• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Joint Development of "Research Handbook" for the Social Studies Researcher and Practitioner by the Japanese and US educators

Research Project

Project/Area Number 22330249
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

KUSAHARA Kazuhiro  広島大学, 大学院・教育学研究科, 准教授 (40294269)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) TANAHASHI Kenji  広島大学, 大学院・教育学研究科, 教授 (40188355)
MIZOGUCHI Kazuhiro  鹿児島大学, 教育学部, 教授 (30284863)
KUWABARA Toshinori  岡山大学, 教育学研究科, 准教授 (70294395)
OSHIHARA Susumu  愛媛大学, 教育学部, 准教授 (30335880)
HASHIMOTO Yasuhiro  福井大学, 教育地域科学部, 准教授 (70346295)
YAMADA Hidekazu  岡山大学, 教育学研究科, 准教授 (50400122)
WATANABE Tatsuya  東京学芸大学, 教育学部, 講師 (10401449)
FUJIMOTO Masato  北海道教育大学, 教育学部, 講師 (10404229)
TANAKA Noboru  大阪大谷大学, 教育福祉学部, 講師 (70508465)
TAGUCHI Hiroko  鹿児島大学, 教育学部, 講師 (10551707)
GOTO Kenjiro  広島大学, 教育学研究科, 特任助教 (10634579)
Research Collaborator OGAWA Masato  インディアナ大学ココモ校, 教育学部, 准教授
KAWAGUCHI Hiromi  同志社大学, 社会科学部, 非常勤講師
Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2012: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2011: ¥6,500,000 (Direct Cost: ¥5,000,000、Indirect Cost: ¥1,500,000)
Fiscal Year 2010: ¥7,150,000 (Direct Cost: ¥5,500,000、Indirect Cost: ¥1,650,000)
Keywords研究方法 / 方法論 / 社会科教育 / ハンドブック / 原理的・規範的研究 / 実践的・開発的研究 / 実証的・経験的研究 / 国際情報交換 / 教科教育学 / 社会科教育学 / 国際比較 / 研究法 / 社会科
Research Abstract

The purpose of this study is to develop the outline of “Research Handbook” by abstracting and reconstructing the cores ofUS and Japanese research methodologies on the Social Studies education, for encouraging the international academic exchange. The research design, which our member concluded as effective and potential on the basis of findings from the discussions, interview with the invited leading US scholars, and the literature review, are as followings
(1) normative-theoretical opinion
(2) practical and experimental development, and
(3) empirical and positive research.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (54 results)

All 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (32 results) (of which Peer Reviewed: 30 results) Presentation (14 results) Book (7 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 米国社会科研究の動向とその論点争点2013

    • Author(s)
      草原和博
    • Journal Title

      社会科研究(全国社会科教育学会)

      Volume: 第77号 Pages: 25-28

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Enhancing Curri- cular-Instructional Gatekeeping in So- cial Studies2013

    • Author(s)
      Stephen J.Thornton
    • Journal Title

      社会科研究(全国社会科教育学会)

      Volume: 第77号 Pages: 29-40

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ソーントン提案の読み方と日本の研究に示唆するもの-授業研究:目標先行か内容先行か?脱文脈の議論は可能か?-2013

    • Author(s)
      渡部竜也
    • Journal Title

      社会科研究(全国社会科教育学会)

      Volume: 第77号 Pages: 41-44

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Way of Making Sense: Researching Students' Histori- cal Thinking and Understanding2013

    • Author(s)
      Bruce A.VanSledright
    • Journal Title

      社会科研究(全国社会科教育学会)

      Volume: 第77号 Pages: 45-64

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] バンスレッドライト提案の読み方と日本の研究に示唆するもの-研究における実践者と研究者の位置づけに注目して-2013

    • Author(s)
      藤本将人
    • Journal Title

      社会科研究(全国社会科教育学会)

      Volume: 第77号 Pages: 65-68

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Researching Plan- ning in Elementary Social Studies in the Digital Age: Exploring the Potential of Lesson Study to Energize Teachers and Revitalize a Field2013

    • Author(s)
      Carolyn O'Mahony
    • Journal Title

      社会科研究(全国社会科教育学会)

      Volume: 第77号 Pages: 69-82

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オマホニー提案の読み方と日本の研究に示唆するも2013

    • Author(s)
      橋本康弘
    • Journal Title

      社会科研究(全国社会科教育学会)

      Volume: 第77号 Pages: 83-86

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 我が国の社会科授業研究の特質とその意義-技術的熟達者の視点から反省的実践家の視点へ-2013

    • Author(s)
      渡部竜也
    • Journal Title

      日本教科教育学会誌

      Volume: 35巻4号 Pages: 89-94

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] L.S.Levstik が示唆する社会科研究の方法論-質的研究法に焦点をあてて-2012

    • Author(s)
      桑原敏典
    • Journal Title

      社会科教育論叢(全国社会科教育学会)

      Volume: 第48集 Pages: 3-10

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] K.C.Barton が示唆する社会科研究の方法論-子どもの歴史理解の研究に焦点を当てて-2012

    • Author(s)
      山田秀和
    • Journal Title

      社会科教育論叢(全国社会科教育学会)

      Volume: 第48集 Pages: 11-18

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] heory and Research in Social Education にみる社会科研究の動向-2002-2011 掲載論文の分析をもとに-2012

    • Author(s)
      小川正人
    • Journal Title

      社会科教育論叢(全国社会科教育学会)

      Volume: 第48集 Pages: 19-26

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「学」の確立からみた社会科研究の方法論と国際化の課題2012

    • Author(s)
      棚橋健治
    • Journal Title

      社会科教育論叢(全国社会科教育学会)

      Volume: 第48集 Pages: 37-46

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] カリキュラム研究」からみた社会科研究の特質と課題-2000 年~2011 年掲載論文の検討をもとに-2012

    • Author(s)
      川口広美
    • Journal Title

      社会科教育論叢(全国社会科教育学会)

      Volume: 第48集 Pages: 37-46

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「授業研究」からみた社会科研究の方法論と国際化の課題-わが国の「規範科学」としての授業研究方法論:6つの展開-2012

    • Author(s)
      渡部竜也
    • Journal Title

      社会科教育論叢(全国社会科教育学会)

      Volume: 第48集 Pages: 47-56

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「評価研究」からみた社会科研究の方法論と国際化の課題2012

    • Author(s)
      藤本将人
    • Journal Title

      社会科教育論叢(全国社会科教育学会)

      Volume: 第48集 Pages: 57-66

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 『社会科研究』にみる社会科教育研究の動向2012

    • Author(s)
      桐谷正信
    • Journal Title

      社会科教育論叢(全国社会科教育学会)

      Volume: 第48集 Pages: 67-76

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米国の社会科研究の方法論的特質-テキサス大学オースチン校「小学校社会科教育法」を事例にして-2012

    • Author(s)
      田口紘子
    • Journal Title

      社会科教育論叢(全国社会科教育学会)

      Volume: 第48集 Pages: 77-86

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 英国の市民性教育研究の方法論的特質-3 つのアプローチにみられる研究目的・内容・方法の特質と課題-2012

    • Author(s)
      田中伸
    • Journal Title

      社会科教育論叢(全国社会科教育学会)

      Volume: 第48集 Pages: 87-96

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の社会科研究の方法論的特質-シェーバーと森分の研究観の接点と相違を手がかりにして-2012

    • Author(s)
      草原和博
    • Journal Title

      社会科教育論叢(全国社会科教育学会)

      Volume: 第48集 Pages: 97-108

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 米国社会科研究の動向とその論点争点2012

    • Author(s)
      草原和博
    • Journal Title

      社会科研究

      Volume: 77 Pages: 25-28

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ソーントン提案の読み方と日本の研究に示唆するもの-授業研究:目標先行か内容先行か?脱文脈の議論は可能か?-2012

    • Author(s)
      渡部竜也
    • Journal Title

      社会科研究

      Volume: 77 Pages: 41-44

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] バンスレッドライト提案の読み方と日本の研究に示唆するもの-研究における実践者と研究者の位置づけに注目して-2012

    • Author(s)
      藤本 将人
    • Journal Title

      社会科研究

      Volume: 77 Pages: 65-68

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オマホニー提案の読み方と日本の研究に示唆するもの2012

    • Author(s)
      橋本 康弘
    • Journal Title

      社会科研究

      Volume: 77 Pages: 83-86

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 多文化的性格の地域を教師はどのように教えるか-社会科教師の意思決定の特質とその要件-2012

    • Author(s)
      草原和博
    • Journal Title

      社会科教育研究

      Volume: 116 Pages: 57-69

    • NAID

      130005179139

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Enhancing Curricular-Instructional Gatekeeping in Social Studies2012

    • Author(s)
      Stephen J.Thornton
    • Journal Title

      社会科研究

      Volume: 77 Pages: 29-40

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Way of Making Sense: Researching Students’ Historical Thinking2012

    • Author(s)
      Bruce A.VanSledright
    • Journal Title

      社会科研究

      Volume: 77 Pages: 45-64

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Researching Planning in Elementary Social Studies in the Digital Age: Exploring the Potential of Lesson Study to Energize Teachers and Revitalize a Field2012

    • Author(s)
      Carolyn O’Mahony
    • Journal Title

      社会科研究

      Volume: 77 Pages: 69-82

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日本の社会科教育研究の動向と特質2011

    • Author(s)
      草原和博・松原直哉・藤本奈央子・渡邉巧
    • Journal Title

      第1回全国社会科教育学会・韓国社会教科教育学会研究交流 日韓社会科教育研究の新しい動向(全国社会科教育学会・韓国社会教科教育学会)

      Pages: 49-74

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 小・中・高の歴史教育における段階性-現代社会理解のためのストラテジー-2011

    • Author(s)
      山田秀和
    • Journal Title

      社会科研究(全国社会科教育学会)

      Volume: 75 Pages: 11-20

    • NAID

      110009611954

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教科書の機能と活用法の変容-テキストが教科書に残る理由,教科書から消える理由-2011

    • Author(s)
      草原和博
    • Journal Title

      教育方法40デジタルメディア時代の教育方法

      Volume: 40 Pages: 64-77

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師が作成したシティズンシップ実践カリキュラム構成とその特質-カリキュラム作成に関するイングランドの教師への調査を手がかりに-2010

    • Author(s)
      川口広美
    • Journal Title

      社会系教科教育学研究

      Volume: 22 Pages: 141-150

    • NAID

      40017435198

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会科の包括的説明枠としての「進歩主義」-エヴァンズとオチョアの所論を手がかりに-2010

    • Author(s)
      後藤賢次郎
    • Journal Title

      社会科研究

      Volume: 73 Pages: 41-50

    • NAID

      110009604530

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] What Japanese School Teachers Say about Social Studies?2012

    • Author(s)
      Hiromi Kawaguchi, Kazuhiro Kusahara, Masato Ogawa
    • Organizer
      CUFA (College and University Faculty Assembly), NCSS 92th Annual Conference
    • Place of Presentation
      Seattle(USA)
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 日本の社会科教育研究者の 研究観と方法論-なんのために,どのように研究するか-2012

    • Author(s)
      草原和博・渡部竜也・田中伸・田口紘子・小川正人
    • Organizer
      全国社会科教育学会 第61回全国研究大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] What Japanese social studies teachers say about Citizenship Education2012

    • Author(s)
      Hiromi Kawaguchi, Kazuhiro Kusahara, Masato Ogawa
    • Organizer
      8th CitizED Conference
    • Place of Presentation
      York University (UK)
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 日本の社会科教育研究者の 研究観と方法論-なんのために,どのように研究するか-2012

    • Author(s)
      草原和博
    • Organizer
      全国社会科教育学会 第61回全国研究大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 日韓社会科教育研究の新しい動向「日本の社会科教育研究の動向と特質」2011

    • Author(s)
      草原和博
    • Organizer
      第1回全国社会科教育学会・韓国社会教科教育学会研究交流
    • Place of Presentation
      大阪教育大学
    • Year and Date
      2011-12-11
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 日本の社会科教育研究の動向と特質2011

    • Author(s)
      草原和博
    • Organizer
      第1回全国社会科教育学会・韓国社会教科教育学会研究交流
    • Place of Presentation
      大阪市(招待講演)
    • Year and Date
      2011-12-11
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] A Comparative Study of Social Studies Research in Japan and the United States2011

    • Author(s)
      Masato Ogawa, Kazuhiro Kusahara
    • Organizer
      CUFA(College and University Faculty Assembly), NCSS 91th Annual Conference in Washington DC
    • Place of Presentation
      米国・ワシントンDC
    • Year and Date
      2011-12-01
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] A Comparative Study of Social Studies Research in Japan and the United States2011

    • Author(s)
      Masato Ogawa,Kazuhiro Kusahara
    • Organizer
      CUFA (College and University Faculty Assembly), NCSS 91th Annual Conference
    • Place of Presentation
      Washing- ton DC (USA)
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 日本の社会科研究に対する米国社会科のインパクト -『社会科研究』の研究動向にみられる日本型教科教育学研究の確立-2011

    • Author(s)
      草原和博・松原直哉・藤本奈央子・渡邉巧
    • Organizer
      全国社会科教育学会 第60回全国研究大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] What Japanese Young Adolescents Know and Think about Citizenship and Civic Engagement: An Analysis from the 2007-09 National Citizenship Study2011

    • Author(s)
      Kenji Tanahashi, Hiromi Kawaguchi, Kazuhiro Kusahara, and Masato Ogawa
    • Organizer
      7th CitizED International Conference, Emory Uni- versity
    • Place of Presentation
      Atlanta (USA)
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 30 Years After 1981 Japan/United States Textbook Study Project: How Are They Portrayed Now?2011

    • Author(s)
      Masato Ogawa, Kazuhiro Kusahara
    • Organizer
      AERA (American Educa- tional Research Association), 2011 Annual Meeting
    • Place of Presentation
      New Orleans (USA)
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] Citizenship Education in Japan : Past, Present, and Future2010

    • Author(s)
      Tomoyuki Kobara, Norio Ikeno, Kenji Tanahashi, 他
    • Organizer
      CUFA (College and University Faculty Assembly), NCSS 90th Annual Conference in Denver
    • Place of Presentation
      米国・デンバー
    • Year and Date
      2010-11-10
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会科教科書における機能の転換と活用法の深化-教科書からテキストが消えない理由,消える理由-2010

    • Author(s)
      草原和博
    • Organizer
      日本教育方法学会第46回大会課題研究:教科書の教育方法学的検討
    • Place of Presentation
      東京都・世田谷区(招待講演)
    • Year and Date
      2010-10-09
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] Citizenship Education in Japan: Past, Present, and Future2010

    • Author(s)
      Tomoyuki Kobara, Norio Ikeno, Kenji Tanahashi, Akihide Mine, Kazuhiro Kusa- hara, Hidekazu Yamada, Tatsuya Watanabe,Noboru Tanaka, and Hiromi Kawaguchi
    • Organizer
      CUFA (College and University Faculty Assembly), NCSS 90th Annual Conference
    • Place of Presentation
      Denver (USA)
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 教師のゲートキーピング-主体的な学習者を生む社会科カリキュラムに向けて-2012

    • Author(s)
      Stephen J. Thornton 著/渡部竜也・山田秀和・田中伸・堀田諭訳
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      春風社
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 教師のゲートキーピング-主体的な学習者を生む社会科カリキュラムに向けて-2012

    • Author(s)
      Stephen J. Thornton著/渡部竜也ほか訳
    • Total Pages
      266
    • Publisher
      春風社
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 教育方法40 デジタルメディア時代の教育方法、分担執筆:草原和博,教科書の機能と活用法の変容-テキストが教科書に残る理由,教科書から消える理由-」2011

    • Author(s)
      日本教育方法学会編
    • Publisher
      図書文化社
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 中学校新社会科地理の実践課題に応える授業デザイン2011

    • Author(s)
      大杉昭英, 草原和博, ほか
    • Total Pages
      103
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 中学校新社会科歴史の実践課題に応える授業デザイン2011

    • Author(s)
      大杉昭英, 鴛原進, ほか
    • Total Pages
      99
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] 中学校新社会科公民の実践課題に応える授業デザイン2011

    • Author(s)
      大杉昭英, 橋本康弘, ほか
    • Total Pages
      103
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Book] Citizenship Education in Japan2011

    • Author(s)
      Norio Ikeno Kazuhiro Kusahara, 他
    • Total Pages
      194
    • Publisher
      Continuum Intl Pub Group
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://jerass.jp/project01.html

    • Related Report
      2012 Final Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi