• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and Evaluation of Tel-Health model to Support Children with Neurodevelopmental Disorders using Video Self-Monitoring.

Research Project

Project/Area Number 20K22196
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionThe University of Tokushima (2022)
Tokai Gakuin University (2020-2021)

Principal Investigator

ENOMOTO Takuya  徳島大学, 大学院社会産業理工学研究部(社会総合科学域), 准教授 (90792713)

Project Period (FY) 2020-09-11 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords神経発達症 / 遠隔地支援 / Tele-Health / 保護者支援 / 発達支援 / ビデオセルフモニタリング / 行動支援 / ビデオフィードバック / 遠隔支援 / Tel-Health
Outline of Research at the Start

神経発達症群(旧:発達障害)は神経系の障害であり、ライフステージを横断した継続的な支援が必要である。本研究では、家庭・学校でのVideo Self-MonitoringとTele-Health(遠隔支援)を併用した支援パッケージを開発し、神経発達症群の児童生徒へ継続的な行動支援を提供する。支援の専門家だけでなく、保護者や教員がVideo Self-Monitoringを提供できるようになることで、神経発達症群児者が高度専門的な支援を高密度で受けられるようになる。行動問題の解決だけでなく当事者の行動選択や自己管理における自主性の向上も期待できる。

Outline of Final Research Achievements

This study examines the potential of implementing a support package utilizing Tele-Health (remote support) to provide continuous behavioral support for children with neurodevelopmental disorders (ND children). The effectiveness of the developed program was assessed based on the following outcomes: 1) reducing parental caregiving stress, 2) fostering positive changes in the perception of problem behavior in children, Furthermore, secondary research findings indicated: 3) methods to address anxieties associated with remote support and enhance service implementation, and 4) the suitability of the support package for ND children facing challenges like school refusal.
It is concluded that future research should focus on: 1) identifying factors to develop strategies for directly assessing changes in parental support skills, and 2) examining system formats that can expand the parental support framework to provide comprehensive assistance.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

Tele-Healthを利用した発達・行動支援パッケージが,神経発達症児を養育する保護者の心理的安定に寄与することがわかった。これは,ライフステージに合わせた長期にわたる支援が必要である神経発達症児のQOLを大きく改善できるという社会的意義がある。これはSDGs目標4の達成にも関わることである。さらに,日本においてTele-Healthの社会実装を促進するための要因が「個人情報の共有に関する不安」であることが示唆された。これは,神経発達症の支援だけでなく,医療・福祉・教育を含めたデジタル支援技術の社会実装に対する心理的要因は何かという学術的意義がある。

Report

(4 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2022

All Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Presentation] Effect of Brief Parent Training for Children With Autism Spectrum Disorder2022

    • Author(s)
      Enomoto, T, Yamamoto, J
    • Organizer
      ABAI International 11th International Conference; Dublin, Ireland
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 遠隔支援技術を用いた特別支援教育巡回相談の展開① :遠隔支援技術の導入に関わる障壁の検討(自主シンポジウムⅠ-31)2022

    • Author(s)
      大橋智, 榎本拓哉, 遠藤愛, 小川洸菜, 矢野善教, 半田健
    • Organizer
      日本特殊教育学会第60回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 神経発達症がある不登校児童・生徒を育てる保護者への支援リソースの分析2022

    • Author(s)
      榎本 拓哉, 小林 克巳
    • Organizer
      日本LD学会第31回大会京都
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] Effect of Brief Parent Training for Children with Autism Spectrum Disorder.2022

    • Author(s)
      Takuya Enomoto
    • Organizer
      Association for Behavior Analysis International 11th International Conference; Dublin, Ireland; 2022
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2020-09-29   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi