• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The source of normativity in mathematics lessons from a inferentialist perspective

Research Project

Project/Area Number 21K13587
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 09040:Education on school subjects and primary/secondary education-related
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Uegatani Yusuke  広島大学, 附属福山高等学校, 教諭 (80813071)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2023: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2022: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2021: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords数学教育 / 推論主義 / 構成主義 / 規範 / 授業実践論 / 研究方法論
Outline of Research at the Start

令和 3 年度は,高校生を対象とした教授実験を行うのに先立ち,成人数名を対象とした模擬授業で負荷テストを行う.これは,ウェアラブルカメラを装着した状態で授業を受けたとしても,身体的負担が十分に小さいことを検証するものである.令和 3 年度の冬から令和 4 年度にかけて,実際に生徒達にウェアラブルカメラを装着させ,教授実験を行う.授業の様子を生徒目線で捉えることにより,授業中の何がどのような経緯で生徒達の規範の構築に寄与しているのかを明らかにする.教育的視点から分析した成果については数学教育の国際誌へ,哲学的視点から分析した成果については哲学の国際誌へ投稿する.

Outline of Final Research Achievements

In this study, we achieved three major outcomes. First, we theoretically demonstrated that, in various theories of mathematics education research, while it is traditionally thought that conceptual content (concept) precedes its name (notion), from the perspective of inferentialism, it is more appropriate to view it as developing in the reverse order. Second, through the analysis of mathematical activities from the inferentialist perspective, it became clear that students face apparent difficulties in recognizing that they are not making correct mathematical inferences, and that becoming aware of this process is crucial for learning mathematics. Third, we theoretically demonstrated that the inferentialist perspective can form the foundational theory of mathematics education research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は,小学校・中学校・高等学校における算数・数学の授業を設計する上で大切にすべき点を推論主義の視座から明確化しており,学校教育における算数・数学の授業観をアップデートする可能性を有している.推論主義という哲学が専門的であるがゆえに,一般の学校教員にこの考え方が波及するようにするためには別途工夫が必要であると考えられるが,考え方の基礎を作ったという点で社会的意義がある.また,教科教育研究の成果が一定程度,哲学の分野に還元できることがわかった.一方的に哲学から知見を取り入れるばかりであった教科教育研究の現状に一石を投じるという意味で,学術的意義もある.

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2024 2023 2022 2021 Other

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 8 results) Presentation (11 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 「当たり前」を相対化する中高数学の教材論 : 多項式の展開公式,√𝑎 の長さの線分の作図,比例の定義の3つの題材を通じて2024

    • Author(s)
      上ヶ谷 友佑
    • Journal Title

      中等教育研究紀要 /広島大学附属福山中・高等学校

      Volume: 64 Pages: 25-36

    • DOI

      10.15027/55185

    • URL

      https://hiroshima.repo.nii.ac.jp/records/2038636

    • Year and Date
      2024-04-01
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The Potential of Inferentialism as a Foundation for Mathematics Education Research:Aiming for Improved Transdisciplinary Research2024

    • Author(s)
      上ヶ谷 友佑
    • Journal Title

      Journal of the Japan Association for Philosophy of Science

      Volume: 51 Issue: 1-2 Pages: 3-21

    • DOI

      10.4288/kisoron.51.1-2_3

    • ISSN
      0022-7668, 1884-1236
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] トランスディスシプリナリー研究としての教科教育研究――学会主催シンポジウム「教科教育学研究者の専門性とは何か」に対する批判的考察――2024

    • Author(s)
      上ヶ谷 友佑
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: -

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Real and illusionary difficulties in conceptual learning in mathematics: comparison between constructivist and inferentialist perspectives2023

    • Author(s)
      Uegatani Yusuke、Otani Hiroki、Shirakawa Shintaro、Ito Ryo
    • Journal Title

      Mathematics Education Research Journal

      Volume: 35 Issue: 4 Pages: 895-915

    • DOI

      10.1007/s13394-023-00478-6

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] An inferentialist view of notions and concepts2023

    • Author(s)
      Uegatani Yusuke、Otani Hiroki
    • Journal Title

      FOR THE LEARNING OF MATHEMATICS

      Volume: 43(3) Pages: 2-6

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 日本の数学教育研究者は国際ジャーナルの論文観から何を学ぶことができるか? ―論文の型についてのナラティブ・レビューを通じて―2023

    • Author(s)
      上ヶ谷 友佑
    • Journal Title

      全国数学教育学会誌『数学教育学研究』

      Volume: -

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学の大学入試問題と構成主義における概念的学習2022

    • Author(s)
      上ヶ谷 友佑
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 46 Issue: 3 Pages: 271-274

    • DOI

      10.14935/jssej.46.271

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 数学の誤用を批判的に認識する数学教育の必要性2022

    • Author(s)
      石橋一昴・服部裕一郎・上ヶ谷友佑
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 46 Issue: 2 Pages: 224-226

    • DOI

      10.14935/jssej.46.224

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 観点別学習状況の総括的評価を機械的計算に依拠することの問題点2022

    • Author(s)
      上ヶ谷友佑・服部裕一郎・石橋一昴
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 46 Issue: 2 Pages: 221-223

    • DOI

      10.14935/jssej.46.221

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Cultural relevance of validation during mathematical modeling and word problem-solving: Reconceptualizing validation as an integration of possible fictional worlds2022

    • Author(s)
      Ishibashi, I., & Uegatani, Y.
    • Journal Title

      The Journal of Mathematical Behavior

      Volume: 66 Pages: 100934-100934

    • DOI

      10.1016/j.jmathb.2022.100934

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Challenging default assumptions in learning mathematical modeling through word problems2023

    • Author(s)
      Uegatani, Y. & Ishibashi, I.
    • Organizer
      日本数学教育学会 第56回秋期研究大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 推論主義の視座から見た授業中の数学的問題解決過程の変遷.2023

    • Author(s)
      上ヶ谷友佑・大谷洋貴・迫田彩
    • Organizer
      全国数学教育学会 第59回研究発表会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学的問題解決と分節化の関係についての推論主義に基づく探索的研究2023

    • Author(s)
      上ヶ谷友佑・大谷洋貴・迫田彩
    • Organizer
      日本科学教育学会 第47回年会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校一年生はどのように「同様に確からしい」概念を深化させるか?2022

    • Author(s)
      上ヶ谷友佑・石橋一昴・迫田彩
    • Organizer
      全国数学教育学会,第57回研究発表会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 学校数学の内容としての「数学的方法学」2021

    • Author(s)
      上ヶ谷友佑・石橋一昴・服部裕一郎
    • Organizer
      全国数学教育学会第55回研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 推論主義に基づく数学的タスクデザインの原理の開発:複素数係数の2次方程式に関する数学的タスクを具体例として2021

    • Author(s)
      上ヶ谷友佑・白川晋太郎・伊藤遼・大谷洋貴
    • Organizer
      日本科学教育学会 第45回年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Intellectual need:A key motivation toward critically understanding the roles of mathematical modeling in scoiety2021

    • Author(s)
      Uegatani, Y., Ishibashi, I., & Hattori, Y.
    • Organizer
      日本科学教育学会 第45回年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Exploration of socio-critical modeling teaching materials from the perspective of risk communication2021

    • Author(s)
      Ishibashi, I., Hattori, Y., & Uegatani, Y.
    • Organizer
      日本科学教育学会 第45回年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Posing a quasi-society in the problem context of socio-critical modeling:“Quadratic voting” as teaching materials.2021

    • Author(s)
      Hattori, Y., Uegatani, Y., & Ishibashi, I.
    • Organizer
      日本科学教育学会 第45回年会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 学会誌『数学教育学研究』の論文観を問う:エッセイ調のメタ研究的論考の一層の充実へ向けて2021

    • Author(s)
      上ヶ谷友佑
    • Organizer
      全国数学教育学会第54回研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Critical thinking as equitable treatment of multiple perspectives in solving trans-scientific issues: Comparison between socio-critical modeling and word problem solving2021

    • Author(s)
      Uegatani,Y., Ishibashi, I., and Hattori,Y.
    • Organizer
      2021年度第2回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Remarks] 研究者の個人のHP

    • URL

      https://home.hiroshima-u.ac.jp/yuegatani/

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Remarks] 研究者本人のページ

    • URL

      https://home.hiroshima-u.ac.jp/yuegatani/

    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi