• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Background factors for promoting the understanding of Chinese tones and prosody by native Japanese speakers

Research Project

Project/Area Number 21K13055
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 02100:Foreign language education-related
Research InstitutionUniversity of Miyazaki

Principal Investigator

張 セイイ  宮崎大学, 多言語多文化教育研究センター, 講師 (60791332)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords韻律 / 声調 / 音程知覚 / 言語処理 / 心理言語学
Outline of Research at the Start

本科研では,日本人中国語学習者の相互コミュニケーション能力を向上させるため,日本人学習者に対して,(1)単音レベルの音程知覚,(2)語レベルの声調知覚・産出,(3)文レベルの韻律知覚の能力を測定する。特に,韻律課題では視線計測の手法を使って,文中から文末への中国語の韻律情報の理解について検討する。以上の3つの能力の関係から,日本人中国語学習者の音程から声調そして韻律という流れで音韻的な理解を考察し,現場の教育に活用する。

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2021-08-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi