Verification of the effect of expanding vegetable intake through 'personal nudges' using receipt big data
Project/Area Number |
20K15615
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 41010:Agricultural and food economics-related
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Research Institution | Policy Research Institute, Ministry of Agriculture, Forestry and Fisheries |
Principal Investigator |
SASAKI HIROKI 農林水産省農林水産政策研究所, その他部局等, 研究員 (00371013)
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Project Period (FY) |
2020-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2022: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2021: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
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Keywords | 野菜消費 / ランダム化比較試験(RCT) / ナッジ / レシートデータ / 行動変容 |
Outline of Research at the Start |
本研究では,行動経済学の知見に基づく新たな政策手法である「ナッジ(Nudge)」が,野菜の消費拡大に与える効果を「ランダム化比較実験(RCT)」により検証する。個人の野菜への支出額を把握する際は,日本が世界に先行するレシート買い取りアプリを用いた個人レベルの日々の購買データを利用する。レシートデータは店舗横断的に把握が可能である。このため,購買場所,時間帯などのより詳細なデータを把握できるうえ,モバイルアプリを通じて個人に対するナッジが可能となる。今回の実験を通じて,消費者の野菜の購買パターンを精細に分析しかつ健康な食の選択を促すために有効なフード・ナッジを検証することが可能となる。
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Outline of Final Research Achievements |
The extent to which health-related information provision and personalised nudges that modify cognitive bias enhance vegetable purchase and intake are examined via a four-month natural field experiment using 942 households’ daily purchase records from receipt scanner data. Although the group receiving only an explanation of the health-improving effects of vegetables showed no significant effect overall on households’ vegetable purchase and intake, the meat purchase amount was significantly decreased due to the information’s spillover effects. When the status of relative vegetable purchases amount was provided based on personal purchase histories, a further increase in the purchase volume of consumers who originally consumed many vegetables was observed. Subgroup analysis revealed that this tendency was more pronounced in households with children than without children. Nudging effects were sustained after the intervention.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
日本の野菜消費量は、食習慣の欧米化などを背景に約30年前から減少傾向が続き、成人1人当たり摂取量は、国が推奨する目標を下回っている。国は、野菜摂取を呼び掛けるポスターなどで啓発を続けているが、積極的な消費拡大には結び付いていない。また、令和元年「国民健康・栄養調査」により、健康無関心層の実態が初めて把握された。このような無関心層の行動をいかに変容させるかが重要であるもものの、従来の普及啓発では限界があった。 本研究は、粒度の高いアウトカムデータを活用した実験で、ナッジが一定の有効性を持つことを確認した。学術的に新規性を有するのみならず、持続的で健康な食生活の普及に向けた新たな視座を提供できた。
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Report
(4 results)
Research Products
(5 results)