• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a double-loop lesson study that promotes teachers' authentic learning

Research Project

Project/Area Number 20K03167
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKansai Gaidai University

Principal Investigator

Shimbo Masahiro  関西外国語大学, 英語キャリア学部, 教授 (90566308)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 脇本 健弘  横浜国立大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (40633326)
町支 大祐  帝京大学, 公私立大学の部局等, 講師 (40755279)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords授業研究 / 教師教育 / 教員組織
Outline of Research at the Start

本研究では、ダブル・ループ型授業研究の開発を行う。子どもの事例研究として、子どものノート分析を進め、定期的に同僚と共有し、省察を行う。そして、事例研究の結果をもとに、授業研究を行う。研究授業デザインや省察の前後には、これでの実践記録による子どもの学びに関する省察をもとに、今後の授業やカリキュラムのあり方について議論を行い、方向性をまとめ、サイクルを回していく。以上の取り組みについて、実践を行い、その効果を検証する。

Outline of Final Research Achievements

In this study, we promoted a practice in which teachers observe children's long-term learning through their notebooks. To develop that view, we organized a dialogue in which teachers collaboratively looked at children's notebooks. And we conducted multiple interviews to analyze the effects. It was found that there was a gradual change in the way teachers perceive children's learning and in
the way classes were created based on that learning, and that these changes have reached a conceptual level after a long period of practice. The way of being and thinking as a teacher itself has changed. It might be concluded that a certain double-loop learning process has taken place.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで、校内研究は教師の学びの中心であると見られてきたが、その一方で形骸化等も指摘されてきた。個別の授業の改善や、その授業の中での子どもの学びに焦点をあてることが多く、教師のあり方や考え方の変容につながるような学びになっているかは問われて来なかった。本研究はノートの観察を通じて、子どもの真の学びの姿に迫ることや、教師自身のあり方や考え方が変容するような学びを実現することが、一定程度達成できたと考える。校内研究の意義やあり方について、また、教師の学びの新たな可能性を示せたという意味で学術的な意義を有するとともに、実践の具体的な方法について開発を進めたという意味で、社会的な意義を有すると言える。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2022 2021

All Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Presentation] 子どものノート記録をもとにした教員による事例研究の持続的実践に関する検討2022

    • Author(s)
      新坊昌弘,脇本健弘,町支大祐,中堂寿美代,河野雄
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Research on a Lesson Study based on Children's Notebook Records2022

    • Author(s)
      Takehiro Wakimoto, Masahiro Shimbo, Daisuke Choshi, Sumiyo Nakado, Yu Kawano
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子どものノート記録をもとにした教員による事例研究の実践2021

    • Author(s)
      新坊昌弘 脇本健弘 町支大祐 中堂寿美代 河野雄
    • Organizer
      日本教育工学会春季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 教師が学びあう学校づくり ー「若手教師の育て方」実践事例集 ー2021

    • Author(s)
      脇本健弘 町支大祐
    • Total Pages
      241
    • Publisher
      第一法規
    • ISBN
      9784474074989
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi