• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Children's activity space creation with keeping the school districts safety in Japan

Research Project

Project/Area Number 20K01155
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 04020:Human geography-related
Research InstitutionUniversity of Toyama

Principal Investigator

Koji Ohnishi  富山大学, 学術研究部人文科学系, 教授 (10324443)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2023: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords位置情報 / 登下校 / 通学路 / 児童 / 登校 / 下校 / 活動空間 / 通学 / 徒歩通学 / 安全 / 屋外空間
Outline of Research at the Start

本研究の目的は,1)GPSで小学生児童の通学時の位置情報を取得し,通学路の物理的・社会的環境を空間的視点から可視化し分析すること,2)通学路の空間の質と量が児童の屋外での遊び活動や環境認識に与える影響を明らかにすることである。調査方法は,GPSを用いた行動軌跡の分析と児童に対する屋外活動についてのインタビュー調査を実施する。さらに,通学路の物理的環境も整理する。これらのデータを組み合わせて通学路の空間を多面的に検討する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to examine the role of Japanese children's living space, especially the space of going to and from school, in contributing to children's growth, based on the analysis of children's behavioral trajectories using a location-based information system. The scope of the analysis was from 6:45 a.m. to 8:14 a.m. for the location information of school arrival, and the number of dots acquired there every 5 minutes was counted for each school. Most schools opened their school entrances around 7:50 a.m. and students arrived at school with that time in mind; there was a peak in movement between 7:35 and 45 a.m. The number of points acquired there every five minutes was counted for each school. Cluster analysis revealed a variety of commuting challenges: 1. rural areas, 2. gradual migration zones, 3. large schools, 4. urban areas, and 5. long-distance commuting. Among them, in 2., the location information inferred a free commute to and from school among friends.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在の日本で,児童が自律的に屋外空間で仲間と活動ができる可能性があるのは,登下校時である。登下校の時間だけは近隣の仲間と空間を共有して利用することができる。登下校の経路だけを示す通学路ではなく,通学路やその周辺にある空間で,きわめて短時間かもしれないが,児童の多様な活動が見られる空間である。そこにある自由に児童が空間と触れ合える可能性の困難さや可能性を空間分析から指摘した点が社会的意義のある研究といえる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 小学校社会科における地図指導ガイド2022

    • Author(s)
      大西宏治
    • Journal Title

      社会科教育

      Volume: 753 Pages: 12-15

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] オンライン授業下での地理教育2021

    • Author(s)
      大西宏治
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 69-2 Pages: 94-96

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本地誌学修の新たな方向性-地理教育国際憲章の視点-2021

    • Author(s)
      大西宏治
    • Journal Title

      新地理

      Volume: 69-3 Pages: 153-156

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 安政六年西水橋高波災害絵図について2021

    • Author(s)
      高野靖彦、大西宏治
    • Journal Title

      富山史壇

      Volume: 195 Pages: 52-60

    • NAID

      40022670559

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 鱒寿司の秘密2020

    • Author(s)
      大西宏治
    • Journal Title

      社会科NAVI

      Volume: 26 Pages: 12-13

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地理院地図Vectorを活用した小学校教材の作成2020

    • Author(s)
      大西宏治
    • Journal Title

      こどもと地図

      Volume: 63 Pages: 16-17

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Children’s Outdoor Environment In Japan: A Case Study On Toyama City2024

    • Author(s)
      Koji OHNISHI
    • Organizer
      2024 AAG Annual Meeting
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Children’s Outdoor Environment During Walking To And From School In Japan: A Case Study On Toyama City2023

    • Author(s)
      Koji OHNISHI
    • Organizer
      International Play Association Triennial World Conference XXII in Glasgow
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校区環境を反映した登下校空間の多様性-富山市の2つの学校区の事例-2022

    • Author(s)
      大西宏治
    • Organizer
      こども環境学会2022年大会(東京)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校における防災教育のカリキュラム上の位置づけと留意点2022

    • Author(s)
      大西宏治
    • Organizer
      日本地理学会2022年度春季学術大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] GPSを用いた小学生の登下校空間の分析:富山市の30校を事例に2021

    • Author(s)
      大西宏治
    • Organizer
      日本地球惑星科学連合2021年大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の地誌学習の新たな方向性- 地理教育国際憲章の視点-2021

    • Author(s)
      大西宏治
    • Organizer
      日本地理学会2021年度秋季学術大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 立山黒部ジオパークと大学教育との連携-初年次教育と教員免許状更新講習-2020

    • Author(s)
      大西 宏治、安江 健一、山岡 勇太、原田 拓也、今堀 喜一
    • Organizer
      JpGU-AGU Joint Meeting 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] GPS軌跡からみる登下校空間の地域差-富山市の14小学校区の事例-2020

    • Author(s)
      大西宏治
    • Organizer
      こども環境学会2020年大会(長野)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 児童の登下校の移動軌跡からみる通学行動の地域差2020

    • Author(s)
      大西宏治
    • Organizer
      第29回地理情報システム学会研究発表大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 富山大学人文学部叢書Ⅶ人文知カレイドスコープ2024

    • Author(s)
      富山大学人文学部編
    • Total Pages
      91
    • Publisher
      桂書房
    • ISBN
      9784866271491
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 図説 世界の地域問題 1002022

    • Author(s)
      漆原 和子、藤塚 吉浩、松山 洋、大西 宏治
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779516139
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 地理空間情報を活かす授業のためのGIS教材 改訂版2021

    • Author(s)
      地理情報システム学会 教育委員会
    • Total Pages
      110
    • Publisher
      古今書院
    • ISBN
      9784772253413
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi