• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development of play in infancy: in relation to the affordances of the objects in the daily environment

Research Project

Project/Area Number 20K22253
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section :Education and related fields
Research InstitutionChukyo University

Principal Investigator

Nishio Chihiro  中京大学, 心理学部, 講師 (50879939)

Project Period (FY) 2020-09-11 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords遊び / 発達 / アフォーダンス / 生活環境 / 乳児 / 発達の環境 / 遊びの発達 / 養育環境 / 探索行動 / 相互行為
Outline of Research at the Start

本研究の目的は、生活環境にある物が乳児の遊びの発達に与える影響を明らかにすることである。このために、家族という様々な年齢の人々が生活する家庭における縦断的な観察を行う。遊び的な行為の開始と周囲にある物の性質の関連について、アフォーダンスの観点から検討する。

Outline of Final Research Achievements

This study investigated the infants' spontaneous play with everyday objects and examined the influence of the object interaction in the living environment on the development of play in relation to the affordance perception. The longitudinal observation was conducted in infants' homes, and their interactions with a wide variety of objects in their living environment, including daily necessities and toys, were analyzed. Infants explored affordances of various objects, and as their locomotion ability developed their object play began to involve carrying them with containers. Taking objects out of and putting them in containers and storage was frequently observed in the early ages as a play and the behavior developed through integration into the social environment. These findings suggest that rearranging objects in the daily context influences social development and long term cognition.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年、国内外で日常環境における乳児による物での遊びや、物の頻繁な運搬に焦点を当てた発達研究が行われている。物を運ぶことが他者への手渡しにつながり、社会性の発達に関係することや、周囲の物の多様さが語彙獲得に影響を与えることなどが示唆されている。本研究の成果は、これらの知見とも合致するものであり、物での遊びという観点から、社会性や認知の発達について検討する可能性を示した。また、本研究の知見は保育施設における環境デザインに対して援用可能なものである。

Report

(3 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2021 2020

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 移動の発達研究への展望──Karen Adolphの生態学的アプローチとは──2022

    • Author(s)
      西尾 千尋
    • Journal Title

      生態心理学研究

      Volume: 14

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development in infant object interactions across the period from crawling to walking: A longitudinal study in a daycare center2021

    • Author(s)
      西尾 千尋、石井 千夏、外山 紀子
    • Journal Title

      Cognitive Studies: Bulletin of the Japanese Cognitive Science Society

      Volume: 28 Issue: 4 Pages: 578-592

    • DOI

      10.11225/cs.2021.048

    • NAID

      130008129526

    • ISSN
      1341-7924, 1881-5995
    • Year and Date
      2021-12-01
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 乳幼児の行為の系列化と環境の凸凹 シンポジウム 「どうしてこれがここにあるのか(2): 住環境のハビトゥスを成りたたせるもの」2021

    • Author(s)
      西尾 千尋
    • Organizer
      日本生態心理学会第9回大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 乳児の歩行の発達と物との関わりー複数物の操作に着目した事例検討2021

    • Author(s)
      西尾千尋
    • Organizer
      日本生態心理学会第8回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] シンポジウム「どうしてここにこれがあるのか?」 ─ 住環境のダイナミクス─2021

    • Author(s)
      山崎寛恵, 西尾千尋, 野澤光
    • Organizer
      日本生態心理学会第8回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 乳児の移動と行為の発達ー身の回りにある物の運搬に着目して2020

    • Author(s)
      西尾千尋
    • Organizer
      日本認知科学会第37回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report

URL: 

Published: 2020-09-29   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi