• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a method of information ethics education targeting wellbeing in the information society

Research Project

Project/Area Number 20K03188
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionKinjo Gakuin University

Principal Investigator

Hasegawa Motohiro  金城学院大学, 国際情報学部, 教授 (80350958)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 金子 大輔  北星学園大学, 経済学部, 教授 (70397438)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords情報モラル教育 / 質問作り(QFT) / 質問駆動型学習(QDL) / 探究学習 / 令和の時代の日本型学校教育 / 主体的・対話的で深い学び / 道徳教育 / 総合的な学習の時間 / 質問作り(QFT) / 質問駆動型学習(QDL) / 情報モラル / well-being / 質問作り / QFT / 探究的な学習 / 教科書分析 / 情報活用能力 / ウエルビーイング / ウェルビーイング
Outline of Research at the Start

平成29年告示の学習指導要領において示されている「情報活用能力(情報モラルを含む)」を構成する資質・能力の一つである「(学びに向かう力・人間性等) 情報や情報技術を適切かつ効果的に活用して情報社会に主体的に参画し、その発展に寄与しようとする態度等を身に付けていること。」を実現するために,道徳的価値の理解やトラブルへの対処法等に加えて,ウェルビーイングを念頭におきながら思考,判断し,それに向かって行動しようとする態度を育成する情報モラル教育の授業を開発する。それにより、新しい情報機器や情報サービスが登場し,環境や状況が変わっても,適切な判断と行動ができる児童・生徒を育成できることが期待できる。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to develop an information ethics education method that can foster children and students who can make appropriate judgments and act appropriately even when the environment and circumstances change with the advent of new information devices and information services. It also aimed to develop an information morality teaching method for wellbeing in the information society. Finally, it aimed to develop a method of information moral education for the purpose of well-being in the information society.
Our research results 1) developed an analysis of the contents of the textbooks for junior high school technology and home economics related to information morality, 2) created an example of an information morality class in which each group shared their ideas using ICT, and 3) developed a moral education class in which the Question Formulation Technique (QFT) was introduced. We then analyzed the learning process of these classes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は、現行学習指導要領で教育現場に求められている、多面的・多角的な思考による学習、主体的・対話的で深い学びの実現、個別最適な学びと協働的な学びを一体化した令和の時代の日本型学校教育の実現との関連も深い。質問作り(QFT:Question Formulation Technique)を用いた情報モラルの授業は、それらを実現できる可能性があることが推察された。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] アクティブラーニング, 新学習指導要領, ICT活用, 主体的・対話的で深い学び2022

    • Author(s)
      金子 大輔
    • Journal Title

      北星学園大学経済学部北星論集

      Volume: 61(2) Pages: 61-73

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Analysis of Improved Content on Information Ethics Regarding the 2016 Editions of Technology and Home Economics Textbooks in Japanese Junior High Schools2021

    • Author(s)
      長谷川 元洋
    • Journal Title

      Journal of the Japan Society of Technology Education

      Volume: 63 Issue: 2 Pages: 175-185

    • DOI

      10.32309/jjste.63.2_175

    • ISSN
      2434-6101
    • Year and Date
      2021-06-28
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 平成28年度版の中学校技術・家庭科技術分野の 教科書における情報モラルの内容の充実化の分析2021

    • Author(s)
      長谷川元洋
    • Journal Title

      日本産業技術教育学会誌

      Volume: 第63巻第2号

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Analysis of Information Ethics Classes by Using QFT, which Simultaneously Aims at the Goals of Moral Education and Information Literacy2023

    • Author(s)
      Motohiro Hasegawa and Daisuke Kaneko
    • Organizer
      ICQE2023, Oct. 9, 2023. Melbourne, Australia
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 道徳性の資質・能力と思考レベルのマトリックスによる質問駆動型道徳科授業の評価の試み2023

    • Author(s)
      長谷川元洋
    • Organizer
      日本道徳教育学会第 102 回(令和 5 年度秋季)大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童・生徒が主体的に考える情報モラル教育の実践:質問づくり(QFT)の手法を用いて2023

    • Author(s)
      金子大輔,長谷川元洋
    • Organizer
      電子情報通信学会技術研究報告(徳島大学)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 質問作り(QFT)を用いた情報モラルの授業での学習の振り返り文の分析2022

    • Author(s)
      長谷川元洋,金子大輔
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会(オンライン)
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] タブレットPC1人1台環境の教育現場での情報セキュリティと個人情報保護の在り方についての検討2021

    • Author(s)
      長谷川 元洋・田中 康平・金子 大輔
    • Organizer
      日本教育工学会2021年度秋期全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 質問作りの場面とICTによる情報共有の場面を設定した道徳科授業2020

    • Author(s)
      長谷川元洋
    • Organizer
      日本道徳教育方法学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 問い作り(QFT)による生徒主体の道徳科授業2020

    • Author(s)
      長谷川元洋
    • Organizer
      日本道徳教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 質問作り(QFT)を用いた情報モラルの授業における個人の学びの分析2020

    • Author(s)
      長谷川元洋・尾崎廉・金子大輔
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 子どもたちの未来と社会への扉を拓く GIGA実現ハンドブック2023

    • Author(s)
      八釼明美・中川斉史・村川雅弘・長谷川元洋・益川弘如・杉浦真晃・泰山裕・小倉正義・辻歩美・藤原伸彦・前田康裕・奥村英樹・堀田雄大・松浦浩澄・山中昭岳・清水仁・田後要輔・石堂裕・小畑晃一・橋本智美・知念透・村川弘城
    • Total Pages
      167
    • Publisher
      教育開発研究所
    • ISBN
      9784865605730
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi