Teachers' support for metacognition in school classes
Project/Area Number |
20K03369
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 10020:Educational psychology-related
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Research Institution | Kagawa University |
Principal Investigator |
Okada Ryo 香川大学, 教育学部, 准教授 (70581817)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | メタ認知 / 教師のメタ認知支援 / 小学生 / メタ認知的活動 / 自己調整学習 / メタ認知支援 / 学校教育 / 授業における指導 / 動機づけ / 授業 |
Outline of Research at the Start |
自律的に学ぶ力の一端としてメタ認知の重要性が指摘されている。しかし,学校現場では必ずしもメタ認知を促すような授業が実践されていない。本研究では,日常の授業場面にお いて児童・生徒のメタ認知を促す指導の原理を明らかにすることを目的とする。文献研究,調査研究,観察研究を組みあわせ,メタ認知を促す指導を支える実証的基盤を構築する。また,一連の研究知見をまとめた教員向けのリーフレットを作成する。
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Outline of Final Research Achievements |
The main purpose of this study was to reveal how teachers can support children's metacognition in daily classes. For the purpose, four studies were performed. First, a framework of metacognitive support in classes was developed through research review. Second, the development of children's metacognition was examined with three years longitudinal survey data. Third, the effects of intrinsic motivation and cooperative learning activities on development of metacognition was estimated. Fourth, various instructions to support children's metacognition were revealed by examining observational data. These findings reveal hot teachers can support children's metacognition in daily classes.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまでメタ認知の支援については、主に実験場面で検討されており、実際の授業場面での検討がなされていなかった。本研究では、そうしたメタ認知支援に関する先行研究の知見を実際の授業場面において具体化したところに意義がある。そのことによって、理論を現実場面において検証すると同時に、教育場面に対する示唆を得ることができた。メタ認知の支援に関する学術的知見を学校教育の実践場面に橋渡しをする知見を創出したことが、本研究の学術的意義および社会的意義であるといえる。
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Report
(4 results)
Research Products
(12 results)