• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

認知モデリングによる学習課題遂行時の包括的メタ認知モデルの作成

Research Project

Project/Area Number 21K13701
Research Category

Grant-in-Aid for Early-Career Scientists

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Basic Section 10020:Educational psychology-related
Research InstitutionKawasaki University of Medical Welfare

Principal Investigator

山根 嵩史  川崎医療福祉大学, 医療福祉学部, 講師 (90808726)

Project Period (FY) 2021-04-01 – 2023-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2022: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsメタ認知 / 学習 / 認知モデリング
Outline of Research at the Start

効果的な学習が行われるためには,自らの認知活動を意識的に制御するメタ認知が適切に機能する必要がある。従来の研究の多くは,学習プロセスの特定の段階 (学習開始時,学習中, テスト時 など) のメタ認知活動に焦点が当てられており,一連の学習のなかで連続的に行われるメタ認知活動の相互関係を包括的に捉え,評価する必要がある。こうした複雑な事象の解析には,認知モデリングと呼ばれる手法が有効である。本研究は,学習全体を通じたメタ認知活動の相互関係および変化について,認知モデ リングによる検討を行い,効果的な学習に向けた提言を行うことを目的とする。

URL: 

Published: 2021-04-28   Modified: 2021-08-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi