Project/Area Number |
21H00866
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Review Section |
Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
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Research Institution | Hiroshima University |
Principal Investigator |
NAMBA HIROTAKA 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (30244536)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
森 美智代 福山市立大学, 教育学部, 教授 (00369779)
豊福 晋平 国際大学, GLOCOM, 准教授(移行) (10308562)
幸坂 健太郎 北海道教育大学, 教育学部, 准教授 (20735253)
本渡 葵 新見公立大学, 健康科学部, 准教授 (20781248)
菅谷 克行 茨城大学, 人文社会科学部, 教授 (30308217)
高橋 茉由 秋田大学, 教育文化学部, 講師 (30961693)
黒川 麻実 大阪樟蔭女子大学, 児童教育学部, 准教授 (50823382)
篠崎 祐介 東京学芸大学, 教育学部, 講師 (60759992)
細 恵子 広島女学院大学, 人間生活学部, 教授 (60825719)
氏間 和仁 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (80432821)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2024-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2023)
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Budget Amount *help |
¥14,430,000 (Direct Cost: ¥11,100,000、Indirect Cost: ¥3,330,000)
Fiscal Year 2023: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2022: ¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2021: ¥6,890,000 (Direct Cost: ¥5,300,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
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Keywords | 読むことの教育 / デジタル / 国語教育 / 読解力 / 紙 / 読解 / メディア / 紙とデジタル / 深く読む / デジタル教育 / ICT / 国語科 / 小学校 |
Outline of Research at the Start |
本研究は、小学生児童が、デジタルデバイス(パソコンやタブレット端末)のディスプレイ画面(以下デジタル端末)と紙(本)とで「深く読む」ことにどのような違いがあるのかを明らかにし、デジタル端末で「読むこと」の特徴(強みと弱み)を踏まえ、デジタル端末に習熟しながら「深く読む」ための指導方法の要諦を明らかにするものである。対象は小学校児童とし、読む文章は、説明的文章と文学的文章の両方を対象とする。
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Outline of Final Research Achievements |
As a summary of the overall research findings of the project, Hirokatsu Namba (ed.) (2024) was able to publish 'Children's Reading Comprehension in the Digital Age: Insights from a Comparative Reading Study of Print and Digital' with Bungaku Tsushin along with co-researchers. As demonstrated in this book, the project's findings revealed that there was no significant difference in reading comprehension between print and digital formats among the same children, and that children with a strong digital preference had lower reading comprehension across all media in all elementary schools.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本科研の結果を受け、今後は、紙ベースの読むこと教育の「教育計画」を検討し、紙とデジタルという両方のメディアを含みこんだ、読むことの教育のための「総合的な教育計画」を考えていく必要があるだろう。その際、紙だけの段階から紙とデジタル併用への段階へと以降することや同じテキストを紙とデジタルで読み比べていく活動なども考慮に入れられるべきだろう。この「教育計画」策定においては、学校だけにとどまるものであってはならない。今回の調査では、読解点数に影響を与えていくつもの要因があり、家庭や社会も含みこんだ、「新たな読むことの教育計画」策定が必要であることを示した。
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