The Changing Process of Child Implications and Adaptation to Parents' Expectations: An International Comparative Study Using Mixed Research Methods
Project/Area Number |
20K14163
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 10020:Educational psychology-related
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Research Institution | Fukushima Medical University |
Principal Investigator |
Kasuga Hideaki 福島県立医科大学, 医学部, 助教 (70760239)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
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Keywords | 親からの期待 / 青年期 / 親子関係 / 精神的健康 / 家族心理学 / 青年心理学 / 医学部生 / 親の期待 / 意味づけ / 適応 / 混合研究法 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、子が、親からの期待に応えないという行動を主体的に選択し、肯定的に意味づけていく発達の過程を描き出すことを目的とする。青年期後期に、親の期待と自身の希望の間での葛藤を経て、期待回避行動を確立することは、その後の人生の適応と自立に繋がる。しかし日本において、期待回避行動は「期待に応えられなかった」という否定的な意味合いを持つため、選択が困難であるばかりか、選択しても精神的健康を害する場合がある。本研究は、子が期待に対する行動をどのように決定し、意味づけていくのかについて明らかにする。
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Outline of Final Research Achievements |
The following two major results were obtained in this research project. First, one of the factors when parental expectations became a problem was not so much the overall good or bad parent-child relationship, but rather the child's inability to feel approved and supported by his or her parents. Second, while negative behavior in response to parental expectations tends to be regrettable and negatively perceived by the children themselves, the sense that they are making proactive career decisions was shown to reduce negative perceptions. From the above, when dealing with issues surrounding parental expectations from the child's perspective, it is important to cultivate a sense of acceptance of the lack of parental approval and a sense of proactive career decision-making.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来は、親の期待が子どもにとって問題となるときには親が変わることの重要性が指摘されることが多く、子ども自身がどのように受け止めているのか、また子ども自身が実行可能な対処は何があるのかについてわかっていることは少なかった。本研究では、子どもが親から否定されず、承認されたという感覚が子どもにとって重要であることを抽出することで、期待が問題となるメカニズムの一端を明らかにするとともに、主体的に物事を決定したという感覚の養成という、子ども自身の認知的傾向の獲得によって問題の解消・低減が可能であることを明らかにし、総合的なモデルを作成した点に本研究の意義がある。
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Report
(4 results)
Research Products
(1 results)