• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Fundamental Research on Developing Probabilistic Modeling Competences in Mathematics Education

Research Project

Project/Area Number 20K22188
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

Ishibashi Ippo  岡山大学, 教育学域, 助教 (70881267)

Project Period (FY) 2020-09-11 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords確率的モデル化能力 / モデル化 / 確率の意味 / 条件付き確率 / 同様に確からしい / 根元事象 / 文章題 / 社会批判的モデリング / 確率的モデル化 / 真の確率,モデル確率,経験的確率 / 数学的モデル化 / 数学教育 / 確率教育 / 科学教育
Outline of Research at the Start

複雑化する現代社会において,全ての市民が不確実性を正しく評価し意思決定を行うために,現実事象の問題を確率を活用して考察する能力 (確率的モデル化能力) の育成が重要視され始めている.しかしながら,これまでの確率教育研究では,学習者の確率の認識に焦点が当てられており,確率的モデル化能力の育成に取り組む研究は管見の限りない.
そこで本研究では,次の2点に取り組む.第1に,確率的モデル化の視点から先行研究を反省的・批判的に考察する.第2に,中学生・高校生の実際の活動を質的に分析する.これらの成果から,確率的モデル化能力の発達過程を明らかにすることを目的とする.

Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to clarify the developmental process of the ability to consider problems of real events using probability (probabilistic modeling Competences). As a result, we first characterized the difficulty of probability learning from the viewpoint of modeling. Next, we taught classes aimed at overcoming the difficulty. Then, we verified the effectiveness of the classes. In addition, we constructed the formation process of various concepts that constitute the probabilistic modeling ability theoretically. And based on this, we presented a proposal for improving the current probability education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

複雑化する現代社会において,不確実性を正しく評価し意思決定を行うために,現実事象の問題を確率を活用して考察する能力 (確率的モデル化能力) の育成が重要視され始めている。しかし,現在の確率教育は確率的モデル化能力を育むことができていないと批判されている。このような現状に対して,本研究は,国内外の確率教育が確率的モデル化能力の育成を目指したものへと改善されるための基礎的研究の一つとして位置付く。本研究を基礎として,社会で生きて働く力を育むための確率教育の実現が期待される。

Report

(3 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (44 results)

All 2022 2021 2020 Other

All Journal Article (26 results) (of which Peer Reviewed: 14 results,  Open Access: 21 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 高等学校数学科における確率や条件付き確率の導入教材としてのモンティ・ホール問題2022

    • Author(s)
      石橋 一昴
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 45(1)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 観点別学習状況の総括的評価を機械的計算に依拠することの問題点2022

    • Author(s)
      上ヶ谷 友佑・服部 裕一郎・石橋 一昴
    • Journal Title

      日本科学教育学会誌 科学教育研究

      Volume: 46(2)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校数学の確率における根元事象に関する暗黙的な仮定2022

    • Author(s)
      石橋 一昴
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌 数学教育学研究

      Volume: 28(1)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 数学の誤用を批判的に認識する数学教育の必要性2022

    • Author(s)
      石橋 一昴・服部 裕一郎・上ヶ谷 友佑
    • Journal Title

      日本科学教育学会誌 科学教育研究

      Volume: 46(2)

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Analyzing Experimental and Theoretical Probabilities in Japanese 7th and 8th Grade Textbooks2022

    • Author(s)
      Ippo Ishibashi
    • Journal Title

      International Electronic Journal of Mathematics Education

      Volume: 17(3) Issue: 3 Pages: em0690-em0690

    • DOI

      10.29333/iejme/12061

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Condition for Teaching Materials to Develop Students’ Multifaceted View of Probability: From the Perspective of Modeling2022

    • Author(s)
      石橋 一昴
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 46 Issue: 1 Pages: 104-112

    • DOI

      10.14935/jssej.46.104

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Cultural relevance of validation during mathematical modeling and word problem-solving: Reconceptualizing validation as an integration of possible fictional worlds2022

    • Author(s)
      Ishibashi, I., & Uegatani, Y.
    • Journal Title

      The Journal of Mathematical Behavior

      Volume: 66 Pages: 100934-100934

    • DOI

      10.1016/j.jmathb.2022.100934

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Scaffolding two-way tables understanding in school mathematics2021

    • Author(s)
      石橋 一昴・塩澤 友樹
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 36 Issue: 2 Pages: 209-214

    • DOI

      10.14935/jsser.36.2_209

    • NAID

      130008142986

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2021-12-19
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Critical thinking as equitable treatment of multiple perspectives in solving trans-scientific issues2021

    • Author(s)
      Yusuke Uegatani, Ippo Ishibashi, & Yuichiro Hattori
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 36 Issue: 2 Pages: 65-70

    • DOI

      10.14935/jsser.36.2_65

    • NAID

      130008142990

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2021-12-19
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 火曜日生まれ問題の確率統計教材としての意義と可能性2021

    • Author(s)
      福田 博人・石橋 一昴
    • Journal Title

      日本数学教育学会 春期研究大会論文集

      Volume: 9 Pages: 324-324

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] Impact of different problem contexts on students’ task performance in the hospital problem2021

    • Author(s)
      Ippo Ishibashi, & Soichiro Nishi
    • Journal Title

      Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education

      Volume: 3 Pages: 48-55

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of Principles for Teaching “Equally Likely” in Probability Education: Based on The Recognition of Probabilities Applying to Our Information about Events2021

    • Author(s)
      石橋 一昴
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 45 Issue: 2 Pages: 246-255

    • DOI

      10.14935/jssej.45.246

    • NAID

      130008065641

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Japanese use of probabilistic language about diagnosis tests for COVID-19: an analysis of Twitter data2021

    • Author(s)
      Yusuke Uegatani, Ippo Ishibashi, & Yuichiro Hattori
    • Journal Title

      Philosophy of Mathematics Education Journal

      Volume: 37

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Mathematics Education for Trans-Scientific Issues: Implementability of a Socio-Critical Modeling Approach/Rationale for Our Research Project(トランス・サイエンスな問題に対応する数学教育:社会批判的モデリングの実装可能性―課題研究 企画趣旨―)2021

    • Author(s)
      服部 裕一郎・上ヶ谷 友佑・石橋 一昴
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 127-128

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_127

    • NAID

      130008131486

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Intellectual Need: A Key Motivation Toward Critically Understanding the Roles of Mathematical Modeling in Society(知的必要性:数学的モデリングの役割の批判的理解への鍵となる動機)2021

    • Author(s)
      上ヶ谷 友佑・石橋 一昴・服部 裕一郎
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 129-132

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_129

    • NAID

      130008131481

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Exploration of Socio-Critical Modeling Teaching Materials from the Perspective of Risk Communiation(リスクコミュニケーションを視点とした社会批判的モデリングの教材の探求)2021

    • Author(s)
      石橋 一昴・上ヶ谷 友佑・服部 裕一郎
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 133-136

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_133

    • NAID

      130008131479

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Posing a Quasi-Society in the Problem Context of Socio-Critical Modeling: 'Quadratic Voting' as Teaching Materials(社会批判的モデリングの問題文脈における疑似社会の設定―「クアドラティックボーティング」の教材化―)2021

    • Author(s)
      服部 裕一郎・上ヶ谷 友佑・石橋 一昴
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 137-140

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_137

    • NAID

      130008131480

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Survey on the Use of Context in a Probabilistic and Statistical Problem for Pre-Service Mathematics Teachers2021

    • Author(s)
      福田 博人・石橋 一昴
    • Journal Title

      Proceedings of the Annual Meeting of Japan Society for Science Education

      Volume: 45 Issue: 0 Pages: 491-492

    • DOI

      10.14935/jssep.45.0_491

    • NAID

      130008131570

    • ISSN
      0913-4476, 2186-3628, 2433-2925
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 否定論の視点から見た条件付き確率の概念形成過程2021

    • Author(s)
      石橋 一昴
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌 数学教育学論究

      Volume: 102(116) Pages: 3-16

    • NAID

      40022669237

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] モデル化の視点からベイズ確率を捉える枠組みの提案2021

    • Author(s)
      石橋 一昴
    • Journal Title

      日本教科教育学会全国大会論文集

      Volume: 47 Pages: 107-108

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 合成の誤謬とコインの順序:表と裏の比が同じである順序同士の場合2021

    • Author(s)
      石橋 一昴
    • Journal Title

      日本数学教育学会 秋期研究大会発表集録

      Volume: 54 Pages: 257-260

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] モデル化の視点からみた中学生の確率の意味理解に関する考察2021

    • Author(s)
      石橋 一昴
    • Journal Title

      数学教育学研究 : 全国数学教育学会誌

      Volume: 26 Pages: 73-81

    • NAID

      40022523293

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Study on Developing a High School Probability Lesson to Foster Ability of Probabilistic Reasoning through Experiment and Theory: Focused on the Difficulty of “Effect of sample size”2021

    • Author(s)
      石橋 一昴
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 45 Issue: 1 Pages: 76-84

    • DOI

      10.14935/jssej.45.76

    • NAID

      130008021956

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Probability Class for Probability Modeling in Junior High School Mathematics2020

    • Author(s)
      石橋 一昴
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 35 Issue: 3 Pages: 137-142

    • DOI

      10.14935/jsser.35.3_137

    • NAID

      130007952580

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2020-12-13
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Role of probability in socio-critical modelling2020

    • Author(s)
      Yusuke UEGATANI, Ippo ISHIBASHI, Yuichiro HATTORI
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 35 Issue: 3 Pages: 43-48

    • DOI

      10.14935/jsser.35.3_43

    • NAID

      130007952558

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2020-12-13
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校算数科「割合」単元の授業を通した条件付き確率の素地指導2020

    • Author(s)
      石橋 一昴
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 175 Pages: 27-37

    • NAID

      120006937494

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 火曜日生まれ問題の確率統計教材としての意義と可能性2021

    • Author(s)
      福田 博人・石橋 一昴
    • Organizer
      日本数学教育学会 第9回春期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 確率の3世界を往還させる確率指導2021

    • Author(s)
      石橋 一昴
    • Organizer
      第54回全国数学教育学会研究発表会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Impact of different problem contexts on students’ task performance in the hospital problem2021

    • Author(s)
      Ippo Ishibashi, & Soichiro Nishi
    • Organizer
      The 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Mathematics education for trans-scientific issues: Implementability of a socio-critical modeling approach Rationale for our research project2021

    • Author(s)
      Yuichiro Hattori, Yusuke Uegatani, & Ippo Ishibashi
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Intellectual need: A key motivation toward critically understanding the roles of mathematical modeling in society2021

    • Author(s)
      Yusuke Uegatani, Ippo Ishibashi, & Yuichiro Hattori
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Exploration of socio-critical modeling teaching materials from the perspective of risk communication2021

    • Author(s)
      Ippo Ishibashi, Yusuke Uegatani, & Yuichiro Hattori
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Posing a Quasi-Society in the Problem Context of Socio-Critical Modeling: “Quadratic Voting” as Teaching Materials2021

    • Author(s)
      Yuichiro Hattori, Yusuke Uegatani, & Ippo Ishibashi
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教師を目指す大学生に対する確率統計問題における文脈使用に関する実態調査:火曜日生まれ問題に着目して2021

    • Author(s)
      福田 博人・石橋 一昴
    • Organizer
      日本科学教育学会第45回年会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] モデル化の視点からベイズ確率を捉える枠組みの提案2021

    • Author(s)
      石橋 一昴
    • Organizer
      日本教科教育学会 第47回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 合成の誤謬とコインの順序:表と裏の比が同じである順序同士の場合2021

    • Author(s)
      石橋 一昴
    • Organizer
      日本数学教育学会 第54回秋期研究大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校数学の内容としての「数学的方法学」2021

    • Author(s)
      上ヶ谷 友佑・石橋 一昴・服部 裕一郎
    • Organizer
      第55回全国数学教育学会研究発表会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校数学における二次元表理解のための足場設定2021

    • Author(s)
      石橋 一昴・塩澤 友樹
    • Organizer
      2021年度第2回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Critical thinking as equitable treatment of multiple perspectives in solving trans-scientific issues: Comparison between socio-critical modeling and word problem solving2021

    • Author(s)
      Yusuke Uegatani, Ippo Ishibashi, & Yuichiro Hattori
    • Organizer
      2021年度第2回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校数学科における確率的モデル化を志向する確率授業2020

    • Author(s)
      石橋 一昴
    • Organizer
      日本科学教育学会 2020年度第3回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Role of probability in socio-critical modelling:A study of Japanese high school students' perception of COVID-19 certification2020

    • Author(s)
      Yusuke UEGATANI, Ippo ISHIBASHI, Yuichiro HATTORI
    • Organizer
      日本科学教育学会 2020年度第3回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 大数の法則の意味理解を目指した中学校第1学年の確率単元の開発2020

    • Author(s)
      石橋 一昴,西 宗一郎
    • Organizer
      第53回全国数学教育学会研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 学校数学における「根元事象」と「同様に確からしい」の概念規定2020

    • Author(s)
      上ヶ谷 友佑,石橋一昴,迫田 彩
    • Organizer
      第53回全国数学教育学会研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://researchmap.jp/ippoishibashi

    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-09-29   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi