• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teaching materials for inclusive elementary Japanese language classes including children with developmental disabilities

Research Project

Project/Area Number 21K02562
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKwansei Gakuin University

Principal Investigator

HARADA Daisuke  関西学院大学, 教育学部, 教授 (20584692)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords国語科教育 / インクルーシブ教育 / 教材開発 / 発達障害 / 授業研究 / カリキュラム開発 / 初等教育 / 教科書研究 / 教科書 / カリキュラム
Outline of Research at the Start

本研究では、次の3点を目指している。
1. インクルージョンの観点から、新たな小学校国語科授業の教材を開発すること。
2. 発達障害のある児童を想定した国語学力育成のための教材を、国語科他領域と関連させながら実現可能な形で開発すること。
3. 得られた成果を小学校の現場で試行し、その成果と課題を評価すること。
本研究の意義は、1. 発達障害のある児童を含む、すべての児童に必要な国語学力育成のための教材が小学校教育現場で実現可能な形で開発・試行されることと、2. 新たな国語学力の育成が、言語と非言語の両面から、特別な時間の枠ではなく通常の学級の国語科授業の中で行うことができることの、2点にある。

Outline of Final Research Achievements

(1) Reading Japanese language teaching textbooks and other materials in a way that enables students to imagine the existence of people with disabilities who are not represented in such textbooks and materials. (2) Reading Japanese language textbooks and other materials in a way that enables students to imagine the thoughts, wishes, and experiences of people with disabilities, which are often absent from their representations in such materials. (3) Reading Japanese language textbooks and other materials in a way that enables students to imagine the existence of other people living with difficulties in society, who are often overlooked due to the representation of people with disabilities in such materials. (4) Reading such materials in a way that enables students to imagine changes in discrimination structures and power relations between people living with difficulties in society, including people with disabilities, and those with more power, such as nondisabled people.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

インクルーシブな小学校国語科教育の教材原理の構想をめざした本研究は、「読むこと」をめぐる視座から国語科授業を実践する小学校教員の授業観や指導観を問いなおした点、並びに、小学校の国語科授業を受ける児童の学びに還元した点に、社会的意義を認めることができる。
また、国語科教材論の基盤に位置づく学力論・目標論を検証し、新たな学力観・目標観を提示した本研究の成果は、教科教育学としての国語科教育学研究に資するだけでなく、教員養成や教師教育の研究にも資するものである。ここに、本研究の学術的な意義を認めることができる。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 国語科教育のインクルーシブ化を考える―多様性を包摂する教育の実現に向けて2024

    • Author(s)
      原田大介
    • Journal Title

      中国四国教育学会(編)『教育学研究ジャーナル』

      Volume: 29 Pages: 61-66

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国語科における「クリップな読み」の導入―障害を描いた国語の教科書教材の考察を中心に2023

    • Author(s)
      原田大介
    • Journal Title

      国語教育思想研究会(編)『国語教育思想研究』

      Volume: 32 Pages: 122-131

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国語科インクルーシブ教育に関する研究の成果と展望2022

    • Author(s)
      原田大介
    • Journal Title

      国語科教育学研究の成果と展望Ⅲ

      Pages: 553-560

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 「共生」の観点から見た国語科教育の問題2021

    • Author(s)
      原田大介
    • Journal Title

      社会言語科学

      Volume: 24 Pages: 37-51

    • NAID

      130008117130

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「個別最適な学び」を考える―特別支援教育の視点から 一人ひとりの子どもの実態に寄りそう国語の授業開き・授業づくりへ2021

    • Author(s)
      原田大介
    • Journal Title

      実践国語研究

      Volume: 366 Pages: 8-9

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 国語科授業のインクルーシブ化に向けた視点とは2021

    • Author(s)
      原田大介
    • Journal Title

      教育科学国語教育

      Volume: 866 Pages: 70-73

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 国語科教育のインクルーシブ化を考える2023

    • Author(s)
      原田大介
    • Organizer
      第75回中国四国教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブな教科「国語」をつくる―規範を問いなおす理論の導入へ2022

    • Author(s)
      原田大介
    • Organizer
      シティズンシップ教育研究大会2022シンポジウム「インクルージョンとシティズンシップ―教育においてどう結びつけるか」
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 国語科教育のインクルーシブ化に向けて2021

    • Author(s)
      原田大介
    • Organizer
      広島大学、定例オンラインセミナー講演会No.89
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi