• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Students' Career Perspective Related to Science and Technology toward Scientific Literacy Education

Research Project

Project/Area Number 22300274
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionSaitama University (2011-2013)
National Institute for Educational Policy Research (2010)

Principal Investigator

OGURA Yasushi  埼玉大学, 教育学部, 准教授 (50224192)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) SARUTA Yuji  國學院大學, 人間開発学部, 教授 (70178820)
GOTO Kenichi  国立教育政策研究所, 教育課程研究 センター基礎研究部, 総括研究官 (50549368)
NISHIMURA Keiichi  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (30549358)
MATSUBARA Kenji  国立教育政策研究所, 教育課程研究 センター基礎研究部, 総括研究官 (10549372)
Project Period (FY) 2010-04-01 – 2013-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2013)
Budget Amount *help
¥17,550,000 (Direct Cost: ¥13,500,000、Indirect Cost: ¥4,050,000)
Fiscal Year 2012: ¥6,370,000 (Direct Cost: ¥4,900,000、Indirect Cost: ¥1,470,000)
Fiscal Year 2011: ¥7,930,000 (Direct Cost: ¥6,100,000、Indirect Cost: ¥1,830,000)
Fiscal Year 2010: ¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Keywords理系進路 / キャリア教育 / 科学的リテラシー / 科学技術人材育成 / 科学コミュニケーション / 科学部 / 女性研究者 / 理系文系 / 職業観 / 進路選択 / 科学的コミュニケーション
Research Abstract

Scientific literacy education must enable students well recognize the importance and usefulness of studying science that are known to be poorly understood by Japanese students.
This study clarified how Japanese students' career perspective related to science and technology develops during the secondary education. Results were compared internationally. Tasks for the improvement were appeared. Practical approaches were developed by which students appropriately understand scientific professional careers. Notable existing educational approaches in Japan and some other countries were researched and reported.

Report

(4 results)
  • 2013 Final Research Report ( PDF )
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (39 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (28 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] ドイツにおける社会との連携を目指した理科教育-Schulerlaborの展開を中心に-2014

    • Author(s)
      木庭治夫,小倉康
    • Journal Title

      日本理科教育学会編『理科の教育』

      Volume: 63(729) Pages: 28-32

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] ドイツにおける社会との連携を目指した理科教育-Schülerlaborの展開を中心に-2014

    • Author(s)
      木庭治夫,小倉康
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 63(729) Pages: 28-32

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理系のキャリア意識と理系進路の意識形成過程(その2)-科学技術の専門性を要する職業を志向する生徒-2013

    • Author(s)
      小倉康,西村圭一,後藤顕一,松原憲治,猿田祐嗣
    • Journal Title

      日本科学教育学会,日本科学教育学会年会論文集

      Volume: (37) Pages: 440-4441

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 理系のキャリア意識と理系進路の意識形成過程(その2)-科学技術の専門性を要する職業を志向する生徒-2013

    • Author(s)
      小倉康, 西村圭一, 後藤顕一, 松原憲治, 猿田祐嗣
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 37 Pages: 440-441

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国際比較から見た日本の生徒にとっての理科学習2012

    • Author(s)
      小倉康
    • Journal Title

      応用物理

      Volume: 81(10) Pages: 845-849

    • NAID

      10031117600

    • Related Report
      2013 Final Research Report 2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学コミュニケーションで支える理系キャリア教育-理系キャリア教育の現状と課題-2012

    • Author(s)
      小倉康
    • Journal Title

      日本科学教育学会,日本科学教育学会年会論文集

      Volume: (36) Pages: 203-204

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 理科と実社会とを結ぶ科学コミュニケーション2012

    • Author(s)
      小倉康
    • Journal Title

      日本理科教育学会編『理科の教育』

      Volume: 61(723) Pages: 9-12

    • NAID

      10031123596

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 理系文系進路選択に関わる意識調査結果-全国値の傾向理科に対する意識はいかに変化するか2012

    • Author(s)
      小倉康,後藤顕一,猿田祐嗣,松原憲治
    • Journal Title

      日本理科教育学会,日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: (10) Pages: 149-149

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 理系キャリア教育としての理系ライフ体験と科学コミュニケータ2012

    • Author(s)
      箕田裕美,小倉康
    • Journal Title

      日本科学教育学会,日本科学教育学会年会論文集

      Volume: (36) Pages: 205-206

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 中学科学部の活性化により社会とつなぐ理系キャリア教育2012

    • Author(s)
      高城英子,小倉康
    • Journal Title

      日本科学教育学会,日本科学教育学会年会論文集

      Volume: (36) Pages: 207-208

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 科学研究者を目指す若者のキャリア意識の成長と科学コミュニケーションの役割2012

    • Author(s)
      長谷川仁子,小倉康
    • Journal Title

      日本科学教育学会,日本科学教育学会年会論文集

      Volume: (36) Pages: 209-210

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] オランダにおける社会と連携した理系キャリア教育2012

    • Author(s)
      木庭治夫,小倉康
    • Journal Title

      日本科学教育学会,日本科学教育学会年会論文集

      Volume: (36) Pages: 211-212

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 理系のキャリア意識と理系進路の意識形成過程2012

    • Author(s)
      小倉康,後藤顕一,猿田祐嗣,松原憲治,西村圭一
    • Journal Title

      日本科学教育学会,日本科学教育学会年会論文集

      Volume: (36) Pages: 408-409

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 科学コミュニケーション支援型教育の開発-女子の理系進路と職業選択に関する学習「女性研究者ライフ体験」-2012

    • Author(s)
      箕田裕美,小倉康
    • Journal Title

      日本科学教育学会,日本科学教育学会年会論文集

      Volume: (36) Pages: 548-549

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 科学的リテラシーに関わるカリキュラムの国際比較と中学校理科教科書からみる世界の"科学"2012

    • Author(s)
      能城光子,小倉康
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会要項

      Volume: (62) Pages: 416-416

    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Journal Article] 科学コミュニケーションで支える理系キャリア教育-理系キャリア教育の現状と課題2012

    • Author(s)
      小倉康
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 36 Pages: 203-204

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科と実社会とを結ぶ科学コミュニケーション2012

    • Author(s)
      小倉康
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 61(723) Pages: 9-12

    • NAID

      10031123596

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理系文系進路選択に関わる意識調査結果-全国値の傾向 理科に対する意識はいかに変化するか2012

    • Author(s)
      小倉康, 後藤顕一, 猿田祐嗣, 松原憲治
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 10 Pages: 149-149

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理系キャリア教育としての理系ライフ体験と科学コミュニケータ2012

    • Author(s)
      箕田裕美, 小倉康
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 36 Pages: 205-206

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学科学部の活性化により社会とつなぐ理系キャリア教育2012

    • Author(s)
      高城英子,小倉康
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 36 Pages: 207-208

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 科学研究者を目指す若者のキャリア意識の成長と科学コミュニケーションの役割2012

    • Author(s)
      長谷川仁子,小倉康
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 36 Pages: 209-210

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] オランダにおける社会と連携した理系キャリア教育2012

    • Author(s)
      木庭治夫, 小倉康
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 36 Pages: 211-212

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理系のキャリア意識と理系進路の意識形成過程2012

    • Author(s)
      小倉康, 後藤顕一, 猿田祐嗣, 松原憲治, 西村圭一
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 36 Pages: 408-409

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 科学コミュニケーション支援型教育の開発-女子の理系進路と職業選択に関する学習「女性研究者ライフ体験」2012

    • Author(s)
      箕田裕美, 小倉康
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: 36 Pages: 548-549

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 科学的リテラシーに関わるカリキュラムの国際比較と中学校理科教科書からみる世界の“科学”2012

    • Author(s)
      能城光子, 小倉康
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会要項

      Volume: 62 Pages: 416-416

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 科学技術才能育成のカリキュラム 米国のマグネット高校の取り組みから-2011

    • Author(s)
      小倉康
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: Vol.35 Pages: 339-340

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 科学コミュニケーション支援型教育の開発-理系の進路と職業選択2011

    • Author(s)
      小倉川, 蓑田裕美
    • Journal Title

      日本科学教育学会年会論文集

      Volume: Vol.35 Pages: 438-439

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 科学コミュニケーション支援型教育の開発-石炭火力発電2011

    • Author(s)
      小倉康, 高城英子, 後藤顕一
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 第9号 Pages: 181-181

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 理系のキャリア意識と理系進路の意識形成過程(その3)-中学校間の格差について-2013

    • Author(s)
      小倉康
    • Organizer
      日本理科教育学会第52回関東支部大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2013-11-09
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 児童・生徒の科学への学習意欲と教員の実態2012

    • Author(s)
      小倉康
    • Organizer
      北の丸科学技術振興会第2回シンポジウム
    • Place of Presentation
      科学技術館
    • Year and Date
      2012-12-04
    • Related Report
      2013 Final Research Report 2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 理科を学ぶ意義や有用性を実感させる授業の提案特別授業「電気のエネルギーを測る」の設計と実践から2012

    • Author(s)
      小倉康,塩川和之
    • Organizer
      日本理科教育学会第51回関東支部大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2012-12-02
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Presentation] 中学・高等学校での理科教育の現状と性差2012

    • Author(s)
      小倉康
    • Organizer
      電気学会全国大会
    • Place of Presentation
      広島工業大学(招待講演)
    • Year and Date
      2012-03-21
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学への学習意欲の実態2012

    • Author(s)
      小倉康
    • Organizer
      電子情報通信学会
    • Place of Presentation
      岡山大学(招待講演)
    • Year and Date
      2012-03-20
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Partnership programs between schools and scientists to improve science education in Japan2011

    • Author(s)
      小倉康
    • Organizer
      The 10th Annual Conference on Educational Entreprcneurialship and Management
    • Place of Presentation
      National University of Tainan, Chinese Taipei(招待講演)
    • Year and Date
      2011-12-03
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 理系のキャリア意識と理系進路の意識形成過程(その3)-中学校間の格差について-

    • Author(s)
      小倉康
    • Organizer
      日本理科教育学会第52回関東支部大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科を学ぶ意義や有用性を実感させる授業の提案 特別授業「電気のエネルギーを測る」の設計と実践から

    • Author(s)
      小倉康, 塩川和之
    • Organizer
      日本理科教育学会第51 回関東支部大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] The process of becoming not valuing science study during secondary school in Japan, in "New Perspectives in Science Education Conference Proceedings"2013

    • Author(s)
      Yasushi Ogura, Kenichi Goto.
    • Total Pages
      400
    • Publisher
      PIXEL, Libreriauniverstitaria.it
    • Related Report
      2013 Final Research Report
  • [Book] New Perspectives in Science Education Conference Proceedings2013

    • Author(s)
      Yasushi Ogura, Kenichi Goto
    • Total Pages
      400
    • Publisher
      Libreriauniverstitaria Italy
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://sucra.saitama-u.ac.jp/

    • Related Report
      2013 Final Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi