• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Politics of Sovereign Education in the Context o High School/University Articulation Reforms

Research Project

Project/Area Number 20K02452
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

kodama shigeo  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (40296760)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田中 智輝  山口大学, 教育学部, 講師 (60780046)
村松 灯  帝京大学, 理工学部, 講師 (70803279)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsシティズンシップ / 教育政治学 / エージェンシー / 政治的リテラシー / 公共性 / シティズンシップ教育 / 高大接続改革 / 政治的主体性 / ハンナ・アレント / 教育哲学
Outline of Research at the Start

本研究の概要は、高大接続改革の理論と実践を主権者教育の視点から検討することを通じて、近年の改革においてどのような思想的文脈のもとで知の体制のいかなる変容が生じているのかを教育思想研究,教育政治学研究の視点から明らかにすることで、高大接続の構造転換に向けた理論的視座を示すことである。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to examine the theory and practice of high school-university articulation reform from the perspective of sovereign education, and to find out in what ideological context and what kind of transformations in the knowledge system have occurred in recent reforms,
from the perspective of educational thought research, and provide a theoretical approach to structural change in high school and university articulation. As a result of this research, we find out that the issue of high school-university articulation reform should not be viewed simply as a problem of how to enable a smooth transition between types of schools, but as an opportunity to change the structure of knowledge and power.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究によって明らかにされた知見は、高大接続改革のなかで論じられてきた、「社会に開かれた教育課程」や「主体的・対話的で深い学び」の意義を、学習者のエージェンシーを重視し、これまでの教師・生徒の関係を組み換える契機として捉え直そうとする視点からとらえ直すことを提起した点にある。また、こうした議論は、教える者と教えられる者の間の知的平等を前提とするという意味で、アカデミズムを頂点とした知の生産―伝達構造の変革にもつながりうるものといえる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] アナーキズム的転回へ向けて―飼い慣らされない 主体性のために2023

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      報告書 18歳成人時代の主権者教育を考える -サブジェクトとエージェンシーのあいだで-

      Volume: 1 Pages: 35-43

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 本報告書の位置づけと目的2023

    • Author(s)
      田中智輝
    • Journal Title

      報告書 18歳成人時代の主権者教育を考える -サブジェクトとエージェンシーのあいだで-

      Volume: 1 Pages: 1-3

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 本研究の意義と残された課題2023

    • Author(s)
      村松灯
    • Journal Title

      報告書 18歳成人時代の主権者教育を考える -サブジェクトとエージェンシーのあいだで-

      Volume: 1 Pages: 44-46

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子ども政策の総合化とグローバル・コモンズ2022

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      学術の動向

      Volume: 27-6 Pages: 40-43

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 高大接続における探究学習の意義を問う-学びの当事者とともに-2022

    • Author(s)
      田中智輝・村松灯
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 31 Pages: 131-132

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 高大接続改革の教育政治学的意義:探究学習における「知性の解放」に着目して2022

    • Author(s)
      小玉重夫、村松灯、田中智輝
    • Journal Title

      東京大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 61 Pages: 465-476

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 戦後教育学は子どもと政治をどうとらえてきたか・序説2021

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      子ども学

      Volume: 9 Pages: 33-47

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育における加速主義をめぐるいくつかの問題2021

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 123 Pages: 79-90

    • NAID

      40022603757

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 市民としての子どもから生まれる新しい公教育2020

    • Author(s)
      小玉重夫
    • Journal Title

      発達

      Volume: 162 Pages: 26-29

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 新科目「公共」は高大社の接続をどう変えるか2021

    • Author(s)
      小玉重夫、村松灯、田中智輝 、井柳 美紀 、谷藤 良昭 、仁平 貴子
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 高大接続改革における探究学習の意義を問うー学びの当事者とともに2021

    • Author(s)
      小玉重夫、村松灯、田中智輝、小川玲愛 、佐藤翔磨 、北村豊土 、石山綾香 、 東明さや香
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 若者の政治参加と高大接続改革2020

    • Author(s)
      小玉 重夫・村松 灯・田中 智輝
    • Organizer
      日本政治学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] researchmap 小玉重夫

    • URL

      https://researchmap.jp/read0190814/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 小玉重夫

    • URL

      https://researchmap.jp/read0190814/

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi