• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ライフストーリー的アプローチに基づく技術教育に関わる教師の力量形成

Research Project

Project/Area Number 21K13577
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionKagoshima University

Principal Investigator

坂田 桂一  鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 講師 (80773366)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2024: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords技術教育 / ライフストーリー / 教師教育 / 教材開発
Outline of Research at the Start

本研究は技術教育に関わる教師の力量形成に関わる要因と課題について明らかにすることを目的とする。その上で,若手・中堅の技術科教師らへの支援の在り方について検討することを課題とする。
より具体的には若手・中堅・熟練の各段階にある教師を対象に,技術教育に関わる教師の力量形成を支えた要因や課題に関してインタビュー調査を行う。その上でその結果を個人の人生史にそって分析を行う。さらにそうして得られた知見をもとに教師らとともに教材開発を行いながらその支援の在り方について検討する。

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2021-08-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi