• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Investigation of Washback Effects of the National Center ListeningTests on English Education in High Schools and Universities

Research Project

Project/Area Number 22520551
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionYokohama National University (2011-2012)
Ibaraki University (2010)

Principal Investigator

SAIDA Chisato  横浜国立大学, 教育人間科学部, 教授 (50400594)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2012: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2011: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2010: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords大学入試センター試験 / 英語リスニングテスト / 波及効果 / 学習指導要領 / カリキュラム / 学習法 / 指導法 / リスニングテスト / 英語力 / 学習意欲 / 学習方法 / 大学入試センター試験英語 / リスニング・テスト / 高等学校 / 英語教育 / CEFR
Research Abstract

This research explored the washback effects from the English Listening Test added to the Center Test for University Entrance Examinations on English learning and teaching at secondary schools. It was found that the Center Listening Test corresponds to the can-do statements from the A2 or B1 levels of the CEFR (Common European Framework of Reference for Languages). The average listening scores on placement tests administered to all freshmen at one national university in the Kanto area have increased considerably since the introduction of the Center Listening Test. Some positive washback effects were also identified on learning English. Two-thirds of the freshmen in the university showed confidence in their listening ability and stated they had come to focus more on sounds and pronunciation. However, there was little positive washback on teaching English other than teachers spending more time conducting mock listening tests in their classrooms.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (15 results) (of which Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 学習指導要領の改訂と英語学力の変化-英語教育政策、教員、生徒の 英語学習に対する認識のずれ-2012

    • Author(s)
      斉田智里
    • Journal Title

      新英語教育

      Pages: 7-9

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 茨城大学の英語教 育プログラムにおける TOEFL 活用の可能 性に関する調査研究(2)-成績評価・卒業 要件・プログラム評価の観点から-2012

    • Author(s)
      斉田智里、西尾由里
    • Journal Title

      茨城大学人文学部紀要

      Volume: 第12号 Pages: 157-170

    • NAID

      40019374764

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業満足度と成績に影響を及 ぼす授業評価要因の検討-大学英語教育 プロ グラム改 善の観点から-2012

    • Author(s)
      斉田智里
    • Journal Title

      Annual review of English language education in Japan

      Volume: 第23号 Pages: 389-403

    • NAID

      110009603317

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習指導要領の改訂と英語学力の変化-英語教育政策、教員、生徒の英語学習に対する認識のずれ-2012

    • Author(s)
      斉田智里
    • Journal Title

      新英語教育

      Volume: 11月号 Pages: 7-9

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業満足度と成績に影響を及ぼす授業評価要因の検討-大学英語教育プログラム改善の観点から-2012

    • Author(s)
      斉田智里
    • Journal Title

      ARELE (Annual Review of English Language Education in Japan)(全国英語教育学会誌)

      Volume: 第23号 Pages: 389-403

    • NAID

      110009603317

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 茨城大学の英語教育プログラムにおけるTOEFL活用の可能性に関する調査研究(2)-成績評価・卒業要件・プログラム評価の観点から-2012

    • Author(s)
      斉田智里・西尾由里
    • Journal Title

      茨城大学人文学部紀要

      Volume: 第12号 Pages: 157-170

    • NAID

      40019374764

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 共通項目デザインによる神奈川県高等学校「県下一斉英語 学力テスト」の開発-項目応答理論を用 いた等化によるテストの再評価と展望-2011

    • Author(s)
      斉田智里、柳川浩三
    • Journal Title

      日本テスト学会誌

      Volume: 第7号 Pages: 121-132

    • NAID

      40018960275

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学英語に求められる評価とは2011

    • Author(s)
      斉田智里
    • Journal Title

      英語教育

      Volume: 第60号、第2巻 Pages: 32-34

    • Related Report
      2012 Final Research Report 2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 茨城大学の英語教育プログラムにおける TOEFL 活用の可能 性-習熟度別クラス編成・英語学習の動 機付けに関する調査研究-2011

    • Author(s)
      斉田智里、小林邦彦
    • Journal Title

      茨城大学人文学部紀要人文・コミュニケーション学科論集

      Volume: 10 Pages: 121-138

    • NAID

      40018926335

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 共通項目デザインによる神奈川県高等学校「県下一斉英語学力テスト」の開発-項目応答理論を用いた等化によるテストの再評価と展望-2011

    • Author(s)
      斉田智里・柳川浩三
    • Journal Title

      日本テスト学会誌

      Volume: 第7号 Pages: 121-132

    • NAID

      40018960275

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書評『英語テストの作成と評価-あたらしい外国語教育のために』2011

    • Author(s)
      斉田智里
    • Journal Title

      言語教育評価研究

      Volume: 第2号(依頼原稿) Pages: 42-46

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Journal Article] 茨城大学の英語教育プログラムにおけるTOEFL活用の可能性-習熟度別クラス編成・英語学習の動機付けに関する調査研究-2011

    • Author(s)
      斉田智里・小林邦彦
    • Journal Title

      茨城大学人文学部紀要人文・コミュニケーション学科論集

      Volume: 10 Pages: 121-138

    • NAID

      40018926335

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 英検Can-doリストの DIF 分析の試み2012

    • Author(s)
      斉田智里、熊谷龍一
    • Organizer
      全国英語教育学会第38回愛知研究大会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 英語学力テストの項目困難度及び項目識別力に影響を及ぼす要因の検討2012

    • Author(s)
      斉田智里、他5名
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第36回群馬大会
    • Place of Presentation
      共愛学園前橋国際 大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 英語科における「パフォーマ ンス評価」:「観点別テスト」から「パフ ォーマンス課題」まで2012

    • Author(s)
      斉田智里
    • Organizer
      平成24年度横浜国立大学附属鎌倉中学校研究協議 会(招待講演)
    • Place of Presentation
      横浜国立大学附属鎌倉中学校
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 英検Can-doリストのDIF分析の試み2012

    • Author(s)
      斉田智里
    • Organizer
      全国英語教育学会第38回愛知研究大会
    • Place of Presentation
      愛知学院大学日進キャンパス
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語学力テストの項目困難度及び項目識別力に影響を及ぼす要因の検討2012

    • Author(s)
      斉田智里
    • Organizer
      関東甲信越英語教育学会第36回群馬大会
    • Place of Presentation
      群馬県前橋市共愛学園前橋国際大学
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 思考力・判断力・表現力等を育成するパフォーマンス評価-目標に準拠した学習評価を行うために-2011

    • Author(s)
      斉田智里
    • Organizer
      平成23年度茨城県高等学校教育研究会英語部研究協議会
    • Place of Presentation
      常陸太田市市民交流センターパルディホール(常陸太田市)(招待講演)
    • Year and Date
      2011-12-14
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] 英語科における「思考力・判断力・表現力」を育成するテストと評価2011

    • Author(s)
      斉田智里
    • Organizer
      平成23年度横浜国立大学附属鎌倉中学校研究協議会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学附属鎌倉中学校(鎌倉市)(招待講演)
    • Year and Date
      2011-10-29
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of a Common Scale for Language Assessment and Program Evaluation of University English Education Using In-house Placement Tests大学英語評価のための学内プレイスメントテストを活用した共通尺度の開発2011

    • Author(s)
      斉田智里
    • Organizer
      大学英語教育学会
    • Place of Presentation
      西南学院大学(福岡市)
    • Year and Date
      2011-09-02
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of a common scale for language assessment and program evaluation of university English education using in-house placement tests2011

    • Author(s)
      斉田智里
    • Organizer
      大学英語評価のための 学内プレイスメントテストを活用した共通尺度の開発第50回JACET国際大会
    • Place of Presentation
      西南学院大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 英語科における「思考力・判断力・表現力」を育成するテストと評価2011

    • Author(s)
      斉田智里
    • Organizer
      平成23年度横浜国立大学附属鎌倉中学校研究協議会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学附属鎌倉中学校
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 思考力・判断力・表現力等を 育成するパフォーマンス評価-目標に準 拠した学習評価を行うために-2011

    • Author(s)
      斉田智里
    • Organizer
      平成23年度茨城県高等学校教育研究会英語部研究協議会
    • Place of Presentation
      常陸太田市市民交流セ ンターパルティホール
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] Investigating CEFR Levels of Japanese University Students wirh DIALANG2010

    • Author(s)
      Chisato Saida
    • Organizer
      32^<nd> Language Testing Research Colloquium
    • Place of Presentation
      University of Cambridge, U.K.
    • Year and Date
      2010-04-12
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 項目応答理論を導入した「県下一斉英語学力テスト」の開発-神奈川県高等学校英語部会の試み-2010

    • Author(s)
      斉田智里、柳川浩三
    • Organizer
      第36回全国英語教育学会大阪研究大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Related Report
      2012 Final Research Report 2010 Annual Research Report
  • [Presentation] Investigating CEFRlevels of Japanese university students with DIALANG2010

    • Author(s)
      Chisato Saida
    • Organizer
      32nd language testing research colloquium (LTRC)
    • Place of Presentation
      University of Cambridge、U.K.
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 英語科における「パフォーマンス評価」:「観点別テスト」から「パフォーマンス課題」まで

    • Author(s)
      斉田智里
    • Organizer
      平成24年度横浜国立大学附属鎌倉中学校研究協議会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学附属鎌倉中学校
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Book] 英語リーディングテストの考え方と作り方2012

    • Author(s)
      卯城祐司(編著)
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      研究社
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 英語リーディングテストの考え方と作り方2012

    • Author(s)
      卯城祐司(編著)
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      研究社
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] テスティングと評価-4技能の測定から大学 入試まで-、英語教育学大系第13巻2011

    • Author(s)
      石川祥一、西田正、斉田智里 編集
    • Total Pages
      302
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 英語教育学体系第13巻テスティングと評価-4技能の測定から大学入試まで-第2章「英語学力測定論」執筆2011

    • Author(s)
      石川祥一、西田正、斉田智里編集
    • Total Pages
      302
    • Publisher
      大修館書店
    • Related Report
      2011 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi