• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research about Strategy for Activation of School & Community by School Consolidation

Research Project

Project/Area Number 21730612
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Educaion
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

KAWAMAE Ayumi  Hokkaido University of Education, 教育学部, 講師 (50321237)

Project Period (FY) 2009 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2010: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2009: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords学校教育 / 社会教育 / 学校統廃合 / 教育学
Research Abstract

Nowadays in Japan, There are many school consolidation by financial crisis. So in this research, I analyze strategy for activation of school &community by school consolidation.In first year, I analyzed demerit of school consolidation by wide area of school district. And I prove that school is center of community.
In second year, I analyzed that it is significant for cooperation between school education and social education. And I analyzed management plan of community is significant.Firstly, school education and social education is able to integrated by participation of planning. Secondly, it is important to change of student teacher's mind for rural education.

Report

(3 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2009 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2010

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 学生のへき地意識のパラダイム転換と意識変化-へき地教育論講義内のマイナス・プラス意識転換の取り組みを通じて-2010

    • Author(s)
      川前あゆみ(単著)
    • Journal Title

      『へき地教育研究第65号』北海道教育大学 学校・地域教育研究支援センターへき地教育研究支援部門

      Pages: 23-32

    • NAID

      110008765722

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 『学校と地域』教育改革の動向と社会教育の役割-近年の学校教育政策の変化から見た社会教育との接点-2010

    • Author(s)
      川前あゆみ(単著)
    • Journal Title

      『日本学習社会学会年報第6号』日本学習社会学会

      Pages: 116-122

    • NAID

      130007704788

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「学校と地域」教育改革の動向と社会教育の役割-近年の学校教育政策の変化から見た社会教育との接点-2010

    • Author(s)
      川前あゆみ
    • Journal Title

      「日本学習社会学会年報」日本学習社会学会

      Volume: 第6号 Pages: 116-122

    • NAID

      130007704788

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学生のへき地意識のパラダイム転換と意識変化-へき地教育論講義内のマイナス・プラス意識転換の取り組みを通じて-2010

    • Author(s)
      川前あゆみ
    • Journal Title

      「へき地教育研究」北海道教育大学 学校・地域教育研究支援センターへき地教育研究支援部門

      Volume: 第65号 Pages: 23-32

    • NAID

      110008765722

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 住民自治のコミュニティネットワーク-酪農と自然公園のまち標茶町の地域再生学習-(「第2章まちづくり・生涯学習推進体制と地域自治組織 第1節学校拠点型コミュニティネットワークの構造」「第8章学校・地域連携のコミュニティネットワークの展開へ」)([分担執筆]鈴木敏正, 玉井康之, 川前あゆみ, 廣田健, 木戸口正宏, 添田祥史, 吉岡亜希子, 榊ひとみ, 二宮信一, 長津詩織, 大森享, 大沼義彦, 河野和枝, 小田清, 片山千賀子, 若原幸範)2010

    • Author(s)
      [編著]鈴木敏正, 玉井康之, 川前あゆみ
    • Publisher
      北樹出版
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] 住民自治へのコミュニティネットワーク-酪農と自然公園のまち標茶町の地域再生学習-・川前著「第2章第1節 学校拠点型コミュニティネットワークの構造」・川前著「第8章 学校・地域連携のコミュニティネットーワークの展開へ」2010

    • Author(s)
      鈴木敏正
    • Publisher
      北樹出版
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Book] 住民自治へのコミュニティネットワーク-酪農と自然公園のまち標茶町の地域再生学習-・川前著「第2章第1節 学校拠点型コミュニティネットワークの構造」・川前著「第8章 学校・地域連携のコミュニティネットワークの展開へ」2010

    • Author(s)
      鈴木敏正・玉井康之・川前あゆみ編著
    • Publisher
      北樹出版
    • Related Report
      2009 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-04-01   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi