• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An exploratory study on academic support in medical education

Research Project

Project/Area Number 20K10417
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58010:Medical management and medical sociology-related
Research InstitutionAichi Medical University

Principal Investigator

Aoki Ruri  愛知医科大学, 愛知医科大学, 客員研究員 (30465520)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伴 信太郎  愛知医科大学, 医学部, 特命教育教授 (40218673)
宮本 淳  愛知医科大学, 医学部, 教授 (40340301)
佐藤 麻紀  愛知医科大学, 医学部, 講師 (60351102)
鈴木 孝太  愛知医科大学, 医学部, 教授 (90402081)
早稲田 勝久  愛知医科大学, 医学部, 教授 (80367797)
Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords医学部卒前教育 / 学修支援勉強会 / MSLQ / UPI / 学修支援 / 学習意欲評価 / 精神的健康度評価 / Small Group Peer
Outline of Research at the Start

今日の日本の医学部卒前教育の大きな問題の一つとして「留年生の増加」がある.当大学でも年々この数は増加傾向にあり、2017年度から留年予備軍と思われる成績下位者に対し、学修支援勉強会(Small Group Peer Teaching)を導入するとともに,学習に対するモチベーションの尺度(MSLQ : Motivated Strategies for Learning Questionnaire)による検討を開始した。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to examine the effectiveness of the academic support study on learning motivation for medical students. Although some significant differences were found in learning motivation (MSLQ) and a scale of mental health (UPI) for each grade in each year, there were no significant differences before and after the study support throughout the entire study. Individual interviews were conducted with students who were eligible for academic support, and the causes of poor performance were examined. The results showed that there are several reasons of poor academic performance, indicating that further study is needed to construct an effective academic support study.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の医学部卒前教育の大きな問題の一つとして「留年生の増加」がある。留年予備軍と思われる成績下位者に対し,学修支援勉強会を導入してきた。週1回の学修支援勉強会に参加することで,自主的に学修する態度と能力を身につけることができた可能性が示唆された。今後も継続して学修支援体制のより良い構築に向けた改訂を行いつつ,現代の医学部生の学修スタイルに沿った学修支援体制の見直しを継続的に行うこと必要であることが示唆された。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Presentation (4 results)

  • [Presentation] コロナ禍での医学部学生の生活習慣および活動量の変化2023

    • Author(s)
      佐藤麻紀, 青木瑠里, 河合聖子, 早稲田勝久, 伴信太郎
    • Organizer
      第55回 日本医学教育学会(長崎)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] コロナ禍における大学生の生活習慣および学修意欲2022

    • Author(s)
      佐藤麻紀
    • Organizer
      日本医学教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 医学部留年を繰り返す学生に対する個人的学修支援の必要性2021

    • Author(s)
      青木瑠里
    • Organizer
      日本医学教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 愛知医科大学における学修支援対象者の学修意欲調査2020

    • Author(s)
      青木瑠里
    • Organizer
      日本医学教育学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi