• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Construction of Evaluation and Intervention Method using Action Experience and Video Feedback for Children with Developmental Language Disorders

Research Project

Project/Area Number 20K03051
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09060:Special needs education-related
Research InstitutionHealth Sciences University of Hokkaido

Principal Investigator

小林 健史  北海道医療大学, リハビリテーション科学部, 講師 (60583903)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 橋本 竜作  北海道医療大学, リハビリテーション科学部, 准教授 (00411372)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2023: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords言語発達障害児 / 動作法 / ビデオフィードバック
Outline of Research at the Start

言語発達障害児は、定型発達児に比べて、語彙や文法の獲得が遅れる。子どもの言語発達評価は聴覚または視覚提示した内容に合致した静止画を選択する絵画選択法が一般的である。しかし、絵画選択法は動詞や動作を含む文の発達を正確に評価するには十分とは言えない。本研究では1)動作法を用いた語彙と文法の評価法を作成して、その妥当性を検証 すること、2)ビデオフィードバックを用いた動作法による指導効果を検証することの2点である。

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2020-08-26  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi