• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of History Learning for Disaster Resilience

Research Project

Project/Area Number 20K13973
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

Yamauchi Toshio  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (70783942)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords歴史学習 / 学ぶ意味 / 教訓・知恵 / バイアス / 語り / 語り直し / 歴史の内在化 / 記憶 / 災害レジリエンス / 教訓 / 減災 / 復興 / 社会の在り方 / 歴史教育 / 事前復興
Outline of Research at the Start

現在,災害への備えの重要性は高まっているものの災害に関する深刻な脆弱性はなお存在し,その克服にあたり教育が担う役割は大きい。社会の一員として他の人々や集団,地域の安全に関与していく人材育成のためには,レジリエンス(あらゆる物事が望ましくない状況から脱し,安定的な状態を取り戻す力)の視点をふまえ,歴史災害から教訓・知恵を学ぶことが不可欠である。
本研究では,歴史教育において災害レジリエンスを高める視座から,先人の営みから教訓・知恵を獲得し,現代社会の在り方が構想,提案できる学習の開発と実証的な検討に取り組む。

Outline of Final Research Achievements

The study of recurring disasters and wars (hereafter referred to as "calamities") has revealed that there are issues in that the learning developed so far has sought to acquire knowledge, skills, and attitudes that are considered correct, has tended to focus on modern rationalistic knowledge and judgment, and has forced the content of value judgments to be homogeneous.
To solve these problems, we developed three approaches: (1) learning to acquire the qualities and abilities to question the norms of modern society by intentionally applying common sense latent in individuals and society to the past, (2) learning based on the assumption that what tends to happen when a calamity occurs actually happens, and (3) learning to form one's learning to form one's own story based on memories of the calamity and changes in the way the story is told.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

一般にレジリエンスは「ハード面の強靱化,リスク対応や意思決定,行動化にかかわる的確な判断能力の育成」を目指すのが穏当であろう。一方,従来厄災を扱った歴史学習では,厄災下における状況理解,あるいは望ましいとされる理想・理念が先行した態度育成に重点が置かれてきた。それに対して本研究では,よいとされる認識や判断を問い直し,自らが災害や戦争などの厄災を語り直すという行為を通して,自己や社会がどうあるべきか,どう行動するべきかを①問い直す,②語り直すことにより,社会をよりよくしようとする行動選択,つまりレジリエンスを高めた社会への参画,市民性形成が期待できる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2024 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] Development of a History Class for Aiming to Deconstruct Norms : Critical Thinking about the Biases that Emerge in Social Change: “Modernization and Popular Morality” in Junior High School History Study2021

    • Author(s)
      山内敏男
    • Journal Title

      社会認識教育学研究

      Volume: 36 Pages: 11-20

    • DOI

      10.24727/00029268

    • NAID

      120007145056

    • ISSN
      0913-7173
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/29283

    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 未来をデザインする資質・能力形成のための社会科授業開発(Ⅱ)-第6学年単元「世界の中の日本」の場合-2020

    • Author(s)
      關浩和,山内敏男,福田喜彦,阪上弘彬他6名
    • Journal Title

      兵庫教育大学学校教育学研究

      Volume: 33 Pages: 25-35

    • NAID

      120006937832

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 災害への対応を語り直し,社会の在り方を提案する歴史授業の展開―小単元「市民・社会はいかに災害と向き合うか」を事例に―2024

    • Author(s)
      山内敏男
    • Organizer
      社会系教科教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] レババンスの構築を目指す令和型学校教育2024

    • Author(s)
      關浩和,吉川芳則,河邊昭子編著
    • Total Pages
      394
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] グローバル社会における解釈型歴史学習の可能性2024

    • Author(s)
      土屋武志,白井克尚編著
    • Total Pages
      303
    • Publisher
      帝国書院
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 優れた社会科授業づくりハンドブック―型にはまらない多様な授業を創る―2022

    • Author(s)
      全国社会科教育学会
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      明治図書出版
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 社会系教育実践学論集-子どもが探究する授業実践を目指して-2021

    • Author(s)
      社会系教育実践学研究会
    • Total Pages
      225
    • Publisher
      帝国書院
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi