• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Non-traditional Assessment within the National Qualifications Frameworks: Examining Upper Secondary Levels in the United Kingdom

Research Project

Project/Area Number 22530827
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionAoyama Gakuin University

Principal Investigator

YANAGIDA Masaaki  青山学院大学, 教育人間科学部, 教授 (20260523)

Project Period (FY) 2010 – 2012
Project Status Completed (Fiscal Year 2012)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2012: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2011: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2010: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords統一国家尺度 / 包摂性 / UCAS / Tariff / イギリス / 高大接続 / 数値的統一国家尺度 / 多様な能力認証 / イギリス連合王国 / 後期中等教育段階 / UCAS Tariff / 成人学習者 / バカロレア / QCF(資格・単位枠組み) / ウェールズ・バカロレア / パフォーマンス評価 / ポートフォリオ評価 / 数値的段階尺度 / 全国共通水準枠組み / 能力認証 / 「資格・単位枠組み」 / スコットランド資格・単位枠組み / 成人向け高等教育機関入学準備課程
Research Abstract

Regarding the multi-layered national attainment standards in the United Kingdom, I more clearly identify approaches and challenges to various non-traditional assessments at the secondary levels, from the aspects including governmental promotion and academic theories. Cases in difficulties with coherent operation and management are found, for example, in the same academic years with difference of the national levels even at selective higher educational institutions. Regarding institutional measures and tacit knowledge sharedthrough the practice, systematic analysis of the collected evidence and date is remainedtask, in order to organize academic fruits more.

Report

(4 results)
  • 2012 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2011 Annual Research Report
  • 2010 Annual Research Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2013 2012 2011 2010 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (18 results) (of which Invited: 1 results) Book (5 results) Remarks (3 results)

  • [Journal Article] ウェールズ・バカロレアにおけるパフォーマンス評価の検討 全国共通到達度枠組みの下における高等教育機関入学者選考との関連を中心に-2011

    • Author(s)
      柳田 雅明
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要

      Volume: 21 Pages: 57-66

    • NAID

      40019206439

    • Related Report
      2012 Final Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「知の循環」という観点から見る能力認証制度 イギリスの「資格・単位枠組み」を事例に-2011

    • Author(s)
      柳田 雅明
    • Journal Title

      日本生涯教育学会年報

      Volume: 32 Pages: 217-225

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] ウェールズ・バカロレアにおけるパフォーマンス評価の検討:全国共通到達度枠組みの下における高等教育機関入学者選考との関連を中心に2011

    • Author(s)
      柳田雅明
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要

      Volume: 21 Pages: 57-66

    • NAID

      40019206439

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「知の循環」という観点から見る能力認証制度-イギリスの「資格・単位枠組み」を事例に-2011

    • Author(s)
      柳田雅明
    • Journal Title

      日本生涯教育学会年報

      Volume: 32 Pages: 217-225

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「能力認証に関する国レベル枠組みの動向 イギリス(イングランド)における NQF から QCF への移行を事例に-」(教育制度国外最前線情報)2010

    • Author(s)
      柳田 雅明
    • Journal Title

      教育制度学研究

      Volume: 17 Pages: 216-220

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Journal Article] 能力認証に関する国レベル枠組みの動向:イギリス(イングランド)におけるNQFからQCFへの移行を事例に(教育制度国外最前線情報)2010

    • Author(s)
      柳田雅明
    • Journal Title

      教育制度学研究(日本教育制度学会)

      Volume: 17号 Pages: 216-220

    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] Adult and Lifelong Learning in the UK and Japan - the definition of 'a qualified HE entrance student.' keynote presentation2013

    • Author(s)
      YANAGIDA, Masaaki
    • Organizer
      CR&DALL Seminar Series 2013
    • Place of Presentation
      University of Glasgow, United Kingdom
    • Year and Date
      2013-03-25
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] イギリスにおけるバカロレア方式 -公費セクターを中心に-2012

    • Author(s)
      柳田 雅明・花井渉・飯田直弘
    • Organizer
      日本教育学会第71回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学東山キャンパス
    • Year and Date
      2012-08-26
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 包摂性の観点から見るバカロレア方式 -ウェールズ・バカロレアに焦点を当てて-2012

    • Author(s)
      柳田 雅明
    • Organizer
      日本比較教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      九州大学箱崎キャンパス
    • Year and Date
      2012-06-16
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 入学者選考の観点から、成人向け高等教育進学準備課程を検討する -スコットランドからの示唆を求めて-2011

    • Author(s)
      柳田 雅明
    • Organizer
      日本教育学会 70回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学西千葉キャンパス
    • Year and Date
      2011-08-26
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 入学者選考の観点から、成人向け高等教育進学準備課程を検討する-スコットランドからの示唆を求めて-2011

    • Author(s)
      柳田雅明
    • Organizer
      日本教育学会70回大会
    • Place of Presentation
      千葉大学・西千葉キャンパス
    • Year and Date
      2011-08-26
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] カリキュラムを全国的に設計する際、スタンダードとは何なのか スコットランドを検討することによってその原点を探求する2011

    • Author(s)
      柳田 雅明
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第22回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2011-07-16
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] カリキュラムを全国的に設計する際、スタンダードとは何なのかスコットランドを検討することによってその原点を探求する2011

    • Author(s)
      柳田雅明
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第22回大会
    • Place of Presentation
      北海道大学・教育学研究科
    • Year and Date
      2011-07-16
    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Presentation] ポートフォリオ評価における全国水準枠組みの位置付け -イギリスの中等教育事例に焦点を当てて-2010

    • Author(s)
      柳田 雅明
    • Organizer
      教育目標・評価学会第21回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2010-12-12
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] ポートフォリオ評価における全国水準枠組みの位置付け-イギリスの中等教育事例に焦点を当てて-2010

    • Author(s)
      柳田雅明
    • Organizer
      教育目標・評価学会第21回大会
    • Place of Presentation
      共愛学園前橋国際大学
    • Year and Date
      2010-12-12
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 生涯学習政策研究フォーラム 「知の循環型社会と生涯学習」2010

    • Author(s)
      柳田 雅明
    • Organizer
      日本生涯教育学会 第31回大会
    • Place of Presentation
      国立教育政策研究所社会教育実践研究センター
    • Year and Date
      2010-11-28
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 「知の循環」という観点から見る能力認証制度 -イギリスの「資格・単位枠組み」を事例に-(生涯学習政策研究フォーラム「知の循環型社会と生涯学習」)2010

    • Author(s)
      柳田雅明
    • Organizer
      日本生涯教育学会第31回大会
    • Place of Presentation
      国立教育政策研究所・社会教育実践研究センター
    • Year and Date
      2010-11-28
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] イギリスにおける「資格・単位枠組み」の検討 -基礎学力と職業的力量との関連を中心に-2010

    • Author(s)
      柳田 雅明
    • Organizer
      日本産業教育学会大会第51回大会
    • Place of Presentation
      東海学園大学名古屋キャンパス
    • Year and Date
      2010-10-17
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] イギリスにおける「資格・単位枠組み」の検討-基礎学力と職業的力量との関連を中心に-2010

    • Author(s)
      柳田雅明
    • Organizer
      日本産業教育学会大会第51回大会
    • Place of Presentation
      東海学園大学名古屋キャンパス
    • Year and Date
      2010-10-17
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] 後期中等教育段階における学習到達度国家統一枠組みの検討-イギリスにおける UCAS Tariff とパフォーマンス評価とをめぐって-2010

    • Author(s)
      柳田 雅明
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第21回大会
    • Place of Presentation
      佐賀大学本庄キャンパス
    • Year and Date
      2010-07-04
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Presentation] 後期中等教育段階における学習到達度国家統一枠組みの検討-イギリスにおけるUCAS Tariffとパフォーマンス評価とをめぐって-2010

    • Author(s)
      柳田雅明
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第21回大会(単独)
    • Place of Presentation
      佐賀大学文化教育学部
    • Year and Date
      2010-07-04
    • Related Report
      2010 Annual Research Report
  • [Presentation] Seminar: Adult and Lifelong Learning in the UK and Japan - the definition of a "qualified HE entrance student"

    • Author(s)
      Masaaki Yanagida
    • Organizer
      CR&DALL Seminar 2013, University of Glasgow
    • Place of Presentation
      グラスゴー大学教育学研究院(イギリス)
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] イギリスにおけるバカロレア方式 -公費セクターを中心に-

    • Author(s)
      柳田 雅明、 花井渉、飯田直弘 (柳田 雅明)
    • Organizer
      日本教育学会第71回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学東山キャンパス
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Presentation] 包摂性の観点から見るバカロレア方式 -ウェールズ・バカロレアに焦点を当てて-

    • Author(s)
      柳田 雅明
    • Organizer
      日本比較教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      九州大学箱崎キャンパス
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 「イギリスの職業教育・訓練」『産業教育・職業教育学ハンドブック』2013

    • Author(s)
      小澤 周三・新井 吾朗・ 柳田 雅明 ・白幡 真紀
    • Publisher
      大学教育出版
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 「諸外国の職業教育・訓練 イギリス」日本産業教育学会編『産業教育・職業教育学ハンドブック』2013

    • Author(s)
      小澤 周三、新井 吾朗、柳田 雅明、白幡 真紀 (小澤 周三)
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      大学教育出版
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 「継続教育カレッジ」「サンドウィッチ・コース」「若年者職業訓練プログラム」「ストリーミング」「全国一般職業資格(GNVQ)」『比較教育学事典』2012

    • Author(s)
      柳田 雅明
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Book] 「ストリーミング」「継続教育カレッジ」「サンドウィッチ・コース」「若年者職業訓練プログラム」「全国一般職業資格(GNVQ)」『比較教育学事典』2012

    • Author(s)
      柳田 雅明
    • Total Pages
      6
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Book] 「イギリスにおける能力認証制度」 および「イギリスの「資格・単位枠組み」」『生涯学習e事典』(日本生涯教育学会)

    • Author(s)
      柳田 雅明
    • URL

      http://ejiten.javea.or.jp/

    • Related Report
      2012 Final Research Report
  • [Remarks] イギリスの「資格・単位枠組み」『生涯学習e事典』(日本生涯教育学会)

    • Related Report
      2012 Annual Research Report
  • [Remarks] 「イギリスにおける能力認証制度」『生涯学習研究e事典』ホームページ(平成24(2012)年3月2日公開)

    • URL

      http://ejiten.javea.or.jp/

    • Related Report
      2011 Annual Research Report
  • [Remarks]

    • URL

      http://ejiten.javea.or.jp/content.php?c=TWpZd05EQTQ%3D

    • Related Report
      2010 Annual Research Report

URL: 

Published: 2010-08-23   Modified: 2019-07-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi