• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Theory and Japanese teacher perceptions of Jissen-Kenkyuu in Japanese Language Education

Research Project

Project/Area Number 21820055
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Japanese language education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

ICHISHIMA Noriko  Waseda University, 日本語教育研究センター, 研究員 (90530585)

Project Period (FY) 2009 – 2010
Project Status Completed (Fiscal Year 2010)
Budget Amount *help
¥2,132,000 (Direct Cost: ¥1,640,000、Indirect Cost: ¥492,000)
Fiscal Year 2010: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2009: ¥1,222,000 (Direct Cost: ¥940,000、Indirect Cost: ¥282,000)
Keywords実践研究 / 質的研究 / アクション・リサーチ / 教育観 / 教師の協働 / 制度の改革 / 対話的アセスメント / 実践研究観 / 修正版グラウンデッド・セオリー・アプローチ / レッスンスタディ / 「対話的アセスメント」 / 実践の改善 / 社会変革
Research Abstract

This study investigates and analyzes the theory of Jissen-kenkyu and Japanese teacher perception of research and practice. From the interview data analysis come the following points : Firstly, Japanese teachers felt some inner resistance to research method for Jissen-Kenkyuu, and they were not able to overcome their resistance. Secondly, Japanese teachers carried out process for reviewing the role of Jissen-Kenkyuu, and they found the meaning in being able to change their sense of values. Thirdly, they regard these changes as motivation with next Japanese lessons but it is also necessary to change the educational system.
This study also is based on the Jissen-kenkyuu theses which analyzed the qualitative change in the field of Japanese Language teaching. Many theses did not have research method and educational philosophy. In addition, this study shows the possibility to connect with theory and practice and new theoretical frame for Jissen kenkyuu in the field of Japanese Language Teaching.

Report

(2 results)
  • 2010 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )

Research Products

(13 results)

All 2010 2009

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 実践研究をどう記述するか-私たちの見たいものと方法の関係2010

    • Author(s)
      広瀬和佳子,尾関史,鄭京姫,市嶋典子
    • Journal Title

      早稲田大学日本語教育学(早稲田大学日本語教育研究科) 7

      Pages: 43-68

    • URL

      http://hdl.handle.net/2065/29804

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Journal Article] 実践研究をどう記述するか-私たちの見たいものと方法の関係2010

    • Author(s)
      広瀬和佳子, 尾関史, 鄭京姫, 市嶋典子
    • Journal Title

      早稲田大学日本語教育学

      Volume: 7 Pages: 43-68

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Journal Article] プロセス的評価,主体的評価はどのような授業設計で可能か-学習者と教師が共に評価について考える意味をめぐって2009

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      WEB版リテラシーズ(くろしお出版) 6(2)

      Pages: 11-20

    • NAID

      120002851983

    • URL

      http://literacies.9640.jp/web01.html#web12

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 相互自己評価活動に対する学習者の認識と学びのプロセス2009

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Journal Title

      日本語教育(日本語教育学会) 142

      Pages: 134-144

    • NAID

      130005612021

    • Related Report
      2010 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ハイブリッドな学習コミュニティーにおける教育観・学習観の変容-クリティカル・リーディングの実践を通して2009

    • Author(s)
      市嶋典子,舘岡洋子,初見絵里花,広瀬和佳子,古屋憲章
    • Journal Title

      WEB版 日本語教育実践研究フォーラム報告(日本語教育学会)

    • NAID

      120006676901

    • URL

      http://wwwsoc.nii.ac.jp/nkg/kenkyu/Forumhoukoku/kk-Forumhoukoku.htm

    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 「教師と学習者による対話的アセスメントの意義と課題」『自主シンポジウム:なぜ協働するのか』2010

    • Author(s)
      市嶋典子, 館岡洋子,市嶋典子,広瀬和佳子,古屋憲章
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-29
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 教師と学習者による対話的アセスメントの意義と課題自主シンポジウム:なぜ協働するのか2010

    • Author(s)
      館岡洋子, 市嶋典子, 広瀬和佳子, 古屋憲章
    • Organizer
      日本教育心理学会第52回総会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-08-29
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育における対話的アセスメントの意義と可能性2010

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      ICJLE 2010年世界日本語教育大会
    • Place of Presentation
      台湾政治大学
    • Year and Date
      2010-07-31
    • Related Report
      2010 Annual Research Report 2010 Final Research Report
  • [Presentation] 日本語教育学において実践研究はいかに意味づけられてきたか2010

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-05-23
    • Related Report
      2010 Annual Research Report 2010 Final Research Report
  • [Presentation] 自律的日本語学習の実現に向けて-学びをつなぐポートフォリオとは何か-2010

    • Author(s)
      武一美,古屋憲章,坂田麗子,市嶋典子,尾関史,田中里奈
    • Organizer
      早稲田大学日本語教育学会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-03-20
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Presentation] 日本語教育における評価とは何か2010

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Organizer
      国際言語教育セミナー
    • Place of Presentation
      日本・韓国・北東アジア研究センターCJKNEAS:ジャワハルラール・ネルー大学
    • Year and Date
      2010-03-12
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] アセスメントと日本語教育-アセスメントの多様化とその実践へ向けて(佐藤慎司,熊谷由里(編))(対話的アセスメントの実践研究-価値の衝突と共有のプロセスの創出)2010

    • Author(s)
      市嶋典子
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2010 Final Research Report
  • [Book] アセスメントと日本語教育-アセスメントの多様化とその実践へ向けて-対話的アセスメントの実践研究-価値の衝突と共有のプロセスの創出2010

    • Author(s)
      市嶋典子, 佐藤慎司, 熊谷由里(編)
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2009-03-31   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi