• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the curriculum about Prevention Education for the Gaming Disorder in Junior High-School and High-School

Research Project

Project/Area Number 20K14091
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09070:Educational technology-related
Research InstitutionInternational University of Health and Welfare

Principal Investigator

Tsuruta Toshiro  国際医療福祉大学, 小田原保健医療学部, 講師 (20735352)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywordsゲーム障害 / インターネット依存 / 中学校 / 高等学校 / 予防教育 / カリキュラム開発
Outline of Research at the Start

2019年5月にWHO年次総会の委員会において「ゲーム障害」が国際的に疾患として認められた。また国内では,中学生・高校生のゲームやインターネットへの依存が深刻な社会問題となっており,予防教育の必要性が広く指摘されている。
そこで本研究では,中学校・高等学校において体系的に実施することができるゲーム障害・インターネット依存の予防教育のためのカリキュラムを開発し,提案することを目的とする研究を行う。

Outline of Final Research Achievements

In this research, the author developed continuous program for preventing gaming disorder and internet addiction, utilizing achievements of "Teaching Practice of Cross-Curricular Prevention Education for the Internet Addiction in High-School"(Tsuruta & Ishikawa,2018) and Teaching Practice of Special Activities Class to Think about Gaming Disorder and Internet Addiction in Junior High School(Tsuruta, 2020).
One hundred twenty students participated in the program for four years from 2018 to 2021. The students answered a questionnaire concerning internet addiction tendencies at four time points (prior to the start of the program, at the end of junior high, at the end of the program, and six months after the end of the program). The results showed students’ internet addiction tendencies changed for the better, and time spent on games was reduced. This effect was maintained after program completion.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,中学校・高等学校において体系的に実施可能なゲーム障害・インターネット依存の予防教育のためのカリキュラムの開発を試みた。研究代表者が開発したカリキュラムにもとづく授業実践を研究協力校において実施したところ,生徒のインターネット依存傾向が改善され,ゲームの利用時間も減少し,実践終了後もその状態が維持されていることが確認された。したがって,本研究課題において開発したカリキュラムは,生徒の依存傾向の改善やゲーム,インターネット利用の見直しに有効であることが示唆された。
本研究で開発したカリキュラムは,中学校や高等学校で広く実施可能な予防教育のモデルとして活用できる点に意義があると考えられる。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] インターネット依存・ゲーム障害の予防教育におけるメディア・リテラシーの育成2023

    • Author(s)
      鶴田利郎
    • Journal Title

      学習情報研究誌

      Volume: 291 Pages: 10-13

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校・高等学校における継続的なインターネット依存・ゲーム障害の予防教育の授業実践2022

    • Author(s)
      鶴田利郎
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション

      Volume: 53 Pages: 82-85

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校・高等学校におけるゲーム障害・インターネット依存について考える教育2022

    • Author(s)
      鶴田 利郎
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 285 Pages: 16-17

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] メディア・リテラシーと情報活用能力のこれから2021

    • Author(s)
      鶴田 利郎
    • Journal Title

      学習情報研究

      Volume: 282 Pages: 25-31

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校・特別活動におけるゲーム障害・インターネット依存を題材とした継続的な授業実践2020

    • Author(s)
      鶴田 利郎
    • Journal Title

      コンピュータ&エデュケーション

      Volume: 49 Pages: 58-61

    • NAID

      130008047403

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 中学校・高等学校におけるインターネット依存・ゲーム障害の予防教育に関わる継続的な授業実践の試み2022

    • Author(s)
      鶴田利郎
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 生徒指導のリスクマネジメント2020

    • Author(s)
      阪根健二(編著)
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      学事出版
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi