• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Consideration of comprehensive support for school student guidance systems using the organization of the Anti-Bullying Prevention and Countermeasures Law.

Research Project

Project/Area Number 20K14007
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

YOSHIMURA Takayuki  鹿児島大学, 法文教育学域臨床心理学系, 准教授 (50827144)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsいじめ / いじめ防止対策推進法 / いじめ重大事態 / 学級の荒れ / スクールカウンセラー / アンケート / 学校安全安心アンケート / いじめと学級の荒れの複合事態 / いじめアンケート / 重大事態調査 / 調査報告書 / 学級や学校の荒れ / 心理職 / 生徒指導システム / 多層支援 / 地域における包括的支援
Outline of Research at the Start

本研究は,いじめ,不登校,暴力など生徒指導上の問題の発生件数と学校における生徒指導システムがどのように関連しているのかについて第一の基礎研究を行い,生徒指導システムとその機能を測定するツール開発を行う。
次に学校の生徒指導のシステムを,教育委員会等を中心とした地域でどう支えるのかについて,自治体や教育委員会を対象とした調査を第二の基礎研究として行い,先進的な取り組みが行われている国,地域で,関係者への面接調査と資料収集を行う。
最後に基礎研究で得られたツールや知見をもとに,いじめ防止対策推進法の組織を活用した学校の生徒指導システムを地域で支えるための包括的支援について実践研究を行う。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to explore comprehensive support for the student guidance system in schools by utilizing the Anti-Bullying Measures Promotion Act (hereafter "Anti-Bullying Act"). To this end, five investigations were conducted: ① examining the role of psychological professionals under the Anti-Bullying Act, ② investigating the process by which bullying escalates into severe incidents, ③ surveying students' experiences with school counseling, ④ developing a comprehensive questionnaire for detecting and responding to bullying and related issues, and ⑤ conducting online surveys on experiences with bullying and school responses. The study achieved: ①developing training programs related to the Anti-Bullying Act, ②understanding the process by which bullying escalates into severe incidents, ③understanding students' experiences with school counseling, ④developing a school safety and security questionnaire, and ⑤obtaining students' evaluations of schools' responses to bullying.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

いじめ防止対策推進法の組織を活用して、現在の生徒指導システムをより実効的なものにするために、本研究は以下の学術的、社会的意義を有している。①いじめ法に関する研修プログラムは、いじめ法に関わる特に専門職が事実を解明し、再発予防策を検討する上で有用である。②いじめが重大事態に至るプロセスは、学校のいじめ防止体制を見直す上で有用な知見である。③生徒の学校のいじめ対応への評価結果は、今後のSCの効果的な活用を含めて、学校で実効性のあるいじめ防止基本方針を検討し、改善するのに根拠を提供できる。また、④学校安全・安心アンケートは、教員だけでなく生徒も主体的に関わる仕組みを検討する上で有意義な知見である。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] スクールカウンセラーの常勤化に向けた全国の現状と課題2024

    • Author(s)
      吉村隆之、下田芳幸、平田祐太朗
    • Journal Title

      一般社団法人日本臨床心理士会雑誌

      Volume: 96 Pages: 32-33

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自殺事案の重大事態調査結果におけるいじめの影響に関する語句の特徴2023

    • Author(s)
      下田芳幸・吉村隆之・平田祐太朗
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 23

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Evaluation of School Counselling by Students in Japan2023

    • Author(s)
      Takayuki YOSHIMURA, Yoshiyuki SHIMODA, Yutaro HIRATA
    • Organizer
      The International School Psychology Association
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] いじめ重大事態調査に関する研修プログラムの開発と効果検討(1)2022

    • Author(s)
      吉村隆之 平田祐太朗 下田芳幸 窪田由紀
    • Organizer
      第2回日本公認心理師学会学術集会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] いじめ重大事態調査に係る心理職への研修プログラムの開発2022

    • Author(s)
      吉村隆之・平田祐太朗・下田芳幸・窪田由紀
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] いじめ重大事態における学級や学校の荒れの影響に関する検討2021

    • Author(s)
      吉村隆之・平田祐太朗・下田芳幸
    • Organizer
      日本学校心理学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 重大事態につながるいじめと関連要因に関する検討2021

    • Author(s)
      平田祐太朗・吉村隆之・下田芳幸
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] いじめ自殺事案における学校の課題の検討2021

    • Author(s)
      下田芳幸・吉村隆之・平田祐太朗
    • Organizer
      日本ストレスマネジメント学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校における学習支援を軸とした包括的支援プログラムの実践―小集団を対象とした予防的介入―2020

    • Author(s)
      山中大士・吉村隆之
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] いじめ防止対策推進法における重大事態調査に係る心理職のためのガイドライン2021

    • Author(s)
      窪田由紀・本間友巳(監)下田芳幸・平田祐太朗・吉村隆之(編)吉村隆之・平田祐太朗・樋渡孝徳・小正浩徳・下田芳幸・山下陽平(著)
    • Total Pages
      92
    • Publisher
      一般社団法人日本心理臨床学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi