Project/Area Number |
21H00853
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
蓮見 二郎 九州大学, 法学研究院, 教授 (40532437)
由井 一成 早稲田大学, 平山郁夫記念ボランティアセンター, 講師(任期付) (00845787)
長沼 豊 学習院大学, 文学部, 所員 (10316929)
渡部 竜也 東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (10401449)
市瀬 智紀 宮城教育大学, 教育学部, 教授 (30282148)
若槻 健 関西大学, 文学部, 教授 (40421276)
小林 亮 玉川大学, 教育学部, 教授 (50340451)
南浦 涼介 東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (60598754)
藤原 孝章 同志社女子大学, 現代社会学部, 特任教授 (70313583)
水山 光春 京都橘大学, 発達教育学部, 教授 (80303923)
奥野 浩之 同志社大学, 免許資格課程センター, 准教授 (80552067)
川口 広美 (前田広美) 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (80710839)
桑原 敏典 岡山大学, 教育学域, 教授 (70294395)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥17,550,000 (Direct Cost: ¥13,500,000、Indirect Cost: ¥4,050,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2022: ¥7,540,000 (Direct Cost: ¥5,800,000、Indirect Cost: ¥1,740,000)
Fiscal Year 2021: ¥8,320,000 (Direct Cost: ¥6,400,000、Indirect Cost: ¥1,920,000)
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Keywords | シティズンシップ / メタバース / バーチャルリアリティ / 社会科 / シティズンシップ教育 / VR / グローバル教育 / バーチャルシティズンシップ / AR学習 / AR / 変容的教育 / 社会参画 / オンライン教育 / 教師教育 / バーチャル / オンライン交流 |
Outline of Research at the Start |
シティズンシップ教育は、学校において模擬的に社会問題を考えさせる授業(バーチャル)を通じて、実社会(リアル)における市民を育てようとするものである。そして、この「バーチャル」と「リアル」の関係は、昨今のオンライン授業の導入により、ますます複雑化してきた。オンラインの活用は、学外の多様な人材や海外の当事者を教室の画面に招待し、リアルな議論をすることも可能とさせた。その反面、これらは学校の機能の放棄であり、目前の地域問題から目を逸らすことになるとの意見もある。本研究は、「バーチャル」と「リアル」の関係について意見が対立する二つの軸で議論を深め、オンライン時代の市民の育成について論じるものである。
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Outline of Final Research Achievements |
This research has studied (1) the possibilities of introducing virtual reality, which has been introduced mainly in the natural sciences, into the social sciences, and (2) the possibilities of educational practices in social studies and citizenship education using the metaverse world as a stage. The results of this research were the existing paper-based educational system and the possibility of introducing digital technology into the social sciences. As a result, we found that existing paper-based and digital materials are the same in that they both attempt to make students aware of the real society through virtual situations.Meta-technology can simulate different worlds, however the use of a metaverse world that can simulate different worlds is more significant for citizenship education in terms of the exchanges and discussions that take place there than in the experience itself.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的な意義は、第一に自然科学系に偏っていたバーチャルリアリティの利用を社会科学の視点から検討した点。第二に、デジタルリテラシー教育に特化してきた教育を、教育そのものの視点から論じた点。第三に、リアルな社会、学校教材、デジタルな世界の経験を連続的に捉えたシティズンシップ育成の視点を提供した点である。 また社会的には、メタバース世界における「匿名性」「平等性」「距離の縮小」などの効果を利用して、不登校児童生徒のサポートや年齢やジェンダーの不平等を解消する議論の場の構築、行政と教室を直接つなげる「バーチャル区長室」の構築、各国の若者をつなぐ「メタバース若者交流」を実施したことが挙げられる。
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