• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Place transfer with extended reality technology focusing on meaning and social activity

Research Project

Project/Area Number 20K20121
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 90010:Design-related
Research InstitutionKomazawa University (2021-2023)
Toyo University (2020)

Principal Investigator

Aoyagi Saizo  駒澤大学, グローバル・メディア・スタディーズ学部, 講師 (20646228)

Project Period (FY) 2020-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords場所 / バーチャルリアリティ / 再現 / 教室 / 都市 / 仮想現実 / 遠隔授業 / 存在感 / 拡張現実感 / 仮想現実感 / 場所同一性
Outline of Research at the Start

故郷やランドマーク等、人にとって固有の意味を持つ空間である「場所」をXR(仮想現実・VRや拡張現実・AR等の総称)によって再現する試みがあるが、これまでは場所の物質的側面である「空間」の再現のみが注力されてきた。本研究は、場所の主観的な意味や社会的活動という人的側面を再現することで、場所を、物理的には異なる他の空間へ移植できるXRシステム「場所アバタ」を開発し、ある場所が元と同じ場所であると感じられる性質、場所同一性の操作可能性を示すことを目的とする。そのために引っ越しの事例を調査し場所移行において場所同一性が保たれる過程を調べ、この知見を活かして場所アバタを開発する。

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop an XR system, named "Place Avatar", designed to transplant a place to another physically different space or virtual environments, reproducing the subjective meaning of the place and the social activity, and to demonstrate the operability of place sameness, where one place feels like the same place as the original.
Experiments using 2D CG and 3D virtual environment reproductions of university classrooms, and an online survey using 2D CG reproductions of two cities, Shibuya and Sapporo, were conducted. In addition, factors of place sameness were explored by examining examples of place reproduction in Japanese culture. The findings suggest that place sameness can be effectively manipulated by through the reproduction of objects that are subjectively relevant to the meaning and the activity of that place.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、実空間の場所と同一と思えるバーチャル場所再現の実現に向けた最初の知見を得た。本研究が発展することで、高齢者の転居による認知症の防止、震災で失われた場所の再現、リモートワークの職場と自宅の同一化等の喫緊の課題から、意識アップロードにより人が仮想環境で暮らすための仮想世界への場所移植、他惑星への移住時に慣れ親しんだ場所をVR化して持っていく等の将来課題まで、様々なバーチャル場所再現の応用の基盤となる。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] 場所同一性と関連する諸概念2023

    • Author(s)
      青柳 西蔵, 福森 聡
    • Journal Title

      Journal of Global Media Studies

      Volume: 33 Pages: 19-35

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] On-demand Lectures that Enable Students to Feel the Sense of a Classroom with Students who Learn Together2021

    • Author(s)
      藤井 亮哉、広瀬 隼人、青柳 西蔵、山本 倫也
    • Journal Title

      The Transactions of Human Interface Society

      Volume: 23 Issue: 3 Pages: 315-328

    • DOI

      10.11184/his.23.3_315

    • NAID

      130008077657

    • ISSN
      1344-7262, 2186-8271
    • Year and Date
      2021-08-25
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Examining Factors of Place Sameness: A Classroom Replication Task in Virtual Environment2023

    • Author(s)
      Saizo Aoyagi, Satoshi Fukumori, Kenji Hirose, Takayoshi Kitamura
    • Organizer
      The 29th International Conference on Collaboration Technologies and Social Computing (CollabTech 2023)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 複数の実在する場所と同一である仮想環境の開発に向けた初期試行2023

    • Author(s)
      青柳 西蔵
    • Organizer
      ヒューマンインタフェースシンポジウム2023
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] デジタルツインはシミまでツインじゃないとダメ?2023

    • Author(s)
      青柳 西蔵
    • Organizer
      HI若手交流会1
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 部屋デザイン課題による場所と自己の関連付けと動画解析による要因抽出の試み2023

    • Author(s)
      廣瀬 健司, 青柳 西蔵, 北村 尊義, 福森 聡
    • Organizer
      第200回ヒューマンインタフェース学会研究会「コミュニケーション支援および一般(SIG-CE-27)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 仮想の手と地図を介して広範囲の地形を知覚できる VR システムの開発2022

    • Author(s)
      岡崎 亮満, 青柳 西蔵, 山本 倫也
    • Organizer
      情報処理学会第85回全国大会 2
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 場所同一性の提案と仮想現実技術による実現の試み2022

    • Author(s)
      青柳西蔵, 福
    • Organizer
      HCGシンポジウム2022
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] On-demand Lectures that Enable Students to Feel the Sense of a Classroom with Students who Learn Together2021

    • Author(s)
      Ryoya Fujii;Hayato Hirose;Saizo Aoyagi;Michiya Yamamoto
    • Organizer
      HCI INTERNATIONAL 2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] CG教室にうなずく学生キャラクタを導入したオンデマンド授業の配信に関する研究2021

    • Author(s)
      藤井 亮哉 , 広瀬 隼人 , 青柳 西蔵 , 山本 倫也
    • Organizer
      HAIシンポジウム2021
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] CG教室にうなずく学生キャラクタを導入したオンデマンド授業の配信に関する研究2021

    • Author(s)
      藤井 亮哉, 広瀬 隼人, 青柳 西蔵, 山本 倫也
    • Organizer
      HAIシンポジウム2021
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] オンライン授業における教室の360度動画配信の試み2020

    • Author(s)
      広瀬 隼人, 青柳 西蔵, 山本 倫也
    • Organizer
      ヒューマンインタフェースサイバーコロキウム2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi