• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Proposal of STEAM Education Based on Interactive Exhibits at Science and Engineering University Museum

Research Project

Project/Area Number 20K13253
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 03070:Museology-related
Research InstitutionUniversity of Tsukuba (2022-2023)
The University of Tokyo (2020-2021)

Principal Investigator

棚橋 沙由理  筑波大学, 教育推進部, 准教授 (20834930)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2022: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords博物館教育 / STEAM教育 / 平和教育 / 理工系ミュージアム / 分野横断型教育 / 大学博物館 / 持続可能性 / オブジェクトベーストラーニング / オブジェクトテラピー / Object-based learning / オブジェクト介在型学習 / 理工系大学博物館 / 文理芸融合型教育 / 異分野融合 / 多文化共生 / SDGs / 参加体験型学習プログラム / 科学教育 / 科学コミュニケーション / 科学リテラシー / ミュージアムコミュニケーション
Outline of Research at the Start

21世紀に入り、ミュージアムにおける展示・学習方法がテクノロジーの下支えを受ける形で大変多様化した。社会教育ならびに学校教育をめぐる潮流のなかで近年、ミュージアムがインフォーマルな学習環境としてパブリックからますます注目を集めている。とりわけ理工系ミュージアムは、科学的思考や芸術的感性を涵養する場としてひときわ期待が高まっている。その趨勢を踏まえ本研究では、豊富に研究者を擁する大学博物館を実験の場として活用し、次世代に理数・理工系科目に興味を抱かせるための展示・イベントについて定性的・定量的に解析する。理工系大学の大学博物館においてインフォーマルなSTEAM教育の有効性を調査し一般化を目指す。

Outline of Annual Research Achievements

本研究では、科学的思考や教養を涵養する場として期待が高まりつつある理工系ミュージアムにおいて、教育プログラムの定性化・定量化をおこなうことを目的とする。申請者は、真正の教育研究が展開される場である理工系大学の大学博物館において、次世代のためのSTEAM教育型の展示・イベントを企画・実施し、効果測定の事績を蓄積させてきた。学内に豊富に研究者を擁する大学博物館を実験的に活用し、次世代に理数・理工系科目に興味を抱かせるためにどのような展示・イベントが効果的なのかを定性化・定量化することを試みてきた。
研究遂行過程において、海外交流が想定外に進んだ。2023年度は、半ばよりコロナ禍の状況が回復してきたこともあり、それまで困難であった国際大会での発表および海外フィールドワークを実施することができた。たとえば、23rd Annual Conference UMAC 2023(オーストラリア・シドニー、8月)ならびにICOM-CECA 2023 Annual Conferenc(シンガポール、11月)の国際大会そしてロンドン大学を中心とするフィールド調査(イギリス、3月)等である。そこで、STEAM教育を超えて文理芸のあらゆる学問分野を横断しながら、平和で持続可能な社会を実現するための博物館教育の有り様について議論する機会を得た。これを踏まえて2024年度は、さらなる海外研究交流を図り事例研究を積み重ねていきたいと考える。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

コロナ禍によりフィールドワークが制限されてきたため。2023年度の半ばよりコロナ禍の状況が回復してきたこともあり、ある程度のフィールドワークを遂行することができた。

Strategy for Future Research Activity

2023年度に遂行した国際大会での発表および海外フィールドワークの実施により、海外研究交流がそれまでに比して大幅に促進され、新たな研究分野の開拓につながった。たとえば、ダークヘリテージ研究ならびに人権教育等である。これらの課題解決のためには、STEAM教育の理念の通り分野横断的な知を結集させ、わが国でも謳われる総合知を以て必要がある。ゆえに、2024年度はあらゆる国・地域における事例研究の調査をおこない、博物館教育を通じて平和社会の構築に貢献したいと考える。

Report

(4 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 3 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 13 results)

  • [Journal Article] Object-based narratives with Japanese traditional academic artworks at university museums and libraries of agricultural and life sciences2022

    • Author(s)
      Sayuri Tanabashi
    • Journal Title

      University Museums and Collections Journal

      Volume: 13 Pages: 147-157

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The efficacy of object deciphering in STEAM education beyond encounters and collisions between learners and objects2022

    • Author(s)
      Sayuri Tanabashi
    • Journal Title

      SN Computer Science

      Volume: 3 Issue: 6 Pages: 484-484

    • DOI

      10.1007/s42979-022-01403-7

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 分野横断型学習としてのオブジェクトベーストラーニングのさらなる機能拡張:人びとのウェルビーイングの向上への貢献を目指して2022

    • Author(s)
      棚橋 沙由理
    • Journal Title

      The KeMCo Review

      Volume: 01 Pages: 23-34

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] DEVELOPING TEACHING MATERIALS FOR SCIENCE COMMUNICATION2021

    • Author(s)
      Sayuri Tanabashi
    • Journal Title

      Journal of the Science of Design

      Volume: 5 Issue: 1 Pages: 1_19-1_26

    • DOI

      10.11247/jsd.5.1_1_19

    • NAID

      130008050479

    • ISSN
      2424-2217
    • Year and Date
      2021-05-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The utilization of 3D printing technology in cross-disciplinary STEAM Education2021

    • Author(s)
      Sayuri Tanabashi
    • Journal Title

      Journal of Microbiology & Biology Education

      Volume: 22 Issue: 2

    • DOI

      10.1128/jmbe.00098-21

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] DEVELOPING TEACHING MATERIALS FOR SCIENCE COMMUNICATION2021

    • Author(s)
      Sayuri Tanabashi
    • Journal Title

      Journal of the Science of Design

      Volume: 5 Pages: 19-26

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Object-based interaction in Japanese science and engineering university museums2020

    • Author(s)
      Sayuri Tanabashi
    • Journal Title

      University Museums and Collections Journal

      Volume: 12 Pages: 51-59

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Digital narrative from the university museums and libraries of agricultural and life sciences: Prospects for the future from the past to present2023

    • Author(s)
      Sayuri Tanabashi, Momoko Yamamoto
    • Organizer
      23rd Annual Conference UMAC 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Digital narratives using natural history objects related to Japanese culture and tradition at the university museum and library of agricultural and life science2023

    • Author(s)
      Sayuri Tanabashi, Momoko Yamamoto, Shikoh Shiraiwa
    • Organizer
      ICOM-CECA 2023 Annual Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Cultivating disaster prevention literacy in forest, aquatic, and animal life sciences on Earth: Working toward a sustainable future for global well-being with the Agricultural and Life Sciences Museum2023

    • Author(s)
      Sayuri Tanabashi
    • Organizer
      2023 ICME Annual Conference
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Embarking on a sustainable future for global well-being via the Agricultural & Life Sciences Museum2022

    • Author(s)
      Sayuri Tanabashi
    • Organizer
      Association for Academic Museums and Galleries Annual Conference
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Remoted curation: Digital object-based learning in university museums during the COVID-19 pandemic2022

    • Author(s)
      Sayuri Tanabashi
    • Organizer
      14th annual International Conference on Education and New Learning Technologies
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Cross-disciplinary narratives with the method of Object Deciphering for self-exportation2022

    • Author(s)
      Sayuri Tanabashi
    • Organizer
      14th annual International Conference on Education and New Learning Technologies
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Organelles in your hands: Developing learning materials combine culture and tradition2022

    • Author(s)
      Sayuri Tanabashi
    • Organizer
      2022 AAAS Annual Meeting
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] OBL with nishiki-e, a Japanese traditional art form, in science and engineering university museums2021

    • Author(s)
      Sayuri Tanabashi
    • Organizer
      Association for Academic Museums and Galleries Annual Conference
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Old nishiki-e as learning tool for contemporary digital object-based learning in STEAM education2021

    • Author(s)
      Sayuri Tanabashi
    • Organizer
      2021 International Symposium on Educational Technology
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Welcome to the microworld: STEAM education approach to learn plant ultrastructure cell biology2021

    • Author(s)
      Sayuri Tanabashi
    • Organizer
      2020 IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 理工系大学博物館の資源を活用したSTEAM教育としての文理芸融合型オブジェクト介在型学習2021

    • Author(s)
      棚橋 沙由理,山本 桃子,白岩 志康
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 分野融合を目指したオブジェクト介在型学習の提案2021

    • Author(s)
      棚橋 沙由理
    • Organizer
      日本教育学会第80回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] SDGsと理工系大学博物館-社会の持続可能性に資する博物館教育とは2021

    • Author(s)
      棚橋 沙由理
    • Organizer
      全日本博物館学会第46回研究大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大学博物館に新設したラーニングコモンズの活用-新時代の大学博物館を目指して-2021

    • Author(s)
      棚橋 沙由理
    • Organizer
      日本ミュージアム・マネージメント学会第25回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Plant cell biology education using advanced 3D technologies for K-12 students2021

    • Author(s)
      Sayuri Tanabashi
    • Organizer
      7th International Conference of the Immersive Learning Research Network (iLRN2021)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] OBL with nishiki-e, a Japanese traditional art form, in science and engineering university museums2021

    • Author(s)
      Sayuri Tanabashi
    • Organizer
      Association for Academic Museums and Galleries Annual Conference (AAMG2021)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 理工系大学博物館で科学技術の未来を考える-モノとヒトを介した学びのデザイン-2020

    • Author(s)
      棚橋 沙由理
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Practice of OBL at the university museum in Japan2020

    • Author(s)
      棚橋 沙由理
    • Organizer
      The 37rd annual conference of Japan Society for Educational Society
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] STE(A)M education of cell biology using advanced 3D technology for K-12 learning2020

    • Author(s)
      Sayuri Tanabashi
    • Organizer
      2020 IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering (IEEE TALE2020)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi