• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the instruction model not applying choreography in the field of Rhythm Dance

Research Project

Project/Area Number 20K02802
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionTokai University

Principal Investigator

田巻 以津香  東海大学, 体育学部, 講師 (50710935)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山崎 朱音  静岡大学, 教育学部, 講師 (40609301)
栫 ちか子  鹿屋体育大学, スポーツ人文・応用社会科学系, 講師 (70557082)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2024: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2023: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords現代的なリズムのダンス / リズムダンス / 非習得型学習 / 学習内容の明確化 / 指導法モデルの開発
Outline of Research at the Start

学習指導要領においてリズム系ダンスは「自由に踊る創造的な学習」として位置づけられているが、実際の現場では既成のステップや振付の習得型学習が多く取り入れられている実態がある。本研究では、リズム系ダンスの特性と学習内容を明確化及び構造化し、振付に頼らない指導法モデルの開発を目的とする。さらに、開発した指導法モデルを用いた映像教材を製作し、現場教員が教材研究等に使用できることを目指す。本研究を実施することにより、現場教師の不安低減に寄与し、学習指導要領に沿った学習の展開が期待される。

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2020-08-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi