Project/Area Number |
21K13392
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Research Category |
Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Review Section |
Basic Section 07090:Commerce-related
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Research Institution | Kindai University |
Principal Investigator |
Ota Masaya 近畿大学, 産業理工学部, 准教授 (50756020)
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Project Period (FY) |
2021-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2022: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
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Keywords | コーズ・リレーテッド・マーケティング / 選択 / 寄付 / 心理的距離 / コンジョイント分析 / CRM / cause related marketing / SDGs / 選択型コンジョイント分析 / コーズリレーテッドマーケティング / ソーシャルプロダクツ / 選択行動 |
Outline of Research at the Start |
本研究では日本の消費者のCRM対象商品に対するネガティブな購買態度(マイナスの支払意思額)を緩和させるために,どのような情報を事前に提供すべきなのかについて,調査・分析を行っていくこと。情報としては,企業のCRMへの利他的な動機(一時的なものでなく,継続的に真摯に当該CRMの活動を行っている)と支援先(海外の貧困問題への支援vs. 日本の貧困問題への支援の2条件)の情報を対象とする。本情報を商品選択前に提示された場合,「ネガティブな購買態度はどの程度緩和されるのか」,「海外の貧困問題への支援と日本の貧困問題への支援の2条件間でその緩和効果にどのような差が生じるのか」を最終的に明らかにしていく。
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Outline of Final Research Achievements |
This study examined how the impact of CRM (Cause-Related Marketing) varies depending on the country of the donation recipient, targeting Japanese individuals. The choice based analysis was conducted using conjoint analysis. The results of the analysis confirmed that if a country perceived to be psychologically distant from Japan is set as the target of CRM donations, the effect on individual product selection of CRM alone would be negative. However, it was also confirmed that if such a country is perceived to be psychologically close, there is a possibility of a positive effect.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
CRMの効果に関する研究は、企業あるいは商品の購買態度へのポジティブな効果に焦点を当てたものとネガティブな効果に焦点を当てたものが存在している。本研究は後者の立場に立ち、日本人を対象に検証を行っており、必ずしも日本人を対象にCRMがポジティブな効果をもたらすものではないことを示したことにおいて学術的意義がある。また、SDGsに取り組む日本の企業が増えている現状の中、日本人が本当にCRMに対してポジティブな反応を示すのかどうかを検証することは社会的に意義があり、本研究ではその一端を担っている。
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