• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of A New Online Nursing Training Program Utilizing ICT

Research Project

Project/Area Number 21K10644
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 58050:Fundamental of nursing-related
Research InstitutionSeirei Christopher University

Principal Investigator

Koike Takeshi  聖隷クリストファー大学, 看護学部, 助教 (70345495)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2023: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2022: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords看護教育 / DX / ICT技術 / バーチャルリアリティ / 臨地実習 / 看護技術 / ICT / デジタルトランスフォーメーション / 教育効果 / 遠隔授業
Outline of Research at the Start

この研究では、最新のICTおよびVR技術を活用し、より効果的な看護の実習プログラムが可能であるのかどうか、またどのようなコンテンツであれば、少しでも臨地実習のような直観的な学びを提供できるのかを検証するものである。海外などでの情勢を調査し、より効果的で具体的なオンライン実習のコンテンツを開発することが本研究の目的である。すでにオンラインコンテンツをいくつか開発しており、さらに工夫を凝らしたオンライン看護実習プログラムの開発を早急に推し進めていきたい。この研究で開発したオンライン看護実習プログラムは、このコロナ禍で実習に行くことができない看護学生が活用できるように無償で公開していく予定である。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to innovate nursing education by utilizing ICT technology. This enabled a real-time, interactive learning experience, contributing to improving nursing students' clinical judgment and technical skills. In addition, the development of online content enabled the provision of a wide range of education beyond geographical constraints, presenting a pioneering model for digitalization of nursing education. Furthermore, it provided a new method to ensure the continuity of nursing education even in emergency situations such as pandemics, preventing the loss of training opportunities and improving the quality of nurses by providing high-quality education on an ongoing basis. Online content also contributes to improving the health literacy of current nurses and local residents, contributing to improving the quality of medical services overall.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

<学術的意義>本研究は、ICT技術の活用により、看護教育を革新した。これにより、リアルタイムかつインタラクティブな学習体験が可能となり、看護学生の臨床判断力や技術的スキルの向上に寄与した。また、オンラインコンテンツの開発により、広範な教育提供を実現し、看護教育のDXの先駆的モデルを提示した。
<社会的意義>本研究は、パンデミックなどの非常事態においても看護教育の継続性を確保する新たな手法を提供した。ICT技術により、実習機会の喪失を防ぎ、質の高い教育を持続的に提供することで、看護師の質向上を図った。さらに、オンラインコンテンツを活用し、看護師や地域住民の健康リテラシー向上にも貢献する。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2023 2022 2021

All Presentation (4 results) (of which Invited: 3 results)

  • [Presentation] Society5.0時代の看護学教育方法の可能性 「DXによる看護学教育の革新:映像技術、VR 技術、CG、AIの最新動向と今後の展望2023

    • Author(s)
      小池武嗣
    • Organizer
      日本看護研究学会第49回学術集会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] デジタルトランスフォーメーション(DX)で「看護」をもっとデラックスに! ~これから始まる看護科学の未来に向けて~2022

    • Author(s)
      小池武嗣
    • Organizer
      第42回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] コンピュータグラフィックスを活用した新しい看護教育コンテンツの開発2021

    • Author(s)
      小池武嗣
    • Organizer
      第41回日本看護科学学会学術集会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 看護教育のデジタルトランスフォーメーション2021

    • Author(s)
      小池武嗣
    • Organizer
      日本学術会議 公開シンポジウム「WITH/AFTERコロナ時代の看護とデジタルトランスフォーメーション」
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi