• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Teacher Training Program for "Deep Learning" in the Period for Integrated Studies.

Research Project

Project/Area Number 21K02525
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

FUJIKAMI MAYUMI  山口大学, 教育学部, 准教授 (40737566)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 鷹岡 亮  山口大学, 教育学部, 教授 (10293135)
熊井 将太  安田女子大学, 教育学部, 准教授 (30634381)
中田 充  山口大学, 教育学部, 教授 (60304466)
霜川 正幸  山口大学, 教育学部, 教授(特命) (80437615)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords総合的な学習の時間 / 深い学び / 協働 / 教室談話 / 教員養成 / 研修プログラム / レスポンシビリティ / 総合的な学習の時間における「深い学び」 / 総合的な学習の時間における協働 / 協働の質 / 協働の質をとらえる視点 / 協働的な学び / 授業力向上 / 学びモデル / 探究的な学習・探究
Outline of Research at the Start

ポストコロナの時代を生きる現代の子ども達には、持続可能な社会の担い手として、予測不能な社会で自立的に生き、社会の形成に参画する資質・能力を身に付けることがこれまで以上に求められる。そのため、総合的な学習の時間が果たす役割は益々大きくなり、特に真正な状況からの「深い学び」が必要である。しかし、創設当初から取組の格差や教師の負担感が課題となっている。本研究では、総合的な学習の時間において、「深い学び」を生み出すために必要な教師の資質・能力について整理し、それらを身に付けるための研修プログラムの開発を通して、教師の負担感を軽減しつつ授業の質的向上を図り、子ども達の「深い学び」を生み出すことに寄与する

Outline of Final Research Achievements

In this study, researchers in multiple fields collaborated to investigate the qualities and abilities that are required of teachers when they are teaching the Period for Integrated Studies. A structural table was devised to show these qualities and abilities. We also propose a definition for the "deep learning" that should be the goal for the Period for Integrated Studies, and we define the relationship between "deep learning", "responsibility", and "collaboration". In addition, we analyze the objectives for which "collaboration" is orchestrated in advanced practices. Based on this research, we propose a definition for the "collaboration" which is necessary to induce "deep learning" in the Period for Integrated Studies. We also propose a perspective from which "collaboration" can be viewed and the steps that can be taken towards achieving a classroom discourse which can enable the realization of "collaboration". Finally, we developed tools and training programs based in our proposals.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の社会的意義は次の2点である。第一に、開発・提案した総合的な学習の時間の授業づくりを行う上で教師に必要な資質・能力とそれらの構造表は、研修プログラムの構築にとって指針的なものになり、教師教育に貢献できるものになっている点が挙げられる。第二に、総合的な学習の時間において目指すべき「深い学び」とそれを生み出すために重要な役割を果たす「協働」について、子どもの姿(身に付ける資質・能力、子どもが発する言葉等)として具体化し、教師が実践につないでいくための手がかりを得るものとして提案できている点が挙げられる。この2点は、今求められる資質・能力を育成する総合的な学習の時間の充実につながると考える。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (11 results) (of which Open Access: 10 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (6 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 山口大学教育学部附属光小学校における総合的な学習の時間「しおさい」創設期の実践の動向2024

    • Author(s)
      藤上真弓
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 57 Pages: 131-140

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間における質の高い協働で用いられる言葉の具体化ー分かり合おうとするために必要な言葉に着目してー2024

    • Author(s)
      藤上真弓
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 57 Pages: 141-150

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 生活科・総合的な学習の時間の取組の充実を図るための附属学校教員と大学教員の協働体制の構築(その2)2023

    • Author(s)
      藤上真弓、徳永真衣、大塚進真、志賀直美、久保田大貴、浦田敏明、前田昌平、佐伯英人
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 56 Pages: 83-88

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 生活科がキャリア教育に果たす役割についての研究:小学校第1学年の実践に着目して2023

    • Author(s)
      藤上真弓、志賀直美
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 56 Pages: 189-198

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] リレー論説「学びをつむぐ生活・総合の授業の総合」今求められる資質・能力を身に付ける生活科・総合的な学習の時間の「振り返り」2023

    • Author(s)
      藤上真弓
    • Journal Title

      生活・総合の探究

      Volume: No.130 Pages: 2-5

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間に求められる「深い学び」に関する研究―「レスポンシビリティ」を果たす学びの具体化―2023

    • Author(s)
      藤上真弓
    • Journal Title

      山口大学大学院東アジア研究科『東アジア研究』

      Volume: 21 Pages: 23-49

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間における協働の質をとらえる視点の開発2023

    • Author(s)
      藤上真弓
    • Journal Title

      山口大学教育学部論叢

      Volume: 72 Pages: 77-93

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間における協働の質をとらえる視点の活用2023

    • Author(s)
      藤上真弓
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 55 Pages: 57-66

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間の授業改善に向けた「授業リフレクション」2022

    • Author(s)
      藤上真弓・大塚進真・佐伯英人
    • Journal Title

      山口大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 54 Pages: 263-272

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 児童期・生徒期からの小学校教員に向けた教職キャリア形成に向けた教職キャリア形成の筋道:予期的社会化の視点から2022

    • Author(s)
      藤上真弓
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 71 Pages: 103-111

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ICT活用に関わる指導力の変遷と今日的課題―教育方法学テキストの分析2022

    • Author(s)
      樋口裕介・髙木啓・熊井将太・吉田茂孝・北川剛司・山岸知幸
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 71 Pages: 145-163

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 総合的な学習の時間における協働を見取る視点の活用に向けて2024

    • Author(s)
      藤上真弓
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 総合的な学習の時間における協働の質をとらえる視点の開発2023

    • Author(s)
      藤上真弓
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] エージェンシーを発揮する生活科の学び2023

    • Author(s)
      徳永真衣、藤上真弓
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] エージェンシーを発揮する子どもの育成ー責任を譲渡する総合的な学習の時間の実践を通してー2023

    • Author(s)
      大塚進真、藤上真弓
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 総合的な学習の時間に求められる「深い学び」に関する研究2022

    • Author(s)
      藤上真弓
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 総合的な学習の時間を担う教師に求められる資質・能力の育成に関する研究2021

    • Author(s)
      藤上真弓
    • Organizer
      日本生活科・総合的学習教育学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 子どもたちが育つ学級経営ー安全な居場所づくりのためにー第二版2024

    • Author(s)
      山本木ノ実、植田和也、金綱知征、松岡敬興、藤上真弓、毛利猛、清水顕人、笹屋孝允、柊澤利也、岡静子、日下哲也、池西郁広、佐々木啓祐
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      美巧社
    • ISBN
      9784863871328
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] セルフスタディを実践する 教師教育者による研究と専門性開発のために2024

    • Author(s)
      ジョン・ロックラン、武田信子、草原和博、齋藤眞宏、大坂遊、渡邉巧、西田めぐみ、岡田了祐、斉藤仁一朗、村井大、山内敏男、大西慎、内田千春、岡村美由規、祝迫直子、前元功太郎 、山本佳代子、河原洸亮、宮本勇一、粟谷好子、石川照子、西村豊、深見智一、両角遼平、泉村靖治、大杉昭英、霜川正幸他
    • Total Pages
      306
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762032905
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 速解チャート付き 教師とSCのための カウンセリング・テクニック4 保護者とのよい関係を積極的につくるカウンセリング (速解チャート付き教師とSCのためのカウンセリング・テクニック)2022

    • Author(s)
      諸富祥彦・黒沢幸子・神村栄一・土田雄一・石田ちかり・松田憲子・長坂正文・玉木敦・石橋瑞穂・坂本千代・小柴孝子・渡辺友香・金子英利・山本木ノ実・霜川正幸・長野実・白井利明・勝田拓真・嶋﨑政男・和井田節子・藤原寛・磯邉聡・田中康雄
    • Total Pages
      163
    • Publisher
      ぎょうせい
    • ISBN
      9784324110713
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 子どもとつくる教育方法の展開2021

    • Author(s)
      湯浅恭正・今井理恵・上森さくら・福田敦志・星川佳加・宮原順寛・樋口裕介・谷口和美・黒谷和志・高橋英児・髙木啓・吉田茂孝・清水紀子・新井英靖・北川剛司・熊井将太・竹内元
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623088041
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] Lesson study-based teacher education : the potential of the Japanese approach in global settings2021

    • Author(s)
      Nariakira Yoshida, Hirotaka Sugita, Shota Kumai, and Atsushi Fukuda
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9780367478452
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi