• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study of the Novel Writing Culture and Novel Writing Discourse in the Meiji and Taisho Periods

Research Project

Project/Area Number 20K12940
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02010:Japanese literature-related
Research InstitutionShokei University

Principal Investigator

Yamamoto Ayumu  尚絅大学, 現代文化学部, 講師 (90755092)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords小説作法 / 日本近代文学 / 日本文章学院 / 文章世界 / 文範(文例集) / 新潮社 / 投書雑誌 / 投書文化 / 文芸雑誌
Outline of Research at the Start

雑誌・新聞等への散文・小説の投書は、主に若年層の修養・娯楽として機能していた。本研究は投書小説と共に、それらに近接する小説指導・創作奨励(小説作法言説)の収集・分析を行うものである。両者の影響関係を考察しながら、小説指導を取り巻く論者や、小説に関するコンセンサス形成に注目していく。とりわけ、今回の計画では、明治・大正期において初学者を対象とした〈小説作法言説〉が如何なる内容と戦略を有したのかを明らかにしたい。

Outline of Final Research Achievements

The main "novel writing discourses" from the late Meiji to the early Taisho period include the Nihon Bunsho Gakuin of Shinchosha and the Hakubunkan magazine "Bunsho Sekai" and related publications. The development of Shinchosha, which was the first to commercialize "novel writing" provides a glimpse into the development of literary discourse, and at the same time, the terms and categories that emerged from this process may have influenced the literacy of the novel. When we evaluate the significance of "novel writing discourses" with reference to the findings of creativity studies, it is necessary to measure what they are trying to make us attempt.It can also be a discourse that conveys the state of "being able to write"as well as instruction in specific techniques.From this perspective, the "novel writing discourse" centering on Tayama Hanabukuro in "Bunsho Sekai" has a certain value.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は〈小説作法言説〉の調査によって、その発生のコンテクスト・具体的内容・意義・投書文化との相関を明らかにするものである。従来の近代文学史においては看過されがちであった資料を活用し、小説の振興を支えた言説とその受容を明らかにする。当該期間においては日本文章学院をはじめとする明治~大正期の言説から、自然主義文学に関する言説が再編・応用されていく様子を窺うと共に、小川未明などの事例から、従来の文学史がカバーできなかった青少年層への影響の有様を明らかにできた。また従来は評価しづらかった〈小説作法言説〉を、創作に関する試行錯誤や、〈書けている〉状態を伝えるものとして意義付けた。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2024 2023 2022

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 日本文章学院『新文壇』記事一覧2024

    • Author(s)
      山本歩
    • Journal Title

      尚絅語文

      Volume: 13 Pages: 34-49

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 『文章世界』の指導における「頭の修練」――〈小説作法〉は何を伝えるか――2023

    • Author(s)
      山本歩
    • Journal Title

      近代文学論集

      Volume: 48 Pages: 1-14

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 研究ノート:土師清二=赤松静太の文章修行―日本文章学院の指導と院生の熟達―2022

    • Author(s)
      山本歩
    • Journal Title

      尚絅語文

      Volume: 11 Pages: 14-28

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 『新文壇』上の小川未明――日本文章学院の研究として――2022

    • Author(s)
      山本歩
    • Journal Title

      尚絅大学研究紀要 人文・社会科学編

      Volume: 54 Pages: 1-14

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] すべてが文範になる――日本文章学院(新潮社)の販売戦略――2023

    • Author(s)
      山本歩
    • Organizer
      文範研究会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi