• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

possibility of "internal speech"and a new communication model in tellectual disabilities

Research Project

Project/Area Number 21K18544
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Research (Exploratory)

Allocation TypeMulti-year Fund
Review Section Medium-sized Section 9:Education and related fields
Research InstitutionUeda Women's Junior College

Principal Investigator

OTSUKA Minako  上田女子短期大学, その他部局等, 准教授 (10884398)

Project Period (FY) 2021-07-09 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2023: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2022: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords内言 / 中度・重度知的障害 / 筆談援助法 / 障害特性 / 内面的情報 / 自閉スペクトラム症 / 言語表出過程 / 中度・重度知的障害児者 / コミュニケーション障害 / 表出言語 / QOL / 重度知的障害児者 / 聞き取り調査 / 記録 / 指筆談 / 知的障害者 / コミュニケーション
Outline of Research at the Start

本研究は,研究1において指筆談援助法による知的障害児(者)80名の「内言」を記録し,語彙数や文法の観点から実態と比較し,整理する。事例抽出し「内言」から対象者の考えに添った支援を行い,支援前後の行動の変容について分析を行う。研究2において個別データを自閉スペクトラム症,知的障害,肢体不自由等の障害種別に分類しKHcoder(樋口,2014)を用いてテキスト分析し,障害種別の「内言」の言語レベルや特徴を検討する。

Outline of Final Research Achievements

This study aimed to examine the possibility that moderately and severely intellectual disabilities children and persons have “internal speech”. The contents of what I want to say "written by facilitated communication was examined using quantitative text analysis. The results of the analysis of the extracted words of 91 children and persons with moderate to severe intellectual disabilities suggested that they were thinking about "companionship" and " disability acceptance” in common. A commom characteristic was that they wanted to say, but did not well when expressing them verbally. It was suggested that moderately and severely intellectual disabilities children and persons have “internal speech”.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来、中度・重度の知的障害児(者)は、健常者と同等の会話をすることが難しいとされてきた。今回、中度・重度知的障害児(者)91名の言いたいことや自分の考えである「内言」を援助付きの書字により読み取り分析した結果、思考の特徴や障害特性についての内面的情報が得られ、自分の中に考えはあるが、表出する過程でのつまずきがあることが推察された。近年、自閉スペクトラム症(ASD)の当事者研究により、内面的情報が得られ支援に重要な役割を果たしているが、ほぼ知的障害のないタイプであり、知的障害のあるASD児(者)の内面情報を得られたことは個に寄り添う支援やQOLの向上にとって意味のあることだと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2024

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 知的障害児(者)の「内言」における思考の特徴についての検討:筆談援助法による「言いたいこと」の分析から2024

    • Author(s)
      大塚美奈子
    • Journal Title

      上田女子短期大学紀要

      Volume: 47 Pages: 25-38

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 思春期ASD女子の意思に添う支援とQOLの向上:指筆談をきっかけとした母親の意識変容から2024

    • Author(s)
      大塚美奈子
    • Journal Title

      上田女子短期大学学術研究所所報

      Volume: 3 Pages: 64-76

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 知的障害のある自閉スペクトラム症当事者の言いたいこと:発語・話レベルからみた思考の特徴に関する予備的検討2024

    • Author(s)
      大塚美奈子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第62回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report

URL: 

Published: 2021-07-13   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi