• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Clinical-educational curriculum development of the transitional period between preschools and elementary schools based on the play-world design

Research Project

Project/Area Number 20K02842
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionFuji Women's University

Principal Investigator

庄井 良信  藤女子大学, 人間生活学部, 教授 (00206260)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords遊び / プレイワールド・デザイン / 保幼小接続 / ヴィゴツキー / 臨床教育学
Outline of Research at the Start

近年「幼児期の教育と小学校教育の円滑な接続」を保証する保幼小接続期カリキュラムの開発が喫緊の課題となっている.特に「遊びから学びへの移行期」のカリキュラム開発は,その背景となる基礎理論と共に,教育実践として臨床的な典型像の解明が急務である.本研究の目的は,フィンランドやリトアニアの研究機関との国際的な共同研究の蓄積と成果に基づいて,臨床教育学の視座から,保幼小接続期カリキュラムの基礎理論と,その臨床的な教育実践の典型事例を明らかにすることである.そのことを通して,初等教育における保幼小接続期カリキュラム開発の可能性と今日的課題について探究したい.

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2020-08-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi