• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

児童期における運動会の社会性発達への影響プロセス―集団社会化理論に基づく検討

Research Project

Project/Area Number 21K13687
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionUtsunomiya University

Principal Investigator

久保田 愛子  宇都宮大学, 共同教育学部, 助教 (90832907)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2026-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2025: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2024: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2023: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2022: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2021: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywords学校行事 / 特別活動 / 集団社会化理論 / 運動会 / 児童期
Outline of Research at the Start

運動会は,児童の社会性を育む教育活動として,長きにわたり全国の学校で実践が重ねられてきた。小学校の運動会では,毎年本番に向け少なからぬ教師・児童の時間やコストをかけて準備がなされている。だが,いかなる実践要素が実際の児童の長期的な社会性の発達に効果を上げているのか学術的な意味では明らかでない。そこで本研究では,小学校における運動会での仲間集団体験が児童の社会性の発達に及ぼす影響を縦断的に検討する。

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2021-08-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi