• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on the practice of "thinking and deliberating" moral lessons in collaboration with local communities and schools

Research Project

Project/Area Number 21K02532
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKamakura Women's University

Principal Investigator

藤澤 文  鎌倉女子大学, 児童学部, 教授 (40633623)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords道徳科授業 / バーチャルリアリティ(VR) / 教員研修 / 教員養成 / バーチャルリアリティ(VR)モラルジレンマ教材 / 国際比較 / マレーシア / 「考え,議論する」道徳科授業 / 中学生 / 特別支援学級 / 縦断的研究 / VR道徳教材開発 / 教師調査・インタビュー / 教師研修 / 「考え,議論する」道徳 / 一般成人 / 教師 / システム思考 / 地域,学校と連携した道徳教育 / オンライン討論 / 学校教育 / アクティブラーニング / 地域協働 / 考え,議論する道徳
Outline of Research at the Start

本研究では「考え,議論する」道徳授業の実践に向けて,教育実践(学校),教員養成(大学),教員研修(大学),地域が一体となって取り組む協同モデルの提案を行う。具体的には,道徳授業に関して,授業観察(研究1),教員研修の改善(研究2),教職科目の改善(研究3),地域住民の道徳授業意識調査(研究4)を連携させて検討する。これにより,子どもたちに考えさせたり議論させたりすることの経験の少ない教師が「考え,議論する」道徳授業の実践に至れるような仕組み作りを目指す。

Outline of Annual Research Achievements

本研究は,教育実践,教員養成,教員研修を連携させることにより,2018年からスタートした「考え,議論する」道徳科授業を実施することができるようになることを目指した連携モデルを運用していくことを目的としています。
教育実践に関して,日本とマレーシアの小学校,中学校,高校などにおいて道徳授業を観察しました。学校種による差異だけではなく,国際的な差異についても副次的に観察することができました。また,双方の国において教師にインタビューを行うことができ,道徳授業の工夫点について理解を深めました。
教員養成に関して,教員研修や教師インタビュー,授業観察の結果を踏まえて,教職学生に必要だと思われる要素を盛り込み,教職科目『道徳の指導法』の内容の改善を図っています。具体的には,教職学生がバーチャルリアリティ(VR)スクールで模擬授業の練習を行ったり,VRの利点を生かした道徳科授業の検討を行ったりしました。おおむね肯定的な反応が得られており,楽しみながら,VR道徳教材を用いた道徳科授業開発や指導案の作成をしていくことのできる可能性が示唆されました。
教員研修に関して,バーチャルスペースにおいてVR教員研修を行い,その効果について検証しました。リアルで実施するよりも教員同士において会話や笑顔があり,楽しんで参加をしていただけたように感じます。VR技術を活用し,アバターを着用した状態で教員研修に参加をしてもらうことで,副次的に仮想空間の体験もしていただけました。また,マレーシアにおいて,現職教師,マレーシア教育省のスタッフのみなさんにVR道徳教材のデモンストレーションを行いました。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

すでに実験を終えており,論文を執筆したり,論文を投稿している最中です。来年度は本研究で得られたすべての結果について公表を済ませる予定です。

Strategy for Future Research Activity

すでに実験を終えており,論文を執筆したり,論文を投稿している最中です。来年度は本研究で得られたすべての結果について公表を済ませる予定です。

Report

(3 results)
  • 2023 Research-status Report
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (26 results)

All 2024 2023 2022 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 1 results) Book (5 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA(マレーシア)

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] 今後の道徳教育の在り方をめぐる多角的議論-『道徳教育はこうすれば〈もっと〉おもしろい』の読書会からの省察-2024

    • Author(s)
      小林将太,橋本祐子,長谷川真里,荒木寿友,藤澤文,髙宮正貴,林創,戸田有一
    • Journal Title

      道徳性発達研究

      Volume: 17 Pages: 5-16

    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Comparing online and virtual reality moral dilemma discussion2023

    • Author(s)
      Aya Fujisawa
    • Journal Title

      Psychological Applications and Trends 2023

      Volume: 2023 Pages: 502-506

    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Journal Article] Use of Virtual Reality for Morality Classes in Japan2023

    • Author(s)
      Aya Fujisawa
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Practices on Moral Development

      Volume: 16 Pages: 1-6

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A longitudinal study of the development of sociability and morality in middle school students: Before and after the beginning of "thinking and deliberating" morality classes2023

    • Author(s)
      Aya Fujisawa
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Practices on Moral Development

      Volume: 16 Pages: 15-22

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] バーチャルリアリティ技術を併用した障害物競走は何を育むか2024

    • Author(s)
      藤澤文
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] VR巨大迷路の協同学習場面におけるペアアバターの性別2024

    • Author(s)
      藤澤文
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Examining the educational effects of cooperative learning using a giant maze in virtual reality2024

    • Author(s)
      Aya Fujisawa
    • Organizer
      International Psychological Applications Conference and Trends 2024
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Can a Virtual Reality Moral Dilemma Discussion Change the Perspective-taking Ability of University Students?2023

    • Author(s)
      Aya Fujisawa
    • Organizer
      The 17th Asia-Pacific Network of Moral Education
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] VR技術は道徳科授業を変えるか?① :VR道徳教材『ロボくんとぼく』における対面とVR/デスクトップの役割演技の比較2023

    • Author(s)
      藤澤文
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] VR技術は道徳科授業を変えるか?② ―VR道徳教材『ロボくんとぼく』を用いた模擬授業者と模擬授業受講者の検討―2023

    • Author(s)
      藤澤文
    • Organizer
      日本パーソナリティ心理学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] VR技術を用いたモラルジレンマ教材の教育的効果に関する予備的研究2023

    • Author(s)
      藤澤文
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] 道徳授業のロールプレイングにおけるバーチャルリアリティ環境が他者視点獲得に与える影響2023

    • Author(s)
      藤本洸平,藤澤文,室田真男
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Presentation] Use of VR Technology in Cooperative Learning Situations Comparison of VR/Desktop, Online Tool, and Face-to-Face Conditions2023

    • Author(s)
      Aya Fujisawa
    • Organizer
      World Education Research Association 2023
    • Related Report
      2023 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Comparison virtual reality and online moral dilemma discussion2023

    • Author(s)
      Aya Fujisawa
    • Organizer
      International Psychological Applications Conference and Trends 2023
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オンライン討論は対面討論に代替するか:バーチャルリアリティモラルジレンマ討論とオンラインモラルジレンマ討論の比較2023

    • Author(s)
      藤澤文
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Changes in morality before and after COVID-19: Regular and special support classes in middle school2022

    • Author(s)
      Aya Fujisawa
    • Organizer
      2022 Singapore Conference on Applied Psychology
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教師は道徳授業に関して教職科目,教員研修に何を期待するか?2022

    • Author(s)
      藤澤文
    • Organizer
      日本心理学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 教職学生を対象としたチャットを用いた道徳討論の検討2022

    • Author(s)
      藤澤文
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] The Contribution of Online Tools to Thinking and Deliberating about Morality in Japanese Schools: A Preliminary Experiment with Student-Teachers2022

    • Author(s)
      Aya Fujisawa
    • Organizer
      Asia-Pacific network for moral education and Association for moral education
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 新版 子ども心理学の現在2024

    • Author(s)
      鎌倉女子大学児童学部編, 藤澤文ほか
    • Total Pages
      234
    • Publisher
      北樹出版
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] Psychology Applications & Developments Ⅸ Advances in psychology and psychological trends series.2024

    • Author(s)
      Pracana, C., Wang, M., Fujisawa, A. et al.
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      inScience Press
    • Related Report
      2023 Research-status Report
  • [Book] 道徳は本当に教えられるのか2023

    • Author(s)
      田沼茂紀編 藤澤文ほか
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491050614
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] Psychology Applications & Developments Ⅷ Advances in psychology and psychological trends series.2022

    • Author(s)
      Pracana, C., Wang, M., Fujisawa, A. et al.
    • Total Pages
      345
    • Publisher
      inScience Press
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] Moral education during the global pandemic :Reflections on Moral Issues in a challenging time2022

    • Author(s)
      Wu, M., Fujisawa, A. et al.
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      The Asia-Pacific Network for Moral Education
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Funded Workshop] INTERNATIONAL WORKSHOP: THINKING AND DELIBERATING IN MORAL EDUCATION 20242024

    • Related Report
      2023 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi