Fundamental Research on Developing Probabilistic Modeling Competences in Mathematics Education
Project/Area Number |
20K22188
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
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Research Institution | Okayama University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2020-09-11 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 確率的モデル化能力 / モデル化 / 確率の意味 / 条件付き確率 / 同様に確からしい / 根元事象 / 文章題 / 社会批判的モデリング / 確率的モデル化 / 真の確率,モデル確率,経験的確率 / 数学的モデル化 / 数学教育 / 確率教育 / 科学教育 |
Outline of Research at the Start |
複雑化する現代社会において,全ての市民が不確実性を正しく評価し意思決定を行うために,現実事象の問題を確率を活用して考察する能力 (確率的モデル化能力) の育成が重要視され始めている.しかしながら,これまでの確率教育研究では,学習者の確率の認識に焦点が当てられており,確率的モデル化能力の育成に取り組む研究は管見の限りない. そこで本研究では,次の2点に取り組む.第1に,確率的モデル化の視点から先行研究を反省的・批判的に考察する.第2に,中学生・高校生の実際の活動を質的に分析する.これらの成果から,確率的モデル化能力の発達過程を明らかにすることを目的とする.
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Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to clarify the developmental process of the ability to consider problems of real events using probability (probabilistic modeling Competences). As a result, we first characterized the difficulty of probability learning from the viewpoint of modeling. Next, we taught classes aimed at overcoming the difficulty. Then, we verified the effectiveness of the classes. In addition, we constructed the formation process of various concepts that constitute the probabilistic modeling ability theoretically. And based on this, we presented a proposal for improving the current probability education.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
複雑化する現代社会において,不確実性を正しく評価し意思決定を行うために,現実事象の問題を確率を活用して考察する能力 (確率的モデル化能力) の育成が重要視され始めている。しかし,現在の確率教育は確率的モデル化能力を育むことができていないと批判されている。このような現状に対して,本研究は,国内外の確率教育が確率的モデル化能力の育成を目指したものへと改善されるための基礎的研究の一つとして位置付く。本研究を基礎として,社会で生きて働く力を育むための確率教育の実現が期待される。
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Report
(3 results)
Research Products
(44 results)