• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research and practice of e-learning system for lifelong education on the basis of andragogy

Research Project

Project/Area Number 22500942
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

KOGO Chiharu  早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (00186610)

Project Period (FY) 2010-04-01 – 2015-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2014)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2014: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2013: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2012: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2011: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2010: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords生涯学習 / 通信教育 / eラーニング / 教材開発 / メンタリング / 生涯発達 / ライフストーリー / 人生の意味 / インタビュー調査
Outline of Final Research Achievements

This research project focused on the factors to sustain learning motivation of the adult students of the online university. The research revealed that learning by videos, skills for time management, and supports from students' family effect positively, and psychological and physical loneliness affects negatively. Also it revealed that students having many friends in online courses communicate better with teachers and learning mentors.

Report

(6 results)
  • 2014 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2013 Annual Research Report
  • 2012 Annual Research Report
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2015 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (8 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 早稲田大学eスクール―10年間の実績とシステム―2015

    • Author(s)
      西村昭治・向後千春
    • Journal Title

      教育システム情報学会誌

      Volume: 21 Pages: 8-15

    • NAID

      130004728596

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] eラーニングに関する実践的研究の進展と課題2014

    • Author(s)
      冨永敦子・向後千春
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 53 Pages: 156-165

    • NAID

      130004873255

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] オンライン大学を卒業した社会人学生の回顧と展望に関する調査2014

    • Author(s)
      関 和子・冨永敦子・向後千春
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 38 Pages: 101-112

    • NAID

      110009872424

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] オンライン大学生の卒業後の変化と満足度との関係2014

    • Author(s)
      田中理恵子・向後千春
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 38 Pages: 105-108

    • NAID

      110009919122

    • Related Report
      2014 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] eラーニングによる導入科目受講前後における社会人学生の学びに対する自信の変化2013

    • Author(s)
      石川奈保子・向後千春・冨永敦子
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 37 Pages: 21-24

    • NAID

      110009958518

    • Related Report
      2013 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] タブレット端末における教材の提示方法が学習に及ぼす影響2013

    • Author(s)
      渡邉文枝・向後千春
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 36 Pages: 109-112

    • NAID

      110009596230

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学eラーニング課程におけるスタディスキルコンテンツ2011

    • Author(s)
      向後千春・石川奈保子
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 35 Pages: 13-16

    • NAID

      110009327491

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] eラーニングにおける自己調整学習方略が先延ばし傾向と統計学科目の認知と態度に与える影響2014

    • Author(s)
      柄本健太郎・冨永敦子・三溝雄史・向後千春
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] eラーニングメンタ資質に対する学習者とメンタの重視度の違い2014

    • Author(s)
      冨永敦子・杉浦真由美・向後千春
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
    • Related Report
      2014 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン大学の学生生活に関する回顧と卒業後の変化2014

    • Author(s)
      田中理恵子・向後千春
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      愛知工業大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] eラーニングメンター育成コース開発のためのニーズ分析2013

    • Author(s)
      冨永敦子・杉浦真由美・向後千春
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Place of Presentation
      金沢大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] オンライン大学に入学した社会人の入学動機の分析2013

    • Author(s)
      田中理恵子・向後千春
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      兵庫医科大学
    • Related Report
      2013 Annual Research Report
  • [Presentation] タブレット端末における動画付き教材の提示方法が学習に及ぼす影響2012

    • Author(s)
      渡邉文枝・向後千春
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      山口大学(山口県)
    • Year and Date
      2012-03-03
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] eラーニング主体の大学に入学する社会人の潜在的同期に関する分析2011

    • Author(s)
      関和子・向後千春
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      香川大学(香川県)
    • Year and Date
      2011-12-17
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] eラーニングで学ぶ社会人学生のスタギィスキル科目受講前後における学生生活に対する自信の変化2011

    • Author(s)
      石川奈保了・向後千春
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      香川大学(香川県)
    • Year and Date
      2011-12-17
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://kogolab.wordpress.com/

    • Related Report
      2011 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi