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Machine Based on Magnetic Resonance Coupling with the Word's Highest Power Density for Realization of Electrical Aircraft

Research Project

Project/Area Number 20K04452
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 21010:Power engineering-related
Research InstitutionToyo University

Principal Investigator

SAKAI Kazuto  東洋大学, 理工学部, 教授 (40377099)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsモータ / 発電機 / 高出力 / 軽量 / 磁界共振 / コアレス / 電気飛行機 / 電気自動車 / 高効率 / 磁性リング / 高出力密度 / 可変出力 / インダクタンス / 透磁率 / 強度 / ハルバッハ
Outline of Research at the Start

3次元空間移動と垂直離陸電気飛行機は今までにない物と人の空間配置・移動を可能にして破壊的イノベーションを起こす。旅客機の電動化は省エネルギーとCO2削減に貢献できる。これらの実現には電気推進のモータ・発電機の超軽量で高出力化が必須である。本研究は現在最高値の10倍の高出力密度のモータ・発電機の技術の創出を目的とする。本モータ・発電機はワイヤレス電力伝送の磁界共振結合理論と、誘導機の回転磁界と電磁誘導の電気機器理論を融合し、重い鉄心無しに高出力を発生できる新原理のものである。解析・シミュレーションと実験により実現性と高出力密度を実証する。同時に理論と設計・解析技術、試験・評価方法を確立する。

Outline of Final Research Achievements

Research on high power-density motors has been conducted to realize electric aircraft and eVTOL (electric vertical take-off and landing aircraft). We have proposed a magnetic resonance coupling machine (MRCM) based on an induction machine and magnetic resonance coupling. The MRCM is suitable for the realization of electric aircraft because it can produce power without an iron core. The MRCM can potentially yield high power and torque, but its practical performance is limited by flux leakage into the external space. Here, leakage flux is prevented via a magnetic ring installed in the external space of the windings. Our results confirmed that the MRCM can produce a power per weight of 29 kW/kg. It indicates that the MRCM is capable of operating with a high power-density more than ten times that of a conventional motor for electric vehicle.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

環境問題とエネルギー問題のため航空機の電動化が開始され、イノベーションでは人と物の3次元移動を可能にする垂直離陸の電気飛行機が開発されている。実現には電気自動車用モータの5~10倍の出力密度のモータが必須である。本研究のモータは10倍以上の出力密度を持つことが確認されており、本成果は飛行機の電動化や3次元移動体の実用化に大きく貢献できる。学術では省エネルギーが重要になっており、省エネルギーをもたらす可変速モータ技術を進歩させる必要がある。本研究は可変速モータの高出力密度と高効率化の考え方、設計と解析技術を示して有効性を明らかにしており、電気機器とパワーエレクトロニクスの分野の発展に貢献できる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] Design Method for Ultralightweight Motor Using Magnetic Resonance Coupling and its Characteristics2022

    • Author(s)
      Takishima Kenta、Sakai Kazuto
    • Journal Title

      IEEJ Journal of Industry Applications

      Volume: 11 Issue: 1 Pages: 76-87

    • DOI

      10.1541/ieejjia.21003160

    • NAID

      130008139327

    • ISSN
      2187-1094, 2187-1108
    • Year and Date
      2022-01-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Characteristics of Ultra-Lightweight Motor Based on Magnetic Resonance Coupling for Operation at Variable Speeds Considering Influence of Capacitance2020

    • Author(s)
      Takishima Kenta、Sakai Kazuto
    • Journal Title

      IEEJ Transactions on Industry Applications

      Volume: 140 Issue: 4 Pages: 303-313

    • DOI

      10.1541/ieejias.140.303

    • NAID

      130007825276

    • ISSN
      0913-6339, 1348-8163
    • Year and Date
      2020-04-01
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] アキシャルギャップ型磁界共振結合モータの出力密度向上2023

    • Author(s)
      清浦皐生,堺 和人
    • Organizer
      令和5年電気学会全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 磁界共振結合への展開に向けた両側給電回転電機の二次周波数一定運転2023

    • Author(s)
      戸田荘明,堺 和人
    • Organizer
      令和5年電気学会全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 高出力化のための両側給電モータにおける1次と2次のアンペアターン比と特性2023

    • Author(s)
      八木原駿一,堺 和人
    • Organizer
      令和5年電気学会全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Operation Characteristics of a Magnetic Resonance Coupling Motor with a Magnetic Ring for 8 and 4 Poles2022

    • Author(s)
      Takaaki Toda and Kazuto Sakai
    • Organizer
      IEEE Energy Conversion Conference and Exposition 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Magnetic Resonance Coupling Motors with Magnetic Rings for Enhanced Power Generation2022

    • Author(s)
      Takaaki Toda and Kazuto Sakai
    • Organizer
      24rd International Conference on Electrical Machines 2022
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 両側給電モータの基本作用と磁界共振結合への展開2022

    • Author(s)
      戸田荘明,堺 和人
    • Organizer
      2022年電気学会産業応用部門大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 1次コンデンサなし磁性リング付き磁界共振結合モータの極数に対するモータ特性2022

    • Author(s)
      八木原駿一,堺 和人
    • Organizer
      2022年電気学会産業応用部門大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 漏れ磁束抑制磁性リング付きアキシャルギャップ型磁界共振結合モータにおける外径/長さの特性影響2022

    • Author(s)
      清浦皐生,堺 和人
    • Organizer
      2022年電気学会産業応用部門大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 漏れ磁束抑制磁性リング付き磁界共振結合モータのリング厚さの検討2022

    • Author(s)
      戸田荘明,堺和人
    • Organizer
      令和4年電気学会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 電気飛行機用磁界共振結合モータの極数に対するモータ特性2022

    • Author(s)
      八木原駿一,堺和人
    • Organizer
      令和4年電気学会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 電動飛行機用漏れ磁束抑制磁性リング付きアキシャル型磁界共振結合モータ2022

    • Author(s)
      清浦皐生,堺和人
    • Organizer
      令和4年電気学会全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 電気飛行機用磁界共振結合モータの外部漏れ磁束抑制リングによる出力向上2021

    • Author(s)
      戸田荘明,堺和人
    • Organizer
      2021年電気学会産業応用部門大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 電気飛行機用磁界共振結合モータの3次巻線による特性2021

    • Author(s)
      八木原駿一,堺和人
    • Organizer
      2021年電気学会産業応用部門大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] ハイブリッド磁界共振結合モータのハルバッハ配列によるトルク特性2021

    • Author(s)
      森 聖也、堺 和人
    • Organizer
      令和3年電気学会全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Basic Characteristics of an Axial-gap Type Magnetic Resonant Coupling Machine with Different Numbers of Poles2020

    • Author(s)
      Kazuto Sakai, Takanobu Akiyama
    • Organizer
      IEEE ECCE 2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

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