• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the theory of academic achievement in physical education: Comparison between Japan and America

Research Project

Project/Area Number 20K13872
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09010:Education-related
Research InstitutionMorioka College (2022)
Hyogo University of Teacher Education (2020-2021)

Principal Investigator

Tokushima Yuya  盛岡大学, 文学部, 助教 (00819443)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords体育 / アメリカ / カリキュラム / 学力 / スタンダード
Outline of Research at the Start

本研究では、アメリカにおける体育のスタンダード論と、日本における体育の学力形成論を検討し、体育科の学力を保障するカリキュラムを開発する。具体的には、「スタンダードに基づく体育」や「到達度評価研究」の展開、「逆向き設計」に基づく体育カリキュラムに着目する。それぞれの目標・評価論の意義と課題を解明し、それらを統一する体育理論の在り方を考察する。研究方法としては、文献調査、フィールドワーク(インタビュー調査、授業観察等)、日本の学校との共同研究を行う。

Outline of Final Research Achievements

The study aims to develop a curriculum to improve academic achievement in physical education. I primarily examined physical education standards (USA) and research on academic achievement and assessment in physical education (Japan).
The research results are as follows: (1) Consideration of the ambiguity of object and structure in traditional research on academic achievement in physical education in Japan. Furthermore, I examined the relationship between the discussion of physical education assessment and performance assessment. (2) Considering the importance of utilizing the concept of physical literacy and standards in the United States. (3) Considered the importance of solving the problem of curriculum overload based on academic achievement and assessment theories.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義・社会的意義は主に次の2点である。
(1)AIやICT活用が注目される現在の学校教育において、体育の学力形成論を問い直すことによって、身体教育の在り方を再検討するための基礎的な研究を行ったこと。
(2)スポーツの多様化と科学化に伴って生じるカリキュラム・オーバーロード(内容が過多になること)の問題に関して、体育で育成する学力という視点から検討するための基礎的な研究を行ったこと。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 体育授業を巡るカリキュラムの研究について2022

    • Author(s)
      徳島祐彌
    • Journal Title

      現代スポーツ評論

      Volume: 47 Pages: 118-125

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] いま、教科指導の意義を考える2021

    • Author(s)
      徳島祐彌
    • Journal Title

      体育科教育

      Volume: 69巻10号 Pages: 16-20

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 教育評価重要用語事典2021

    • Author(s)
      西岡加名恵, 石井英真編著(徳島祐彌分担執筆)
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      明治図書出版
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 「逆向き設計」実践ガイドブック2020

    • Author(s)
      奥村好美、西岡加名恵編著(徳島祐彌分担執筆)
    • Total Pages
      164
    • Publisher
      日本標準
    • ISBN
      9784820806905
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi