Research on the Development of Learners' "Approaches to Information" Framework and its Measurement and Analysis
Project/Area Number |
20K22238
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Research Category |
Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
:Education and related fields
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Research Institution | The University of Tokushima |
Principal Investigator |
IIO Ken 徳島大学, 高等教育研究センター, 助教 (70887570)
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Project Period (FY) |
2020-09-11 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 情報リテラシー / 情報へのアプローチ / 心理尺度 / パフォーマンス評価 / ルーブリック |
Outline of Research at the Start |
効果的な情報リテラシー教育にあたっては、学習者に実際に情報の探索・評価・活用・発信を伴う課題に取り組ませるとともに、学習者が情報課題に取り組むプロセスを踏まえた教育デザインが必要である。本研究では、学習者がどのように課題を捉え、どのような方略を用いるか等を「情報へのアプローチ」の枠組みとして類型化するとともに、その測定尺度を開発する。さらに尺度の妥当性の検証として、学習者による尺度への回答結果と、実際に情報の探索・評価・活用・発信を伴う課題に取り組んだ結果との相関分析を行う。また、「情報へのアプローチ」に差異をもたらすと考えられる要因についても探索的に検討する。
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Outline of Final Research Achievements |
As an important factor of information literacy education, we focused on how learners approach problems, or use strategies to search, evaluate, use information during problem-solving. So, we first synthesized these various approaches and strategies and developed “Approaches to Information” Framework and its measurement scale. Next, we conducted a survey in a university class using this measurement scale. We used correlation analysis to examine the relationship between students’ “Approaches to Information” scale scores and results of their information task. And we used text mining to compare students' open-ended reflection texts if there is a difference of students' description about task-solving processes, approaches, and strategies by their difference of “Approaches to Information". As these results, we confirmed the relationship between students' "Approaches to Information" and some facets of students' information literacy as evaluation or use of information.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、学習者が情報を探索・評価・活用して課題に取り組む仕方や方略を「情報へのアプローチ」として先行研究を一つの枠組みに統合し、かつ測定可能にすることができた。同時に、学生が「情報へのアプローチ」の違いによって、実際に情報を探索・評価・活用する課題の成果や取り組みにどのような違いが生じているかを明らかにした。これらの成果の意義として、学習者の「情報を扱う際の取り組み方や方略」という新たな側面からの研究を促すことが期待できる。また、学生の情報を用いる際の取り組み方や方略という視点を盛り込むことで、より効果的に情報を探索・評価・活用する能力の育成に向けた示唆を与えられると考える。
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Report
(3 results)
Research Products
(3 results)