• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Teachers' support for metacognition in school classes

Research Project

Project/Area Number 20K03369
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

Okada Ryo  香川大学, 教育学部, 准教授 (70581817)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsメタ認知 / 教師のメタ認知支援 / 小学生 / メタ認知的活動 / 自己調整学習 / メタ認知支援 / 学校教育 / 授業における指導 / 動機づけ / 授業
Outline of Research at the Start

自律的に学ぶ力の一端としてメタ認知の重要性が指摘されている。しかし,学校現場では必ずしもメタ認知を促すような授業が実践されていない。本研究では,日常の授業場面にお いて児童・生徒のメタ認知を促す指導の原理を明らかにすることを目的とする。文献研究,調査研究,観察研究を組みあわせ,メタ認知を促す指導を支える実証的基盤を構築する。また,一連の研究知見をまとめた教員向けのリーフレットを作成する。

Outline of Final Research Achievements

The main purpose of this study was to reveal how teachers can support children's metacognition in daily classes. For the purpose, four studies were performed. First, a framework of metacognitive support in classes was developed through research review. Second, the development of children's metacognition was examined with three years longitudinal survey data. Third, the effects of intrinsic motivation and cooperative learning activities on development of metacognition was estimated. Fourth, various instructions to support children's metacognition were revealed by examining observational data. These findings reveal hot teachers can support children's metacognition in daily classes.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでメタ認知の支援については、主に実験場面で検討されており、実際の授業場面での検討がなされていなかった。本研究では、そうしたメタ認知支援に関する先行研究の知見を実際の授業場面において具体化したところに意義がある。そのことによって、理論を現実場面において検証すると同時に、教育場面に対する示唆を得ることができた。メタ認知の支援に関する学術的知見を学校教育の実践場面に橋渡しをする知見を創出したことが、本研究の学術的意義および社会的意義であるといえる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 小学校の授業における教師のメタ認知支援―算数科と総合的な学習の時間を対象とした検討2023

    • Author(s)
      岡田 涼
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 46 Pages: 11-20

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] メタ認知支援の有効性認知に関する研究―教職課程の学生を対象とした予備的検討2022

    • Author(s)
      岡田 涼
    • Journal Title

      香川大学教育学部研究報告

      Volume: 7 Pages: 1-7

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] Developmental changes in metacognitive strategy in Japanese elementary school children.2021

    • Author(s)
      Ryo Okada
    • Journal Title

      International Education Studies

      Volume: 14 Issue: 11 Pages: 1-9

    • DOI

      10.5539/ies.v14n11p1

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業場面におけるメタ認知支援に関する研究の概観2021

    • Author(s)
      岡田 涼
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 43 Pages: 11-26

    • NAID

      120007162904

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] Teachers’ Autonomy Support in Synchronous Online Learning Environments2021

    • Author(s)
      Ryo Okada
    • Journal Title

      Information and Technology in Education and Learning

      Volume: 1 Issue: 1 Pages: Reg-p004-Reg-p004

    • DOI

      10.12937/itel.1.1.Reg.p004

    • NAID

      130008066892

    • ISSN
      2436-1712
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学新入生のオンライン授業に対する状態的動機づけの変化―メタ認知的方略との関連2021

    • Author(s)
      岡田 涼
    • Journal Title

      香川大学教育学部研究報告

      Volume: 5 Pages: 1-7

    • NAID

      120007162901

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 児童の授業中のメタ認知的活動と授業に対する内発的動機づけ2020

    • Author(s)
      岡田 涼
    • Journal Title

      香川大学教育実践総合研究

      Volume: 41 Pages: 25-33

    • NAID

      130008127208

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校の授業における教師のメタ認知支援2023

    • Author(s)
      岡田 涼
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 総合的な学習の時間における教師のメタ認知支援2023

    • Author(s)
      岡田 涼
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会(第42回)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童期におけるメタ認知的方略の発達的変化2021

    • Author(s)
      岡田 涼
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 大学のオンライン授業における自律性支援の認知2021

    • Author(s)
      岡田 涼
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 協同的な学習に対する動機づけとメタ認知的方略との関連2020

    • Author(s)
      岡田 涼
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi