• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Teaching Support Using Machine Learning Based on Operation History in Regional Collaborative Programming Elementary Education

Research Project

Project/Area Number 21K12177
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Review Section Basic Section 62030:Learning support system-related
Research InstitutionNagoya City University

Principal Investigator

Watanabe Yuji  名古屋市立大学, 大学院理学研究科, 教授 (60314100)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2023: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsプログラミング教育 / 機械学習 / 教え方支援 / 地域連携 / Scratch / Python / 自動採点 / Google Colaboratory
Outline of Research at the Start

2020年度から順次必須化される小中高でのプログラミング教育において、教えられる指導者や支援員の絶対的不足は喫緊の課題である。本研究では、代表者やNPO団体が行うプログラミング初等授業における学習者のソースコードと操作履歴から、機械学習によって、まずコードのバグを分類し、そのバグを先生や支援員がいかに指導するかを支援するシステムの開発を目指す。本研究が、プログラミング初等教育における指導者や支援員の不足解消の一助となるとともに、機械学習を用いたシステム開発を大学生が補助することによりAI人材の育成にもつながることが期待される。

Outline of Final Research Achievements

We analyzed the code and survey responses in a Python programming course for 23 high school students in 2020. We found that the participants were divided into several clusters based on similarity analysis of the correctness and incorrectness of the codes. We also analyzed a programming class for 48 junior high school students in 2021, and found clusters based on correct/incorrect relationships as in the case of high school students.
Furthermore, in order to automatically determine the correctness of Scratch and Python code, we first created a program to extract an input code from a JSON format file. Then, we proposed a method to create an abstract syntax tree from the input code and grade it automatically using the Levenshtein distance. The proposed automatic scoring method can give scores close to that of manual scoring.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

プログラミングの学習支援に関する従来研究の多くはJavaやPythonなど大学や大人相手のプログラミング言語を対象としてきた。それに対して、本研究のようにScratchや小中高生も対象とする初等プログラミング教育における学習支援を目指す研究はまだ少ない。本研究は緒に就いたばかりであり、現時点での研究成果に対してインパクトは小さいかもしれない。しかし、初等プログラミング教育の広がりに応じて、プログラミング教育における指導者や支援員の不足解消の一助となるとともに、機械学習を用いたシステム開発補助に大学生を従事させることによってAI人材の育成にもつながることが期待される。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2024 2023 2022 2021

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] NP4G: Network Programming for Generalization2024

    • Author(s)
      Hara Shoichiro, Watanabe Yuji
    • Journal Title

      Intelligent Systems and Applications (Lecture Notes in Networks and Systems)

      Volume: 1 Pages: 301-315

    • DOI

      10.1007/978-3-031-47721-8_20

    • ISBN
      9783031477201, 9783031477218
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 人工知能を学べる中高生向けPythonプログラミング教室2022

    • Author(s)
      渡邊裕司
    • Journal Title

      電子情報通信学会 通信ソサイエティマガジン

      Volume: 61 Pages: 46-54

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Tendency Analysis of Python Programming Classes for Junior and Senior High School Students2022

    • Author(s)
      Ryouta Kozakai, Toshiki Kobayashi, Zhang Wenxuan, Yuji Watanabe
    • Journal Title

      Procedia Computer Science

      Volume: 207 Pages: 4603-4612

    • DOI

      10.1016/j.procs.2022.09.524

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] プログラミング教育支援に向けた自作データセットによる日本語大規模言語モデルのチューニング2024

    • Author(s)
      船橋由衣、渡邊裕司
    • Organizer
      電子情報通信学会 東海支部 令和5年度卒業研究発表会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校でのScratchプログラミング出前講座における傾向分析2023

    • Author(s)
      小酒井亮太、張文軒、小林敏樹、渡邊裕司
    • Organizer
      電子情報通信学会 信学技報ET2023-1
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 編集距離を用いたScratchプログラムの自動採点の検討2023

    • Author(s)
      冨本将矢、渡邊裕司
    • Organizer
      電子情報通信学会 東海支部 令和4年度卒業研究発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] Google ColaboratoryのPythonプログラムの自動採点について2022

    • Author(s)
      小酒井亮太、楊群、張文軒、小林敏樹、渡邊裕司
    • Organizer
      電子情報通信学会 信学技報ET2022-6
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生向けオンラインPythonプログラミング講座における傾向分析2021

    • Author(s)
      小酒井亮太、小林敏樹、渡邊裕司
    • Organizer
      電子情報通信学会 信学技報ET2021-2
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生プログラミング教室におけるPythonプログラムの傾向分析2021

    • Author(s)
      小酒井亮太、張文軒、小林敏樹、渡邊裕司
    • Organizer
      電子情報通信学会 信学技報ET2021-42
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi