• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Verification of the construction of a mutual activity support package to promote creativity among children with developmental disabilities

Research Project

Project/Area Number 20K20808
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

OKAZAKI Shinji  筑波大学, 人間系, 准教授 (40334023)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大柳 俊夫  札幌医科大学, 医療人育成センター, 准教授 (70177020)
別府 さおり  東京成徳大学, 応用心理学部, 准教授 (30732995)
Project Period (FY) 2020-07-30 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2020: ¥3,510,000 (Direct Cost: ¥2,700,000、Indirect Cost: ¥810,000)
Keywordsクリエイティビティ / 発達障害 / 生体反応計測 / プランニング / 相互活動 / 認知機能
Outline of Research at the Start

発達障害のある学生と子どもとが相互活動を通してそれぞれのクリエイティビティを促進しうる支援パッケージの構築とその検証を目的とし,クリエイティビティを刺激する活動を設定するとともに活動時の生体反応計測を行い,活動によってそれぞれの持つクリエイティビティがどのように変化するかを検証する。発達障害のある成人を支援の対象としてみるだけでなく,発達障害のある成人が発達障害児の支援者として自らの強みに気づき,より良い適応につなげる方向性を示すことは,発達障害児・者への理解,支援の社会的影響も大きいことが期待できる。

Outline of Final Research Achievements

This study considered the cognitive characteristics of children and persons with developmental disabilities as strengths in creativity, and as an approach to building support intended to evaluate and promote creativity, examined methods of evaluation and methods of support based on assessment that can enhance mutual creativity through mutual activities between instructors and children with developmental disabilities and maximize their potentials. The study examined methods of assessment and support based on assessment that could maximize their potential and enhance their mutual creativity through mutual activities between instructors and children.
The core of this study, the assessment of creativity (cognitive creativity) and the protocol for implementing a support package for assessment and promotion have been published and a general framework has been proposed, and the study of children has resulted in the publication of results regarding the basic cognitive funcion.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

主要な検討内容である発達障害児のクリエイティビティの評価,および評価と促進に係る支援パッケージの実施プロトコルについては,検討課題すべてを明らかにはできなかったが,一過性のプロセスにおけるクリエイティビティの評価可能性を示した点は意義があるものと考える。生体反応計測のプロトコルと実際の支援場面での行動反応計測のプロトコルの確立にも至ることはできていないものの。クリエイティビティ評価パッケージについても検討を続けており,クリエイティビティに関連する諸要素のうち心理教育的アセスメントと認知教育的支援アプローチと併せて行う流れについて提案できるものと考えられた。

Report

(5 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 3 results) Presentation (14 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] Intervention to Enhance Cognitive Development Underpinning Reading for Japanese Preschool Children2024

    • Author(s)
      Ishihara Akiko、Aoki Masumi、Okazaki Shinji
    • Journal Title

      International Journal of Psychosocial Rehabilitation

      Volume: 28(1) Pages: 33-43

    • DOI

      10.61841/v28i1/400363

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effect of Antecedent Cues on Interference Control in Attention-deficit Hyperactivity Disorder Children: A Pilot Study2023

    • Author(s)
      青木真純・岡崎慎治
    • Journal Title

      Japanese Journal of Physiological Psychology and Psychophysiology

      Volume: 41 Issue: 2 Pages: 154-161

    • DOI

      10.5674/jjppp.2313si

    • ISSN
      0289-2405, 2185-551X
    • Year and Date
      2023-12-31
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Prefrontal Cortex Activity during Emotional Regulation Tasks by Adults2023

    • Author(s)
      FURUHATA Ryo、OKAZAKI Shinji
    • Journal Title

      Japanese Journal of Physiological Psychology and Psychophysiology

      Volume: 41 Issue: 1 Pages: 101-113

    • DOI

      10.5674/jjppp.2301oa

    • ISSN
      0289-2405, 2185-551X
    • Year and Date
      2023-06-30
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 相手に赦されると,自閉スペクトラム症児童生徒の罪悪感は低下するか?: 非意図的加害場面における道徳的感情と行動の実験的検討2023

    • Author(s)
      岡村恵里子・岡崎慎治・大六一志
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 34 Pages: 1-10

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児を対象とした認知能力のアセスメントと認知教育プログラムに関する文献的検討2022

    • Author(s)
      石原章子・岡崎慎治
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 46 Pages: 213-224

    • Related Report
      2022 Research-status Report 2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A study of the problem solving process for performance results, and cerebral hemodynamics in the prefrontal cortex, during problem-solving tasks in healthy adults2021

    • Author(s)
      本間美桃子・中野泰伺・岡崎慎治
    • Journal Title

      Japanese Journal of Clinical Neurophysiology

      Volume: 49 Issue: 6 Pages: 459-468

    • DOI

      10.11422/jscn.49.459

    • NAID

      130008132046

    • ISSN
      1345-7101, 2188-031X
    • Year and Date
      2021-12-01
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Psychophysiological Investigations of the Combination Effect Go and Stop Stimuli in the Stop-Signal Task in Typically Developing Adults With and Without ADHD Propensity2021

    • Author(s)
      Nakano Yasushi,Okazaki Shinji
    • Journal Title

      INTERNATIONAL JOURNAL OF PSYCHOPHYSIOLOGY

      Volume: 168 Pages: S111-S111

    • DOI

      10.1016/j.ijpsycho.2021.07.330

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ADHD児におけるひらがな読みの困難と認知特性との関連:知能のPASS 理論による検討2020

    • Author(s)
      中島範子・岡崎慎治
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 44 Pages: 65-73

    • NAID

      130007919594

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ADHD児への認知特性評価に基づくセルフモニタリングの指導支援:ワークシートを用いた感情の可視化を通して2020

    • Author(s)
      中野泰伺・中島範子・奥村香澄・岡崎慎治
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 44 Pages: 161-171

    • NAID

      130007919618

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 脳炎後遺症児における認知発達の経年的評価の事例検討-指導経過とDN-CAS認知評価システムの時間経過による変化から-2023

    • Author(s)
      岡崎 慎治; 武村 知保
    • Organizer
      第130回日本小児精神神経学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児を対象とした質問紙による「知能のPASSモデル」に基づく認知評価の予備的検討2023

    • Author(s)
      石原章子; 岡崎慎治
    • Organizer
      第130回日本小児精神神経学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児の認知特性評価における質問紙と個別検査の活用に関する事例的検討2023

    • Author(s)
      石原章子; 岡崎慎治
    • Organizer
      第129回日本小児精神神経学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] PASS神経認知モデルに基づく評価と支援の新たな方向性:これまでの研究と実践から2023

    • Author(s)
      岡崎 慎治; 青木 真純; 松尾 奈美; 松渕 由佳子; 中山 健
    • Organizer
      日本LD学会第32回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 知的・発達障害の評価・支援へのPASS神経認知モデルの活用 DN-CAS認知評価システム等の新たな活用可能性の検討2023

    • Author(s)
      岡崎慎治,石原章子,井上知洋,大柳俊夫,岡村恵里子,前川久男
    • Organizer
      日本特殊教育会第62回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] Brief report of interactive assessment to the cognitive creativity of children with developmental disorders using digitized problem-solving task2022

    • Author(s)
      Okazaki, S., Ishihara, A., Beppu, S., Okuhata, S., Inoue, T., and Ohyanagi, T.
    • Organizer
      International Association for Cognitive Education and Psychology 2022 INTERNATIONAL CONFERENCE
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 発達障害児者の認知的クリエイティビティの促進―問題解決課題を用いた評価と支援の検討―2022

    • Author(s)
      岡崎慎治・本間美桃子・別府さおり・石原章子・大柳俊夫・井上知洋・奥畑志帆
    • Organizer
      日本LD学会第31回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 神経発達症における認知的強みの評価に関する予備的検討―ADHD 傾向と創造性における拡散的思考・マインドワンダリングとの関連の検討―2022

    • Author(s)
      石原章子・岡村恵里子・別府さおり・岡崎慎治
    • Organizer
      障害科学学会2022年度大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Preliminary study of assessment of the creativity on children with developmental disorders2021

    • Author(s)
      Shinji OKAZAKI, Saori BEPPU, Shiho OKUHATA, Tomohiro INOUE, Toshio OHYANAGI
    • Organizer
      32nd International Congress of Psychology
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 発達障害児者の認知的クリエイティビティの評価と支援2021

    • Author(s)
      岡崎 慎治,大柳俊夫,奥畑志帆,別府さおり,井上知洋
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害児・者の生理心理学的アプローチによる理解(2)2021

    • Author(s)
      吉井鮎美,中野泰伺,髙橋由子,宮寺千恵,岡崎慎治
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 認知教育の観点にたったアセスメントと指導支援アプローチの展開 就学前幼児を対象とした検討と小学校特別支援学級在籍児童を対象とした検討から2021

    • Author(s)
      石原章子,岡崎慎治,高山多恵子,中山健,納富恵子,前川久男
    • Organizer
      日本LD学会第30回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 知能のPASS理論に基づく認知発達の評価と支援Update  新たな適用可能性の検討2020

    • Author(s)
      岡崎慎治・青木真純・奥畑志帆・石原章子・中山 健・前川久男
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第58回大会(2020福岡大会)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 発達障害児・者の生理心理学的アプローチによる理解2020

    • Author(s)
      岡崎慎治・中野泰伺・奥村香澄・吉井鮎美・木塲和香・勝二博亮
    • Organizer
      日本特殊教育学会 第58回大会(2020福岡大会)
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-08-03   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi