• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

"A Research and Practical Study on 'Deep Reading' with Digital Devices in Elementary School Language Arts

Research Project

Project/Area Number 21H00866
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

NAMBA HIROTAKA  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (30244536)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森 美智代  福山市立大学, 教育学部, 教授 (00369779)
豊福 晋平  国際大学, GLOCOM, 准教授(移行) (10308562)
幸坂 健太郎  北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (20735253)
本渡 葵  新見公立大学, 健康科学部, 准教授 (20781248)
菅谷 克行  茨城大学, 人文社会科学部, 教授 (30308217)
高橋 茉由  秋田大学, 教育文化学部, 講師 (30961693)
黒川 麻実  大阪樟蔭女子大学, 児童教育学部, 准教授 (50823382)
篠崎 祐介  東京学芸大学, 教育学部, 講師 (60759992)
細 恵子  広島女学院大学, 人間生活学部, 教授 (60825719)
氏間 和仁  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (80432821)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥14,430,000 (Direct Cost: ¥11,100,000、Indirect Cost: ¥3,330,000)
Fiscal Year 2023: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥6,890,000 (Direct Cost: ¥5,300,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
Keywords読むことの教育 / デジタル / 国語教育 / 読解力 / 紙 / 読解 / メディア / 紙とデジタル / 深く読む / デジタル教育 / ICT / 国語科 / 小学校
Outline of Research at the Start

本研究は、小学生児童が、デジタルデバイス(パソコンやタブレット端末)のディスプレイ画面(以下デジタル端末)と紙(本)とで「深く読む」ことにどのような違いがあるのかを明らかにし、デジタル端末で「読むこと」の特徴(強みと弱み)を踏まえ、デジタル端末に習熟しながら「深く読む」ための指導方法の要諦を明らかにするものである。対象は小学校児童とし、読む文章は、説明的文章と文学的文章の両方を対象とする。

Outline of Final Research Achievements

As a summary of the overall research findings of the project, Hirokatsu Namba (ed.) (2024) was able to publish 'Children's Reading Comprehension in the Digital Age: Insights from a Comparative Reading Study of Print and Digital' with Bungaku Tsushin along with co-researchers. As demonstrated in this book, the project's findings revealed that there was no significant difference in reading comprehension between print and digital formats among the same children, and that children with a strong digital preference had lower reading comprehension across all media in all elementary schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本科研の結果を受け、今後は、紙ベースの読むこと教育の「教育計画」を検討し、紙とデジタルという両方のメディアを含みこんだ、読むことの教育のための「総合的な教育計画」を考えていく必要があるだろう。その際、紙だけの段階から紙とデジタル併用への段階へと以降することや同じテキストを紙とデジタルで読み比べていく活動なども考慮に入れられるべきだろう。この「教育計画」策定においては、学校だけにとどまるものであってはならない。今回の調査では、読解点数に影響を与えていくつもの要因があり、家庭や社会も含みこんだ、「新たな読むことの教育計画」策定が必要であることを示した。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Annual Research Report
  • 2021 Annual Research Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (18 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 11 results,  Peer Reviewed: 6 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 「深く読む」ことの一覧と分類2023

    • Author(s)
      難波博孝
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 30 Pages: 27-34

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学校における「深く読む」ことについての紙とデジタルによる比較調査 : 質的な考察を中心に2023

    • Author(s)
      難波博孝
    • Journal Title

      国語教育思想研究

      Volume: 31 Pages: 1-10

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 紙とデジタルの読解比較調査報告 「小学校国語科におけるデジタル端末で「深く読む」ための調査・実践研究」中間報告2022

    • Author(s)
      難波 博孝、黒川 麻実、菅谷 克行、豊福 晋平
    • Journal Title

      kokugokakyouikukennkyuu

      Volume: 143 Issue: 0 Pages: 275-277

    • DOI

      10.20555/jtsjs.143.0_275

    • ISSN
      2432-1753, 2432-2504
    • Year and Date
      2022-10-15
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語書記史からみた古典教育の新しい枠組み 国語教育研究と日本語史研究と古典文学研究による共創2022

    • Author(s)
      森 美智代、松崎 正治、磯貝 淳一、井浪 真吾
    • Journal Title

      kokugokakyouikukennkyuu

      Volume: 143 Issue: 0 Pages: 279-282

    • DOI

      10.20555/jtsjs.143.0_279

    • ISSN
      2432-1753, 2432-2504
    • Year and Date
      2022-10-15
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 国語科読解指導において複数教材を選択するモデルの生成と評価手法2022

    • Author(s)
      篠崎 祐介、三上 剛、尾田 龍司、幸坂 健太郎、佐藤 正直
    • Journal Title

      RESEARCH REPORT OF JSET CONFERENCES

      Volume: 2022 Issue: 3 Pages: 42-48

    • DOI

      10.15077/jsetstudy.2022.3_42

    • ISSN
      2436-3286
    • Year and Date
      2022-10-03
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校における「深く読む」ことについての紙とデジタルによる比較調査 特に質的な部分に注目して2022

    • Author(s)
      黒川 麻実、幸坂 健太郎、佐藤 宗大、篠崎 祐介、永井 ほのり、難波 博孝、森 美智代、本渡 葵
    • Journal Title

      kokugokakyouikukennkyuu

      Volume: 142 Issue: 0 Pages: 33-36

    • DOI

      10.20555/jtsjs.142.0_33

    • ISSN
      2432-1753, 2432-2504
    • Year and Date
      2022-05-28
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] “私たち”は学習者のどのような読みを論理的だとみなすのか―国語科論理教育研究者のセルフスタディ―2022

    • Author(s)
      幸坂 健太郎、青山 之典、吉川 芳則、難波 博孝、宮本 浩治、篠崎 祐介、本渡 葵
    • Journal Title

      kokugokakyouikukennkyuu

      Volume: 142 Issue: 0 Pages: 233-236

    • DOI

      10.20555/jtsjs.142.0_233

    • ISSN
      2432-1753, 2432-2504
    • Year and Date
      2022-05-28
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] COVID-19は学校教育をどのように変え/変えなかったのか : ICTとの関係を改めて考える2022

    • Author(s)
      落 晃子、小柳 和喜雄、豊福 晋平、中井 俊之、永田 裕二
    • Journal Title

      初等教育カリキュラム研究

      Volume: 10 Issue: 10 Pages: 111-115

    • DOI

      10.15027/52152

    • ISSN
      2187-6800
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2023606

    • Year and Date
      2022-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Effects of Presentation Style of Digital Reading on Reading Speed in Simulation of Low Vision2022

    • Author(s)
      氏間 和仁、今津 麻衣
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要

      Volume: 20 Issue: 20 Pages: 1-10

    • DOI

      10.15027/52244

    • ISSN
      2435-9378
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2037890

    • Year and Date
      2022-03-01
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「ヒロシマのうた」を「深く読む」2021

    • Author(s)
      難波 博孝
    • Journal Title

      kokugokakyouikukennkyuu

      Volume: 141 Issue: 0 Pages: 161-161

    • DOI

      10.20555/jtsjs.141.0_161

    • ISSN
      2432-1753, 2432-2504
    • Year and Date
      2021-10-16
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] The Letters-Learning Process for Children in the Introductory Period of Elementary School: Based on the Analysis of Episode Data by Observation Method (Ethnography)2021

    • Author(s)
      森 美智代
    • Journal Title

      kokugokakyouiku

      Volume: 90 Issue: 0 Pages: 35-43

    • DOI

      10.20555/kokugoka.90.0_35

    • NAID

      130008106356

    • ISSN
      0287-0479, 2189-9533
    • Year and Date
      2021-09-30
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Verification of Japanese language classes that foster logical thinking skills2021

    • Author(s)
      溝上 大樹、難波 博孝、間瀬 茂夫、羽島 彩加、山中 勇夫、宮本 隆、吉岡 大泰、髙橋 茉由
    • Journal Title

      学部・附属学校共同研究紀要

      Volume: 48 Issue: 48 Pages: 87-96

    • DOI

      10.15027/50916

    • NAID

      120007038351

    • ISSN
      2435-9041
    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2017992

    • Year and Date
      2021-03-31
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 論理学的視点からみた文学教育の目標論の探究:「可能世界」という理論的装置を手がかりとして2021

    • Author(s)
      森 美智代
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University

      Volume: 9 Pages: 47-57

    • DOI

      10.15096/fcu_education.09.04

    • NAID

      120007018919

    • Year and Date
      2021-02-28
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 個別最適化と創造性を育む教育と教育情報環境には何が必要か2021

    • Author(s)
      豊福晋平
    • Journal Title

      教育情報研究

      Volume: 37 (2・3) Pages: 53-71

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 電子メディア時代の「読書」にそなえる2021

    • Author(s)
      菅谷克行
    • Journal Title

      高翔 : 自動車技術会関東支部報

      Volume: (76) Pages: 8-11

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] A Study of a Reading Instruction Method for First-year University Students: Focusing on the Analysis of Conversational Data2021

    • Author(s)
      篠崎 祐介、鈴木 美穂、冨士池 優美、北原 博雄、中田 幸司
    • Journal Title

      Journal of the Japan Association for Developmental Education

      Volume: 16 Issue: 0 Pages: 169-178

    • DOI

      10.18950/jade.2021.07.20.03

    • NAID

      130008082929

    • ISSN
      1881-0470, 2423-8252
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] SOM-based Feature Map for Searching Similar Japanese Materials used in Junior/Senior High Schools2021

    • Author(s)
      尾田 龍司、三上 剛、篠崎 祐介、幸坂 健太郎、佐藤 正直
    • Journal Title

      Proceedings of the Fuzzy System Symposium

      Volume: 37 Issue: 0 Pages: 579-580

    • DOI

      10.14864/fss.37.0_579

    • NAID

      130008143591

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of Enlargement and Swipe Gesture on Search of Digital Reading2021

    • Author(s)
      尾原 健太、氏間 和仁、相羽 大輔
    • Journal Title

      Educational Information Research

      Volume: 37 Issue: 1 Pages: 3-10

    • DOI

      10.20694/jjsei.37.1_3

    • NAID

      130008109218

    • ISSN
      0912-6732, 2432-1745
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Comparative Paper and Digital Reading Research Study2022

    • Author(s)
      難波博孝
    • Organizer
      2022 Global Smart Education Conference
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] デジタル時代の児童の読解力2024

    • Author(s)
      難波 博孝
    • Total Pages
      140
    • Publisher
      文学通信
    • ISBN
      9784867660393
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 視覚障害教育領域 見えの困難への対応2022

    • Author(s)
      氏間 和仁、永井 伸幸、苅田 知則
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      建帛社
    • ISBN
      9784767921235
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 文学授業のカンドコロ2022

    • Author(s)
      助川 幸逸郎、幸坂 健太郎、岡田 真範、難波 博孝、山中 勇夫
    • Total Pages
      232
    • Publisher
      文学通信
    • ISBN
      9784909658807
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] デジタル・シティズンシップ プラス2022

    • Author(s)
      たき りょうこ、坂本 旬、豊福 晋平、今度 珠美、林 一真、平井 聡一郎、芳賀 高洋、阿部 和広、我妻 潤子
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      大月書店
    • ISBN
      9784272412648
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] デジタル・シティズンシップ教育の挑戦2021

    • Author(s)
      豊福晋平
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      アドバンテージサーバー
    • ISBN
      9784864460767
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 論理力ワークネクスト2021

    • Author(s)
      難波博孝・篠崎祐介・本渡葵
    • Total Pages
      56
    • Publisher
      第一学習社
    • ISBN
      9784804084244
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 児童の読書力を形成する読書日記2021

    • Author(s)
      細恵子
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      溪水社
    • ISBN
      9784863275737
    • Related Report
      2021 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi