• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Validation of Menstrual Education Materials for Adolescent girls with Intellectual Disabilities and Developmental Disabilities.

Research Project

Project/Area Number 20K03033
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionChubu University (2021-2022)
Seirei Christopher University (2020)

Principal Investigator

Tsuda Satoko  中部大学, 生命健康科学部, 准教授 (20616122)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高田 哲  神戸大学, 保健学研究科, 名誉教授 (10216658)
室加 千佳  聖隷クリストファー大学, 看護学部, 助教 (40616918)
丸山 有希  神戸女子大学, 看護学部, 准教授 (50759389)
小池 武嗣  聖隷クリストファー大学, 看護学部, 助教 (70345495)
近藤 千惠  上智大学, 総合人間科学部, 助手 (70845065)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords知的障害 / 発達障害 / 思春期女子 / 月経指導 / 視覚的支援 / 教材開発 / 効果検証 / 月経 / 性教育 / 月経教育 / 特別支援学校
Outline of Research at the Start

思春期は、障害の有無を問わず身体的・心理的変化を伴う大変重要な時期である。知的障害・発達障害のある思春期女子の月経の場合、障害ゆえの発達上の問題や、既存疾患の影響も考えられ、理解やセルフケアにおける教育は重要である。知的障害・発達障害のある思春期女子への教育は、障害の特性に合わせ視覚的支援を用いた体験的学習を個別化・重点化することが有効であるがわが国において知的障害・発達障害のある思春期女子の月経に関する
報告はほとんど見あたらず、障害特性に対応した月経教育教材は圧倒的に不足している。この研究は、知的障害・発達障害のある思春期女子に適した月経教育教材を開発し、その効果を検証することを目的とする。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to support menstruation for girls with intellectual and developmental disabilities, focusing on two areas: improving the adolescent girls' own menstrual self-care and improving the knowledge and skills of their supporters. In the first year, we developed a menstrual education manual for parents and teachers, created effective PPTs for girls, and developed dolls. In the second year, we investigated the effectiveness of the materials based on expert reviews of the developed materials. In the third year, we conducted a training program for parents and teachers to examine the effectiveness of the program. We also conducted an intervention study of a menstrual education program for adolescent girls. As a result, both studies showed a certain level of effectiveness as an educational program and confirmed its usefulness.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、知的障害・発達障害のある月経未発来の思春期女子の月経準備教育に言及した研究である。わが国においては月経未発来の女子の月経教育に関する研究はほとんど見当たらず、本研究では申請者が先行研究で得られた課題を改善した視覚的支援教材を開発し、その効果や持続性について確認した。その結果教育の前後・3か月後において一定の効果が持続することが確認された。さらに保護者・教員に対する月経教育に関する研修会を実施し、研修を受講することで知識や自信が向上することが確認された。これらから、学校や家庭における障害のある思春期女子の月経教育の質の向上と、思春期女子のQOLの向上に還元できるものと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2023 2022 2021

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 発達が緩やかな思春期女子のための月経教育(第3回)2022

    • Author(s)
      津田聡子
    • Journal Title

      少年写真新聞社 小学保健ニュース

      Volume: 1290 Pages: 2-3

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援学校での保健教育2022

    • Author(s)
      津田聡子
    • Journal Title

      健康教室7月号

      Volume: 860 Pages: 21-24

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Assessing the effectiveness of a comprehensive menstrual health education program for preadolescent girls with intellectual disability and high support needs in Japan2022

    • Author(s)
      Tsuda Satoko、Takada Satoshi
    • Journal Title

      Journal of Intellectual Disabilities

      Volume: 36189770 Issue: 1 Pages: 304-304

    • DOI

      10.1177/17446295221130423

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] 知的障害・発達障害のある思春期女子のための月経教育に関する研修プログラムの効果(第1報)―教員向け研修会を通して―2023

    • Author(s)
      津田 聡子
    • Organizer
      第70回日本小児保健協会学術集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害・発達障害のある思春期女子のための月経教育に関する研修プログラムの効果(第2報)―保護者向け研修会を通して―2023

    • Author(s)
      津田 聡子
    • Organizer
      第70回日本小児保健協会学術集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的障害・発達障害のある思春期女子の月経教育マニュアルの開発と検証2022

    • Author(s)
      津田 聡子
    • Organizer
      第69回日本小児保健協会学術集会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 発達のゆるやかな思春期女子の月経教育支援2022

    • Author(s)
      津田聡子
    • Organizer
      第39回兵庫県小児保健協会総会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 発達のゆるやかな思春期女子の月経教育2022

    • Author(s)
      津田聡子
    • Organizer
      浜松市浜松手をつなぐ育成会 発達支援講座
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 発達のゆるやかな思春期を迎える子どもに対する性教育2022

    • Author(s)
      津田聡子
    • Organizer
      名古屋市特別支援教育研究協議会講演会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 発達のゆるやかな思春期女子の月経教育2022

    • Author(s)
      津田聡子
    • Organizer
      神戸大学地域連携センター ぽっとらっく
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 障害のある子どもの性―知的障害・発達障害のある思春期の子どもの性教育に焦点をあてて―2022

    • Author(s)
      津田聡子
    • Organizer
      令和4年度青少年エイズ対策事業
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] Teaching Menstrual Hygiene Management to Adolescent Girls with Intellectual Disabilities and High Support Needs2021

    • Author(s)
      S. Tsuda, M. Chika, C. Kondo, S. Takada.
    • Organizer
      32nd ICM Virtual Congress
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 発達のゆるやかな思春期女子のための月経教育マニュアル2022

    • Author(s)
      津田聡子 高田哲
    • Total Pages
      40
    • Publisher
      東山書房
    • ISBN
      9784827815894
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 保護者・支援者用 発達がゆるやかな思春期女子のための月経教育マニュアル2022

    • Author(s)
      津田聡子 高田哲
    • Total Pages
      37
    • Publisher
      東山書房
    • ISBN
      9784827815894
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi