• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical Research on Access Coordination between Museums and Special Needs Education for Intellectual Disabilities

Research Project

Project/Area Number 20K01123
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 03070:Museology-related
Research InstitutionMeiji University

Principal Investigator

KOMAMI KAZUO  明治大学, 文学部, 専任教授 (20225577)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 井上 由佳  明治大学, 文学部, 専任准教授 (90469594)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords博物館教育 / インクルーシブ教育支援 / インクルーシブ・ミュージアム / 博学連携 / 博物館出前交流 / ソーシャル・インクルージョン / インクルーシブミュージアム / ユニバーサルサービス / 知的障害特別支援 / 博物館出前講座プログラム / 博物館出前プログラム / 博物館出前講座
Outline of Research at the Start

博物館と知的障害の人たちの結びつきは、相互の理解や認識の欠如から著しく希薄な状況にある。博学連携が博物館の主要な活動に定着している現在、博物館と知的特別支援学校との連携も進んでいない。解決のためには、相互の理解を深めて両者をアクセスコーディネートする仕組みが必要と考える。
本研究は、この両者を繋ぐシステムのモデルケースを、東京都23区を対象に構築することが目的である。方法は、知的特別支援学校への博物館出前講座の実践と情報発信等による博物館学習の方法と価値の提示、および知的障害に適った教材やプログラムの開発と博物館への提供・アドバイスが核となる。博物館における包摂と共生の実現を目指す。

Outline of Final Research Achievements

The project was to stand between special-needs schools for the mentally handicapped and the museum, to provide the special-needs schools with learning from museum materials and the attraction and methods of museum learning, to propose learning programmes suitable for the education of the mentally handicapped to the museum, and to build and implement a linkage system to coordinate access between them on the basis of these proposals. The project worked on the construction and implementation of a system to coordinate access between the two parties based on these proposals.
For this purpose, we conducted museum visits in conjunction with intellectual special-needs education, and based on the verification of these visits, we produced museum learning materials and created learning programmes. These were made public on a website that was built to link special-needs education and museums, and we promoted their use, conducted a survey on their evaluation, and worked to deepen their content.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

共生社会に位置づく博物館の取り組みは、あらゆる人を包摂して参加を保障する仕組み作りから始まる。その進展の中で、博物館と知的障害の人たちの結びつきは、それぞれに対する理解や認識の欠如から著しく希薄な状況にある。博学連携が博物館の主要な活動に定着していながらも、博物館と知的特別支援学校との連携はほとんど進んでいない。
本研究はこの両者を繋ぐシステムのモデルケースを構築し、ソーシャル・インクルージョンの概念を博物館に育むことを目的とした。博物館を活用して知的障害の児童生徒の学びを促進させる本システムの構築は、博物館における包摂と共生の実現に寄与し、コミュニティの諸課題の解決につながるものと考える。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2024 2022 2021 Other

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (1 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 博物館と知的障害特別支援教育をつなぐ試み(2)-出前講座から実地体験へ-2024

    • Author(s)
      駒見和夫
    • Journal Title

      MUSEUM STUDY:明治大学学芸員養成課程紀要

      Volume: 35 Pages: 19-30

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 博物館がつむぐ特別支援学校との学び2022

    • Author(s)
      駒見和夫
    • Journal Title

      「知的障がい・発達障がいのある子ども も楽しめるワークショップデザイン」 事業実施報告書

      Volume: 古代体験研究フォーラム2021 Pages: 11-19

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 博物館と知的障害特別支援教育をつなぐ試み-出前講座プログラムの工夫2022

    • Author(s)
      駒見和夫
    • Journal Title

      MUSEUM STUDY:明治大学学芸員養成課程紀要

      Volume: 33 Pages: 1-18

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 博物館資料に対する知覚アプローチの検討-土器資料による実験観察から-2021

    • Author(s)
      駒見和夫
    • Journal Title

      全博協研究紀要

      Volume: 23

    • NAID

      40022555629

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 博物館がつむぐ特別支援学校との学び2022

    • Author(s)
      駒見和夫
    • Organizer
      兵庫県立考古博物館 古代体験研究フォーラム2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 総説 博物館を学ぶ2024

    • Author(s)
      駒見和夫
    • Total Pages
      186
    • Publisher
      同成社
    • ISBN
      9784886219329
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] いんくるん / はじめての博物館(ファーストステップいんくるん)

    • URL

      https://www.isc.meiji.ac.jp/~komami/firststep/index.html

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] いんくるん

    • URL

      https://www.isc.meiji.ac.jp/~komami/index.html

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi