• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on consciousness of plurilingal competence of Japanese adolescents growing up overseas and development of their language pedagogy.

Research Project

Project/Area Number 22320097
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

KAWAKAMI Ikuo  早稲田大学, 日本語教育研究科, 教授 (30250864)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) OZEKI Fumi  早稲田大学, 日本語教育研究センター, 准教授 (00505399)
太田 裕子  早稲田大学, 付置研究所, 助教 (50434353)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) OOTA Yuko  早稲田大学, オープン教育センター, 助教 (50434353)
Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥7,930,000 (Direct Cost: ¥6,100,000、Indirect Cost: ¥1,830,000)
Fiscal Year 2012: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2011: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2010: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Keywords年少者日本語教育 / 移動する子ども / 言語習得 / アイデンティティ / 言語能力意識 / 複言語複文化主義 / バイリンガル教育 / 国際研究者交流 / 国際情報交換 / 母語教育 / 継承語教育 / コミュニケーション教育 / 第二言語教育
Research Abstract

Researches on consciousness of plurilingal competence of Japanese adolescents growing up overseas were conducted in eleven countries in Europe, the United States of America and Australia. Through interviews to parents and their children as well as teachers, influential factors on plurilingual language use and language learning were analyzed. As a result, their consciousness of plurilingal competence of Japanese and other languages was to be found important factor on their identity development and language pedagogy based on this factor was suggested.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (3 results) Book (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 「移動する子どもたち」から見た日本語の力とは何か2012

    • Author(s)
      川上郁雄
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 8 Pages: 129-136

    • Related Report
      2012 Annual Research Report 2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「移動する子どもたち」は大学で日本語をどのように学んでいるのか―複数言語環境で成長した留学生・大学生の日本語ライフストーリーをもとに2012

    • Author(s)
      川上郁雄、尾関史、太田裕子
    • Journal Title

      早稲田教育評論

      Volume: 25-1

    • NAID

      120003056833

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「移動する子どもたち」は大学で日本語をどのように学んでいるのか――複数言語環境で成長した留学生・大学生の日本語ライフストーリーをもとに2012

    • Author(s)
      川上郁雄(第一著者)・尾関史・太田裕子
    • Journal Title

      早稲田教育評論

      Volume: 25-1 Pages: 57-69

    • NAID

      120003056833

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「移動する子どもたち」から見た日本語の力とは何か2011

    • Author(s)
      川上郁雄
    • Journal Title

      早稲田日本語教育学

      Volume: 9 Pages: 129-135

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「移動する子ども」として成長した大学生の複数言語能力に関する語り-自らの言語能力をどう意識し,自己形成するのか2010

    • Author(s)
      尾関史, 川上郁雄
    • Journal Title

      複言語・複文化主義とは何か-ヨーロッパの理念・状況から日本における受容・文脈化へ

      Volume: 1 Pages: 80-92

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 複数言語環境で成長した留学生・大学生はどのように日本語を学習しているのか-「移動する子ども」の視点から大学生の日本語教育を問い直す2010

    • Author(s)
      川上郁雄, 尾関史, 太田裕子
    • Organizer
      世界日本語教育大会
    • Place of Presentation
      台湾国立政治大学
    • Year and Date
      2010-08-01
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 「移動する子どもたち」のことばの学びをどう支えるか-言語教育,言語能力意識そして自己形成2010

    • Author(s)
      川上郁雄, フィフィ, 尾関史, トムソン木下千尋, 西原鈴子
    • Organizer
      日本語教育学会2010年度春季大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      2010-05-22
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 数言語環境で成長した留学生・大学生はどのように日本語を学習しているのか-「移動する子ども」の視点から大学生の日本語教育を問い直す2010

    • Author(s)
      川上郁雄(代表)、尾関史、太田裕子
    • Organizer
      世界日本語教育大会
    • Place of Presentation
      台湾・国立政治大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 移動する子ども」という記憶と力―ことばとアイデンティティ2013

    • Author(s)
      川上郁雄
    • Total Pages
      374
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 「移動する子ども」という記憶と力―ことばとアイデンティティ2013

    • Author(s)
      川上郁雄
    • Total Pages
      374
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 移民の子どもたちへの言語教育―オーストラリアの英語学校で学ぶ子どもたち2012

    • Author(s)
      川上郁雄
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      オセアニア出版
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 移民の子どもたちへの言語教育―オーストラリアの英語学校で学ぶ子どもたち2012

    • Author(s)
      川上郁雄
    • Total Pages
      235
    • Publisher
      オセアニア出版社
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 「移動する子どもたち」のことばの教育学2011

    • Author(s)
      川上郁雄
    • Total Pages
      241
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2012 Annual Research Report 2012 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Remarks] 川上郁雄研究室HP

    • URL

      http://www.gsjal.jp/kawakami/

    • Related Report
      2012 Final Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi