• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Practitioner Research Model in Foreign Language Education Based on Exploratory Practice

Research Project

Project/Area Number 20K13118
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionChubu University

Principal Investigator

加藤 由崇  中部大学, 人間力創成教育院, 准教授 (80762666)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords探究的実践 / 実践者研究 / 授業 / 外国語教育
Outline of Research at the Start

本研究は「探究的実践」の知見に基づき、外国語教育における実践者研究モデルの構築を行う。探究的実践は「真に包括的な実践者研究」の7原則に基づく実践者研究のモデルであり、1990年代からブラジルと英国を中心に発展を遂げてきた。教師だけでなく学習者を「共同探究者」としてみなし、「なぜ」から始まる疑問に取り組むことで教室生活の理解を深める、持続可能性を意識した実践者研究である。本研究では、これまで「具体性を欠く」として批判を受けてきた探究的実践について、国内外の先進的な事例を収集するとともに、歴史的資料から理論的背景の精緻化を試みることで、教室内で実現可能な実践者研究モデルを構築する。

Outline of Annual Research Achievements

2023年度は、本研究の目的である外国語教育における「探究的実践」に基づく実践者研究モデルの構築・公開に向けて、おもに以下の3点の研究を行った。
(1)前年度に引き続き、国内外の関連研究を参照しながら、探究的実践の中心的な概念である「問い」(puzzle)についての理論的・実践的考察を深めた。研究成果の一部は査読付き学術論文として国際誌Language Teaching Research(Sage)に発表し、オープンアクセス論文として幅広く成果の公表に努めた。
(2)前年度までのアプローチとは異なり、探究的実践における成果物ではなく過程に注目して、大学の英語授業における実践を継続的に積み重ねた。具体的には、(a)学習者の英語授業・英語学習に密接に関連した「問い」を引き出すためにこれまでの英語学習を協働的・省察的に振り返る時間を設け、(b)個人での取り組みではなく協働的にオンラインポスターを作成する活動を新たに導入し、(c)最終的に一連の探究的実践の過程で学んだことを振り返る省察の時間を設けた。これらの探究的実践モデルについて、おもに学習者の探究の質や省察内容をもとに検証した。
(3)前年度に引き続き、ウェブサイトやメーリングリストの継続的な更新・活用を進め、実践者研究に関する国際ネットワークの構築に努めた。国際応用言語学会(AILA)が支援する研究ネットワークの一つであるFully Inclusive Practitioner Researchの共同責任者を継続的に務め、AILA 60th Anniversary World Congress Lyon 2023においてシンポジウムを企画・実施した。また、英国、米国、ブラジルの研究者らネットワーク責任者間でのオンライン会議を定期的に行うとともに、実践者研究について議論する複数のオンラインイベントを主催した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

2023年度に予定していた研究はある程度計画通りに進めることができたものの、さらに論文執筆や研究発表などを積極的に行うことで、研究成果をより広く社会に還元していく必要がある。

Strategy for Future Research Activity

2024年度は、本研究の最終年度として、過年度の研究成果をもとに探究的実践に基づく実践者研究モデルを示し、それを幅広く公開する。研究ネットワークを活かした国内外の研究者らとの議論を継続させながら、学会や学会誌において研究成果を積極的に公表し、提案したモデルに関する批判的な考察を仰ぐ。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2023 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 6 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 5 results) Book (8 results) Remarks (1 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] Puzzles in exploratory practice: The role of why questions2023

    • Author(s)
      Yoshitaka Kato
    • Journal Title

      Language Teaching Research

      Volume: -

    • DOI

      10.1177/13621688231220447

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 言語教育における探究的実践―「私」と「私たち」を主語とする問いの比較―2023

    • Author(s)
      加藤由崇
    • Journal Title

      中部大学リベラルアーツ論集

      Volume: 5 Pages: 9-28

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Learner-initiated exploratory practice: Revisiting curiosity2022

    • Author(s)
      Yoshitaka Kato, Judith Hanks
    • Journal Title

      ELT Journal

      Volume: 76(4) Issue: 4 Pages: 421-431

    • DOI

      10.1093/elt/ccab039

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Cooperative or collaborative: How does the division of labor influence learner-learner interactions?2022

    • Author(s)
      Yoshitaka Kato
    • Journal Title

      JACET Journal

      Volume: 66 Pages: 57-74

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語の授業における教育タスク―「タスク教材集」の開発背景と活用方法―2022

    • Author(s)
      加藤由崇
    • Journal Title

      KELES Journal

      Volume: 7 Pages: 30-37

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 英国リーズでの滞在を振り返って2020

    • Author(s)
      加藤由崇
    • Journal Title

      中部大学教育研究

      Volume: 20 Pages: 139-143

    • NAID

      120006960621

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] Exploratory Practice: Practitioners researching their own classroom lives2023

    • Author(s)
      Yoshitaka Kato
    • Organizer
      17th English Teachers' Seminar
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Eliciting puzzles from language learners in inclusive practitioner research: A design research approach2023

    • Author(s)
      Yoshitaka Kato
    • Organizer
      AILA 60th Anniversary World Congress Lyon 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Reflecting on teaching and learning practices together: An Exploratory Practice approach2023

    • Author(s)
      Yoshitaka Kato
    • Organizer
      JACET 50th Summer Seminar
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「意味順」発展史―理論的・実践的意義の再考と今後の展望2023

    • Author(s)
      田地野彰・金丸敏幸・加藤由崇
    • Organizer
      第231回東アジア英語教育研究会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] TBLTの導入と展開―教材、活動、評価を軸に2023

    • Author(s)
      加藤由崇
    • Organizer
      立命館大学言語教育センターFD講演会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Designing Tasks in Interactive Language Classes2022

    • Author(s)
      Yoshitaka Kato
    • Organizer
      The 51st CELES conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Task-Based Language Teachingの理念に基づく英語教科書の開発2022

    • Author(s)
      田村祐・Paul Wicking・加藤由崇
    • Organizer
      大学英語教育学会(JACET)第61回国際大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 実践者による英語教育研究―教育と研究をつなぐ探究的実践の可能性2022

    • Author(s)
      加藤由崇
    • Organizer
      関西大学大学院外国語教育学研究科 英語教育連環センター(e-LINC)主催 2022年度 講演会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 誰のための教材・学材か―作成・選定・使用・評価を行う主体の再定義2022

    • Author(s)
      加藤由崇
    • Organizer
      第9回JACET英語教育セミナー
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] シンポジウム「DX時代のタスクと教材」2022

    • Author(s)
      加藤由崇
    • Organizer
      第9回JACET英語教育セミナー
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Why should puzzles be "why" questions? Puzzling about Exploratory Practice with language learners2021

    • Author(s)
      Yoshitaka Kato
    • Organizer
      The AILA World Congress 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] タスク教材集から考える英語の授業2021

    • Author(s)
      加藤由崇
    • Organizer
      関西英語教育学会 2021年度(第27回)研究大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 高大接続を目指した英語アカデミックライティング教材の開発2020

    • Author(s)
      マスワナ紗矢子、加藤由崇、渡寛法、山田浩、田地野彰
    • Organizer
      第3回JAAL-in-JACET学術交流集会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] Getting things done [Book 2]2023

    • Author(s)
      田村祐・Paul Wicking・横山友里・松村昌紀・小林真実・加藤由崇
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      三修社
    • ISBN
      9784384335187
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] CREATIVE English Communication Ⅱ2023

    • Author(s)
      野村和宏・加藤由崇 他11名
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      第一学習社
    • ISBN
      9784804021430
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] ようこそ!ニッポンへ [改訂版]―映像で学ぶ大学基礎英語 留学生の日本文化体験―2022

    • Author(s)
      田地野彰(監修)石井洋佑・加藤由崇・中川浩(著)
    • Total Pages
      101
    • Publisher
      朝日出版社
    • ISBN
      9784255156828
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] Getting Things Done [Book 1] Tasks for Connecting the Classroom with the Real World2022

    • Author(s)
      Paul Wicking・田村祐(編著)加藤由崇・小林真実・松村昌紀・横山友里(著)
    • Total Pages
      102
    • Publisher
      三修社
    • ISBN
      9784384335101
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] CREATIVE: English Communication I2022

    • Author(s)
      野村和宏・加藤由崇 他11名
    • Total Pages
      176
    • Publisher
      第一学習社
    • ISBN
      9784804020549
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 明日の授業に活かす「意味順」英語指導2021

    • Author(s)
      田地野彰(編)
    • Total Pages
      328
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410871
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] コミュニケーション・タスクのアイデアとマテリアル―教室と世界をつなぐ英語授業のために2020

    • Author(s)
      加藤由崇・松村昌紀・Paul Wicking・横山友里・田村祐・小林真実
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      三修社
    • ISBN
      9784384059403
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 一般社団法人大学英語教育学会(JACET)・淺川和也・田地野彰・小田眞幸(編)『英語授業学の最前線』「言語教育における実践者研究の再考」pp. 1-232020

    • Author(s)
      加藤由崇(翻訳)
    • Total Pages
      23
    • Publisher
      ひつじ書房
    • ISBN
      9784823410406
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] Fully Inclusive Practitioner Research (FIPR)

    • URL

      https://www.fullyinclusivepr.com/

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Funded Workshop] AILA 60th Anniversary World Congress Lyon 20232023

    • Related Report
      2023 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi