• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

アウトカムを基盤としたASEAN資格参照枠組みに関する研究

Research Project

Project/Area Number 20K02578
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09020:Sociology of education-related
Research InstitutionNational Institution for Academic Degrees and Quality Enhancement of Higher Education

Principal Investigator

野田 文香  独立行政法人大学改革支援・学位授与機構, 研究開発部, 教授 (20513104)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
KeywordsNQF / 全国資格枠組み / ユネスコ規約 / モビリティ / リカレント教育 / リスキリング / マイクロクレデンシャル / 職業資格 / 資格枠組み / 国際モビリティ / ユネスコ世界規約 / 質保証 / アウトカム / ASEAN / 全国資格枠組み(NQF) / AQRF / 高等教育 / 職業教育 / 学位・資格 / 東京規約
Outline of Research at the Start

東京規約の発効に伴い、国内外の高等教育資格情報を発信するナショナル・インフォメーションセンターが2019年に立ち上げられた日本において、資格承認の公平性・透明性を確保するための参照ツールとなるNQFの構築の検討が急務となっている。本研究は、学術・実践の両面から日本版NQFの策定可能性に係る議論に資する示唆を得るため、ASEAN Qualifications Reference Framework (AQRF)に関わる各国NQFの策定プロセスや枠組みを横断的に分析し、人的モビリティ促進の観点からNQFの運用状況を類型化し、課題を明らかにすることを目的とする。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は、2014年から開発が進んでいるASEAN資格参照枠組み(ASEAN Qualifications Reference Framework: AQRF)に焦点を当て、全国資格枠組み(NQF)の構築に関する各国の政治・社会的背景や活用に関する課題を整理し、日本がNQFを有していない状況下で、枠組み策定の是非を議論する際の示唆を得ることを目的としている。2023年度は、ASEAN内で特に取組が進んでいるタイのNQFに関する現地調査(教育省、タイの職業資格の承認を行う政府機関Thailand Professional Qualifications Institute、チュラロンコン大学)を行い、教育資格と職業資格をNQFに統合する背景や、異なる資格を照らし合わせる際の判断材料、NQFの運用や課題等について情報収集を行った。
日本においても、政府がユネスコと締結した国際規約に加え、リカレント教育やリスキリングの重要性が強調されており、異なる教育セクター間の移動や、教育と職業との行き来ができる経路を含め、個人が生涯学び続けられる環境を整備することがより重要になってきている。国境を越えて互いの異なる資格の位置づけを理解するための翻訳装置となるNQFが制度化されていない日本において、まずは学校教育制度に基づく「日本の教育資格枠組み(試案)」を主に海外に向けてウェブサイトや論文にて発信し、引き続き資格情報の見直しと更新を行った。
さらに近年、リカレント教育やリスキリングの観点から、特定の知識やスキルに焦点を当てた短期学習の証明(マイクロクレデンシャル)を含む非伝統的な学習が国内外で拡大しており、その評定や承認を進めていくための質保証ツールとなるNQFの役割に注目し、マイクロクレデンシャルの質保証に関する調査を進め、その成果を学会やセミナー、学術誌にて公表した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

ASEAN諸国の中でもNQFの運用が進んでいるタイについて現地調査を行い、職業資格を教育資格のレベルと照らし合わせる際の判断の根拠や職業資格の承認プロセスについて具体的な情報を収集することができた。また日本の教育資格枠組み(試案)についても、資格情報の更新を行い、ウェブサイトやセミナー、論文などで広く周知を行っている。さらに、近年NQFの機能のひとつとして注目されているマイクロクレデンシャルの質保証にも焦点を当て、セミナーや論文などで研究成果を公表した。この点において、当該研究は概ね順調に進展しているといえる。

Strategy for Future Research Activity

日本版NQF(JQF)構築の可能性を視野にいれつつ、その基礎情報となる学校教育法上にある「日本の教育資格枠組み(試案)」を引き続き検討・更新し、さらにユネスコ規約で求められるマイクロクレデンシャルを含むノンフォーマル学習、インフォーマル学習の質保証とNQFの活用についてASEANを中心に国際動向を確認する。その成果については、学会やセミナー、論文などで報告を行う予定である。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 4 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 5 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] HEEACT(台湾)

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Self-Accreditation as an Internal Quality Assurance Mechanism in Higher Education Institutions: A Comparative Analysis of Australia, Germany, and Taiwan2024

    • Author(s)
      野田 文香、森 利枝、竹中 亨
    • Journal Title

      The Journal of NIAD-QE

      Volume: 25 Issue: 0 Pages: 35-49

    • DOI

      10.32175/kaikakugakui.2024.25003

    • ISSN
      2758-3708, 2758-3716
    • Year and Date
      2024-03-01
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 米国高等教育におけるマイクロクレデンシャルの展開 ―リスキリング・アップスキリング機能としての新たな役割と課題2024

    • Author(s)
      野田文香
    • Journal Title

      大学論集

      Volume: 57 Pages: 97-119

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高等教育の質保証制度と統計教育:英米の事例から2023

    • Author(s)
      村澤昌崇・野田文香・樊怡舟
    • Journal Title

      エストレーラ

      Volume: 356 Pages: 17-25

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] Exploring the possibilities and challenges in developing the Japanese qualifications framework2023

    • Author(s)
      Noda Ayaka
    • Journal Title

      Higher Education Evaluation and Development

      Volume: - Issue: 2 Pages: 82-95

    • DOI

      10.1108/heed-05-2022-0019

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The role of external quality assurance for student learning outcomes in Japan: evaluation of evidence between bureaucracy and peer reviews2021

    • Author(s)
      Noda Ayaka
    • Journal Title

      Quality in Higher Education

      Volume: - Issue: 2 Pages: 1-16

    • DOI

      10.1080/13538322.2021.1986252

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] How instructional learning outcomes assessment is related to quality assurance and accreditation: The case of Japan2021

    • Author(s)
      Noda Ayaka
    • Journal Title

      5th Conference on Assessment and Quality Assurance in University Systems 2021

      Volume: - Pages: 1-12

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The relationships between internal quality assurance and learning outcome assessments: challenges confronting universities in Japan and Taiwan2021

    • Author(s)
      Noda Ayaka、Kim Sounghee、Yung Chi Hou Angela、Lu I-Jung Grace、Chou Hua Chi
    • Journal Title

      Quality in Higher Education

      Volume: 27 Issue: 1 Pages: 59-76

    • DOI

      10.1080/13538322.2020.1838406

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 認証評価の課題と可能性2020

    • Author(s)
      野田文香
    • Journal Title

      高等教育研究

      Volume: 23 Pages: 33-52

    • NAID

      130008073285

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] マイクロクレデンシャルの質保証をどう考えるか2023

    • Author(s)
      野田文香
    • Organizer
      日本高等教育学会第26回大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] マイクロクレデンシャル化する大学の統計教育-英米を事例に-2023

    • Author(s)
      樊怡舟・野田文香・村澤昌崇
    • Organizer
      2023年度統計関連学会連合大会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] マイクロクレデンシャルと質保証2023

    • Author(s)
      野田文香
    • Organizer
      アカデミックリンク/ALPSセミナー
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本における資格枠組み(QF)の可能性2023

    • Author(s)
      野田文香
    • Organizer
      大学等の質保証人材育成セミナー(第4回)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における資格枠組み(NQF)構築可能性をどう考えるか2023

    • Author(s)
      野田文香
    • Organizer
      文部科学省 専修学校の質の保証・向上に関する調査研究協力者会議(第28回)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] シームレス化する高等教育-正規教育外学習の「質保証」をめぐる国際動向-2022

    • Author(s)
      野田文香
    • Organizer
      大学等の質保証人材育成セミナー(第1回)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] How instructional learning outcomes assessment is related to quality assurance and accreditation: The case of Japan2021

    • Author(s)
      Noda Ayaka
    • Organizer
      5th Conference on Assessment and Quality Assurance in University Systems 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Recognition of secondary school diplomas, certificates & standardized tests giving access to higher education in Asia & Pacific national report: The case of Japan2021

    • Author(s)
      Noda Ayaka
    • Organizer
      UNESCO Bangkok, second experts meeting on APNNIC research
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 国際法としての東京規約:東京規約とは何か2021

    • Author(s)
      野田文香
    • Organizer
      Global Credentials and Carrers Platform
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 高等教育の国際化と質保証2021

    • Author(s)
      野田文香
    • Organizer
      東北大学
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] UNESCO東京規約とNIC(国内情報センター)の発展:多様な資格承認をめぐる課題2021

    • Author(s)
      堀田泰司・野田文香
    • Organizer
      日本比較教育学会第57回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 全国資格枠組み(NQF)で何を成し遂げたいのか?-5ヵ国の事例からみる日本の論点 -2021

    • Author(s)
      野田文香
    • Organizer
      大学教育学会第43回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 日本型資格枠組み(JQF)の構築に向けた課題と可能性について2021

    • Author(s)
      野田文香
    • Organizer
      日本高等教育学会第24回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] フランス高等教育の質保証2021

    • Author(s)
      野田文香
    • Organizer
      文部科学省
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 東京規約とNIC、資格枠組みの国際的動向2021

    • Author(s)
      野田文香
    • Organizer
      令和2年度文部科学省委託事業 職業実践専門課程等を通じた専修学校の質保証・向上の推進成果報告会・セミナー
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Network highlights from APNNIC and the role of information sharing2020

    • Author(s)
      Ayaka Noda
    • Organizer
      UNESCO-Bangkok, virtual launch of the portal for the Asia-Pacific Network of National Information Centres (APNNIC)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「東京規約」と資格承認~今後、日本の高等教育に求められるものとは~2020

    • Author(s)
      野田文香
    • Organizer
      国際教育夏季研究大会(SIIEJ 2020)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ナショナル・インフォメーションセンター(NIC)の設立と「学位・資格枠組み(NQF)」-Qualificationsをとりまく課題と今後の展望-2020

    • Author(s)
      野田文香
    • Organizer
      日本高等教育学会大会第23回
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] Can the national information centers (NICs) promote transnational higher education in Asia and the Pacific with the Tokyo Convention? A Case of the NIC-Japan. In A.Y. C, Hou, J. Smith, K. H. Mok, & C.Y. Guo (Eds.), Crafting the future of international higher education in Asia via systems change and innovation2023

    • Author(s)
      Noda, A. & Hotta, T.
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      Springer
    • Related Report
      2023 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi